Kran-automatisering og CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Kran-automatisering og CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Så er påskeferiebanen desværre pillet ned igen :) Nå, men de to ugers fornøjelse gav masser af nye ideer, som der kan eksperimenteres med indtil næste opsætning.
Blandt andet fik jeg leget lidt med simple tilbagemeldinger og fik lidt erfaring med hvordan man kan får hændelser til at trigge banegårdsudkald. Meget simpelt og helt ufarligt :)

Min gl. Märklin kran er i øjeblikket blot statist. Jeg har længe overvejet at modernisere den med et par decodere (en til hver motor), hvis jeg en dag fik et par til overs fra andre projekter.

Photo Resizer 2023_04_15_10_39_53.jpg

For at skabe lidt liv på rangerbanegården går den skøre ide på at kranen skal dreje ud over det spor som bliver optagetbesat via tilbagemelderen og køre tilbage til udgangspunkt når kontakten igen bliver frigivet. Jeg har ingen tilbagemelding i kranen så jeg vil tro at drejemotoren bør programmeres med et tidsparameter, når jeg engang får motoren kalibreret, Det vil jeg tro jeg kan fikse via avancerede hændelser?
Udgangspunkt vil jeg mene bør være parallelt med sporene, altså 90 grader ift. når der kommer en vogn på sporet.

kran.JPG
kran.JPG (26.45 KiB) Vist 539 gange

Hvis det lykkedes vil næste udfordring være at programmere samme hændelse for T2 og T3, men alle tre hændelser skal have en "if" og måske en "and" for at tage hensyn til om kranarmens er i udgangspunkt, eller allerede igang med en anden ikke tilendebragt hændelse.

Min hjerne er lige brændt sammen og måske kan det slet ikke lade sig gøre :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kran-automatisering og CS3

Indlæg af moppe »

To ideer.

Du behøves ikke to dekodere, kun en og et topolet relæ på en funktionsudgang.
Du bruger så relæet til at skifte mellem de to motorer.

Hændelser på tid med en ældre kran - glem det, det kommer ikke til at virke.
Du skal have en eller anden kontakt til at køre “reference” til.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kran-automatisering og CS3

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 15 apr 2023, 22:51

Du behøves ikke to dekodere, kun en og et topolet relæ på en funktionsudgang.
Du bruger så relæet til at skifte mellem de to motorer.

Kan du ikke bare bruge en m84 dekoder og så tænde og slukke udgangene?

Tid kan vel godt fungere nogenlunde. Jeg tænker, at kranen ikke kræver superpræcision, hvis den blot skal dreje frem og tilbage. Det vil skride over tid, men så retter man til og så kører det et stykke tid igen. Hvis man ikke gider det, så skal der selvfølgelig en kontakt til.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Kran-automatisering og CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg har, som Søren skriver, ikke behov for millimeterpræcision, og kan bestemt acceptere at skulle justere udgangspunkt, når det skrider over tid.
Jeg starter med at splitte hele kranen ad og får renset i bund. Så starter jeg med en enkelt decoder til drejemotoren, så må jeg se om der skal udbygges med et relæ eller en ekstra decoder. Jeg er mest til modellen med løse decodere, da det også giver mulighed for at styre kranen manuelt via CS3. Det mister jeg ved tænd/sluk på M84.

Men tak for input og lidt at tænke over :) Jeg vender tilbage, er sikker på jeg får brug for råd til programmering af mine hændelser..

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Kran-automatisering og CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Det er noget at et tidskrævende eksperiment jeg gik i gang med. Først godt med dremelslibning for at få plads til hamomagneterne. Alt godt og de kørte fint.

IMG_1342.JPG

Da først jeg begyndte at montere gear og aksler kom der klumper i successen. Kranspilsmotoren blokerede, og efter, jeg ved ikke hvor mange forsøg, fandt jeg ud af at hev jeg lidt op i den lodret stående aksel kunne den køre. Altså måtte det underste drivhjul her hæves en smule. De lykkedes mig at løsne den gamle forskruede pinolskrue på hjulet og justere. Nu kan den også køre, om end det lyder noget forpint. Jeg lader den indtil videre være, det er ikke meget spillet kommer til at køre.

Krantårnet drejer fint uden alt for mange mislyde. For at detektere huset stilling foreslog en god ven at prøve med reedkontakter oppe under huset og med en magnet i selve huset.

Efter mange forsøg hvor jeg bla forsøgte at gemme kontakten skjult indvendigt under huset, uden held. Jeg endte med at få kontakt ved udvendig montering i en krympeflex, hvor jeg kunne dreje kontakten i rette position, inden den blev krympet. Det er ikke specielt pænt, men med lidt sølvmaling kan jeg vel dække de værste øjebæer.

Når jeg får den sidste kontakt på monteret og virksom, kommer det rigtig spændende med at forsøge at få noget automatik via CS3, som tidligere nævnt. Jeg kommer garanteret tilbage på denne.

Indtil videre er planen at eksperimentere med en dekoder pr. motor. Men jeg kan bestemt ikke afvise at det ender med M84 dekoder, hvis valget bliver fuld automatisering.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Kran-automatisering og CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Efter mange eksperimenter har jeg nu en fuld funktionsdygtig kran monteret med en ESU LP4 til at styre drejemotor og en tussegammel MM-decoder til kranspillet. Det fungerer perfekt med min CS3. En decoder på hver knap og man kan lege kranfører dagen lang. På ESU-decoder tænder og slukker jeg lyset i kranhuset med F1.

Nu er det så det sjove kommer i spil :) Jeg har ikke megen erfaring i at programmere avancerede hændelser, men med lidt inspiration i Sørens beskrivelse af shuttletrain-programmering på railway.zone, gik jeg i krig i eftermiddag.

Jeg startede med det, i mine øjne simple, en vogn ind på kontaktspor lige under kranen. Tilbagemelding bliver aktiv: Kranen tænder lys i hus med 5 sekunders forsinkelse. Efter yderligere 5 sekunder starter drejemotor og venter med at stoppe til reedkontakt i tårnet aktiveres. Alt dette fungerer overordnet helt fint.

Jeg forsøgte at tilføje MMdecoder til hændelsen, for at køre kranspillet ud i x-antal sekunder. Det kunne jeg ikke ?
Skal jeg bygge hændelsen på en anden måde for at opnå dette?

Vedhæftede filer
IMG_1379.JPG
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Kran-automatisering og CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Så gik der endnu en uges tid med mange fantasifulde forsøg på at få CS3 til at forstå hvad jeg havde inde i mit hovede. Men nu tror jeg at koden er knækket.

Skærmbillede 2023-07-02 104724.png
Skærmbillede 2023-07-02 104724.png (15.39 KiB) Vist 223 gange

Jeg har fået bygget to hændelser som hhv starter krandreje-motoren og kranspillet. De bliver i kombination trigget af KR1-kontakten.
Hændelse 1 stopper præcist over sporet og hændelse 2 starter herefter kranspillet og kører krogen ud og ned til godsvognen - motorretning vendes - venter 15 sekunder, mens trosser og lignende fæstnes til krogen. Spillet køres tilbage i samme antal sekunder som der blev kørt ud - motorretning vendes.
Ny hændelse: Når KR1 bliver ledig bakker kranen i 20 sek.. og slukker lyser. Ser fint ud.

Nu har jeg to yderligere rangerspor ( KR2 og 3) under kranen som skal kunne det trigge samme adfærd. Men nu da jeg tror koden er knækket, tænker jeg bare det at holde tungen lige i munden og kopiere det jeg har bygget, ændre nogle motorretninger osv.

Megasjovt - og en ret stejl indlæringskurve :( Min hustru roser mig, i denne sammenhæng, for at være vedholdende og målrettet, jeg er ikke helt sikker på om det overordnet er positivt ment :)

Besvar