Märklin Z Digital

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Kim.K
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 feb 2021, 11:08
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Märklin miniclub Z
Geografisk sted: Købeenhavn

Märklin Z Digital

Indlæg af Kim.K »

Hej jeg er ny her i dette forum og i modelbane verden. Ryddede op på mit loft og fandt mit gamle Märklin miniclub startsæt som jeg byttede mig til som barn, havde en del Ho men havde ikke pladsen til det, byttede så lige over til det her startsæt pris dengang 198kr.
Nu da jeg både har plads og lidt flere penge vil jeg bygge en bane.
Digital drift lyder spændende og har bygget mine lokomotiver om til digital, brugt ecu lokpilot 5 micro, en mobilstation 2, en digikeijs DR 4018 digiswitch til at styre sporskifte.
Er ved at bygge en bane op, men vil gerne have automatisk drift, så mangler nogle triks til hvordan man gør det, altså får lokomotiver til at stoppe ved stationen, selv vælge sporet der er ledigt osv.
Mvh. Kim

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Z Digital

Indlæg af Søren »

Forudsætningen for automatisk drift er i første omgang tilbagemelding. Du skal derfor bruge en central der kan forstå tilbagemelding. Det kan flere af de store centraler.

Hvis du f.eks. vælger Märklin CS3, så har du alt i en boks, og behøver ikke en computer med tilhørende software. Du kan godt sætte en computer til din CS3, men det er ikke krævet for at have en væsentlig grad af automatik.

Hvis du vælger en CS3+ (60216), så skal du også have et tilbagemeldingsmodul. Da spor Z er 2-skinne-drift, så skal du bruge S88 DC (60882)

Med følgende er du godt kørende:

  • Märklin Central Station 3 Plus (60216)
  • Tilbagemelding S88 DC (60882)
  • Strømforsyning (60041)

Især strømforsyningen er vigtigt, da du med den kan regulære outputtet på din CS3 ned til 15 volt. Det er bedre for de små lokomotiver.

Med ovenstående kan du bygge det meste automatik, nemt og enkelt. Din Mobile Station 2 kan indgå som en betjeningsenhed sat til din CS3 eller sat til et stik et sted på anlægget.

Automatisk stop kan du med fordel opnå med ABC-bremsesystemet. Det er super enkelt at montere og din LokPilot 5 Micro understøtter det. Fordelen er her, at modulerne er forholdsvis billige og kan enten laves selv eller købes. Der er ikke de samme krav til sikkerhedszoner osv., som med Brake on DC (Märklin bremsestrækning).

Her ville jeg nok skrotte Digikeijs dekoderen og indsætte en ESU SwitchPilot med extension i stedet. Dermed kan du styre dine bremseområder med ABC, og have dine tog standse automatisk ud fra signaler og også sporskifternes stillinger.

Bonus: Dette kan du faktisk også benytte uden en CS3, kun med din Mobile Station 2. Så det er måske et sted at starte. Du kan altid udvide senere med noget mere avanceret.

ESU producerer et ABC modul til at klipse på deres SwitchPilot Extension, så det er nemt og enkelt at sætte op. Der er til 2 bremsesektioner pr. modul. Bremsemodulet koster 112 kr.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kim.K
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 feb 2021, 11:08
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Märklin miniclub Z
Geografisk sted: Købeenhavn

Re: Märklin Z Digital

Indlæg af Kim.K »

tak for dit svar

ronny@rith.dk
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 maj 2020, 12:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C M og K skinner

Re: Märklin Z Digital

Indlæg af ronny@rith.dk »

Kim.K skrev: 08 feb 2021, 15:22

Hej jeg er ny her i dette forum og i modelbane verden. Ryddede op på mit loft og fandt mit gamle Märklin miniclub startsæt som jeg byttede mig til som barn, havde en del Ho men havde ikke pladsen til det, byttede så lige over til det her startsæt pris dengang 198kr.
Nu da jeg både har plads og lidt flere penge vil jeg bygge en bane.
Digital drift lyder spændende og har bygget mine lokomotiver om til digital, brugt ecu lokpilot 5 micro, en mobilstation 2, en digikeijs DR 4018 digiswitch til at styre sporskifte.
Er ved at bygge en bane op, men vil gerne have automatisk drift, så mangler nogle triks til hvordan man gør det, altså får lokomotiver til at stoppe ved stationen, selv vælge sporet der er ledigt osv.
Mvh. Kim

Hej Kim
Hvad har du brugt til at styre dine digitale tog med, jeg har valgt de gamle styrepulte 6021 sammen med 6027 og strømforsyning 6002, men kan ikke få hul igennem til toget, som jeg har sat 6027 til analog, kan de ikke køre sammen, eller skal jeg stater helt forfra med digitalisering af mine mini club tog ombygning.
Mvh. Ronny

Besvar