Findes en sådan "dims"

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Findes en sådan "dims"

Indlæg af bygger01 »

Efter at fundet en fejl lodning ved en LS150 dekoder, hvor en tynd ledning var endt som en ring omkring en 1,5 kvadrat forsyningsledning ( på det digitale ), forstod jeg at jeg ikke havde alle lodninger lige gode.

Fejl er kommet ved, at jeg ikke havde fortindet den tykke ledning godt nok, før jeg loddede den tynde ledning på.

Det har fået mig til at gennemgå alle den type lodninger, og der var flere, der skulle laves om ( de dårlige var lavet før 2016, hvor jeg fik nye linser efter grå stær )

Jeg synes, at der er stor forskel mellem strøm til skinnerne og lys, for med lys, er det mere JA/NEJ, medens skinnerne er en lang "skinne", der forsynes med passende mellemrum ( her er det på banen max. 2 mtr. ), så det ville være god ting, hvis der fandtes en målemetode for at være sikker på, at det kun er skidt på skinnerne, der skyldes lokomotiv stop ( skidt er også mere kun punktvis, hvor et skub igen løser problemet ).

Det ville være smart, hvis man havde en vogn, der kunne måle den digitale "spænding" overalt på bane!

Det kunne være med en række lysdioder, der med færre tændte viste for ringe strømforsyning eller ......

Mon det findes ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af Skott »

Hej Jørgen

Kunne dette være en løsning?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af moppe »

Det er en af de ting PIKOs målevogn kan………..

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af bygger01 »

Tak for de 2 svar, som behandles under et …..

Det den gode mand snakker om, må være den samlede spænding målt i sporet uden belastning, og det må jeg kun se/måle på min CS3 + vores 2 booster !

På den måde vores AC bane er bygget op på, er med et utal af isolerede spor, der laver et eller andet, så i princippet arbejder banen kun et spor + midterlederen, men jeg tror, at jeg efter et dødt “spor” har lavet en forsyningsledning til ringledningen.

Ledningerne til sporerne er påloddet laskerne, så her lodningen OK, men hvordan med overførslen af strøm fra skinne til skinne via lasken !

Så det var den slags “uregelmæssigheder” jeg ville måle med en “dims” !

Vi kører 100% K skinner, og jeg kender ikke spændingstabet - og igen denne “dims”

Så nævnes PIKO målevognen, og her er jeg ikke opmærksom på, at den kunne måle strømmen også, men det skyldes bl.a. at jeg købte en af de første til DC, så jeg arbejder kun med opladning af vognens batteri.

Så det må studeres, og hvis en AC udgave kan det, så ligger løsningen måske der ( så er det blot at sælge vores DC udgave og få købt en ACˋer / har ikke de store erfaringer med den, da jeg har svært ved at få oplysninger frem på en padde, men det er helt sikkert mig ).

Men tak for indsparkene ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af bygger01 »

AC versionen af PIKO Messwagen hedder 55060 !

Klaus har påpeget en måde at anvende vognen på - måling af strømforsyningen overalt på banen - så er der erfaringer for, om man kan aflæse varierende “spænding” på ens banelegeme ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Det du efterlyser skal måles under belastning, og det er slet ikke så enkelt endda.
Du skal vel egentlig sammenligne spænding og strøm i din tilledning med den spænding og strøm du har i et givent sporafsnit med samme belastning, for at bedømme om du har en dårlig lodning / forbindelse undervejs.
Da du skal have flere forskellige måleinstrumenter i brug for at udføre nævnte målinger med fare for eventuelle fejlvisning er der kun én vej, ned under bordet sammen med en ordentlig loddekolbe og glem alt om den PIKO målevogn.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af bygger01 »

"Kære" Hr. PTMadsen

Jeg har kravlet i 6-8 uger ...

Jeg været igennem alle tillodninger på både digital ( vores Rød/Brun ) og også strømmen ( AC med Gul/Blå til .... ) !

Og der er fundet fejl på 1,5 kv. kobber, der er misfarvet, så ringe forbindelse ....

Så det skulle være i orden.

Men tvivlen nager - har jeg fået alt med - så jeg har endda overvejet en ledning fra et givet sted med flere ledninger, der bliver loddet til loddetinnet på de samlede ledninger og til forsyningsledningen, og her kunne PIKO'en måske finde de svage steder.

Alt det, fordi J&B Rail ikke kører ret tit, og når der er problemer, så vender jeg ryggen til det og slukker for strømmen og går nedenunder ..

Så derfor søger jeg en "overspringshandling", der kunne fremhæve, hvorfor der er et svagt sted og ikke kun snavs på sporet.

  • Måske er J&B blot blevet for stor for en gammel mand.

  • Men i en alder på 77, skal det virker, for der ikke mange flere skud i bøssen

  • Og derfor søger jeg en "dims", der kan påpege svagheder, som er til at købe for $$$

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Efter at du nu har kravlet og repareret lodninger i de sidste 6-8 uger bør du jo ikke lade tvivlen nage dig. Om du har fået alt med kan kun en kraftig prøvekørsel med rene skinner jo afgøre, og virker skidtet efter hensigten er alt jo well.
Skulle dette derimod ikke være tilfældet skal der selvfølgelig ændringer til.
Nu kender jeg ikke størrelsen af din modeljernbane og ved ikke hvor meget du har fået rodet sammen men med de udfordringer du mener at have kunne en ned skallering af et alt for stort anlæg med diverse elektronik til noget mindre og mere overskueligt jo være løsningen.
Beslutter du dig for en ned skallering skal det jo være nu, medens der stadig lidt skud i bøssen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Findes en sådan "dims"

Indlæg af bygger01 »

Hvis jeg skal lave en ny bane i en mere simpel udgave, så bliver det også i en ny bolig …

Det bliver for omfattende for os to gamle, så vi må vakle videre !

Og jeg må tvinge mig selv til køre med MY 1142 ( den er så tung, så den presser sig igennem ) med Lux støvsuger og børste vogne + nogle andre togstammer.

Dog ikke mange af de store damplokomotiver, for de har for ringe strømoptag, men mærkeligt nok ikke E maskinen.

Til info. er banen i et ca. 40 kvm. rum med skrå vægge / ca. 250 mtr. skinner / ca. sporskifter & X spor / alt købt nyt efter 2008.

Så den rullende dims synes ikke være produceret.

Klaus har nævnt PIKO’s målevogn 55060, men der har ikke været nogle indlæg med erfaringen om den kunne være ”dimsen”, så her venter vi lige …..

Måske skulle vi lave en form for åben hus med indlagt frokost med ubegrænset togkørsel og udruste alle med ”viskelædere” !!

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar