Faller holdeplads og Woodland Scenics Just-Plug Lighting

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Faller holdeplads og Woodland Scenics Just-Plug Lighting

Indlæg af Søren »

Fallers "Hobby" byggesæt kan være et godt udgangspunkt for et lille hyggeprojekt. De er baseret på byggesæt der måske er lidt simple i detaljerne, men det kan du jo selv gøre noget ved. Prisen er ikke voldsom, så det er billig underholdning til flere dage.

Jeg har bygget en holdeplads (Faller 131389). For at komme plasticudseendet til livs, har jeg farvelagt bygningen med airbrush og passende farver. Jeg har tilstræbt at ramme de samme farver som Faller har tænkt bygningen, men også justeret dem lidt, så de matcher de farver mine stationsbygninger har. De farver er grønne døre, beige mursten og puds, samt en lys brun til træværk.

faller-hobby-131389.jpg

Der er mange mørke områder på bygningen, som jeg til sidst har lyst op med dioder og Woodland Scenics Just-Plug Lighting System. Det er meget nemt, da alle dele kommer med små stik, som du samler i en stikdåse. På stikdåsen er der et potentiometer pr. stik, så du nemt kan justere intensiteten af lyset for den enkelte diode. Det er supersmart!

faller-hobby-131389-ws-just-plug.jpg

Bygningen er malet sort indvendig, så et evt. lys ikke skinner igennem væggen og giver en "lysende kasse"-effekt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Faller holdeplads og Woodland Scenics Just-Plug Lighting

Indlæg af moppe »

Hvor er den fin.

Kan du lokkes til at fortælle lidt mere om det der belysning?

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Faller holdeplads og Woodland Scenics Just-Plug Lighting

Indlæg af Søren »

Det kan du tro.

Det er meget nemt at sætte op og betjene. Systemet består af Light Hubs som du sætter dine dioder til, til hver Light Hub kan du sætte en lille stikdåse som kan tage stik fra én plads til fire.

justplug.jpg

Der findes yderligere enheder som f.eks.:

  • Sequencing Hub. Kontroller sekvenser som f.eks. blinkende lys eller tænd og sluk lys i bygninger automatisk
  • Expansion Hub. Forbind flere Light Hubs til samme strømforsyning
  • Forlængerkabler til dioder
  • Stik til at forbinde ikke-Just-Plug dioder til systemet (f.eks. Dekas lygtepæle etc.)

Videoen her viser meget godt hvordan du kommer i gang:

Styr det hele digitalt
Hver Light Hub har desuden en port for kontrol med en kontakt. Hertil kan du forbinde en dekoder som f.eks. Märklin m84 og styre den enkelte hub digitalt fra din central.

Jeg har købt mine Just-Plug enheder hos Hobbykæden. Jeg er ikke bekendt med andre forhandlere der har dem.
https://hobbykaeden.dk/shop/search-1.html?keyword=WJP

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar