jæv eller vekselstrøm til sporskifter

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
HenningS
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

jæv eller vekselstrøm til sporskifter

Indlæg af HenningS »

Er der nogen forskel på at styre sporskiftedrev med jævn eller vekselstrøm? De fleste af mine sporskiftedekdere har mulighed for ekstern strømforsyning. Nogle af dem ensretter spændingen. Jeg forsyner dem fra en almindelig trafo, men kunne sikkert nemt skifte den ud med en jævnspændings strømforsyning, som jo så ovenikøbet har mindre effektatb.
Mine dekodere er:
Viessmann 5231 indbygningsdecodere til nogle af c-skinnerne
Viessmann 5211
IEK MAD 4 MM
LDT S-DEC-4-MM-F
Digikeijs 4018 (som dog ikke er i brug pt.)

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

pejft
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: jæv eller vekselstrøm til sporskifter

Indlæg af pejft »

Mig bekendt er Lenz LS150 den eneste magnetartikeldekoder, som leverer vekselspænding til sporskiftedrevene. De andre dekodere ensretter (også) ekstern spændingsforsyning.

Helt grundlæggende giver det vel mening at forsyne magnetartikler med vekselspænding, da jævnspænding kan polarisere drevene, men om det er besværet værd? Lenz LS150 er i øvrigt en DCC-dekoder.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

pejft skrev: 19 jun 2023, 21:47

Helt grundlæggende giver det vel mening at forsyne magnetartikler med vekselspænding, da jævnspænding kan polarisere drevene, men om det er besværet værd?

Polarisering af drevene er så vidt jeg ved kun et problem ved Märklins M og K drev.
Drev fra Roco, PIKO og PECO har vi brugt over en lang årrække på DC uden at have problemer.

Klaus

pejft
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Indlæg af pejft »

Klaus… og særligt ved ældre C-drev fra Märklin. Henning kører Märklin.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

HenningS
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Tak for de gode input.

Jeg under mig dog lidt over det med polariseringen af drevene. Som jeg umiddelbart kan på mine drev til k-skinner, vender de to spoler hver sin vej, således at det at metalpinden skiftevis vil blive polariseret hver sin vej selvom de bliver drevet af jævnstrøm.

Jeg kan dog konstatere at mine k-drev bliver dårligere med tiden, men jeg mistænker nu mere endeafbryderne. jeg har målt ret stor modstand på nogle af de ældste drev. Måske jeg blot skulle kortslutte afbryderne, som jeg har hørt andre foreslå.

Som jeg kan se, er der nogen drev, der laver enkeltensretning, medens andre laver dobbeltensretning. Som jeg husker min elektronik lærdom, giver enkeltensretning omkring 0,7 gange vekselspændingen, medens dobbeltensretning giver 1,4 gange vekselspændingen. Det passer egentlig meget godt med min oplevelse af, at dekodere, der kun laver enkeltensretning, giver mere ustabil drift end dem, der laver dobbeltensretning.

Jeg har et utal af gamle strømforsyninger fra kasserede labtops, der leverer omkring 19 V DC. hvad er jeres holdning til at bruge disse til at forsyne dekoderne?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Min erfaring siger mig at skulle jeg bygge et anlæg med K-skifte, så ville jeg enten gå efter de originale drev og Lenz dekoder der leverer vekselspænding, eller servomotorer og ESU switchpilot servo.

På modelbanen i Hadsten brugte vi i starten K-skinner og drev på det danske anlæg. De originale der blev styret af en DC puls.
Efter en given periode fik jeg at vide at “der var noget galt med styringen”. Sjovt nok hjalp det at skifte drevene.
Til sidst blev jeg småarrig over at få at vide at der var noget galt med styringen (som jeg havde bygget) og monterede derfor PIKO sporskifte på undersiden af anlægget. Så kunne jeg på stillingen af disse se, om sporskiftene havde fået en puls eller ej (og det havde de!).
Til sidst monterede vi ved hvert sporskifte to relæer som kunne sende AC til spolerne. Så var der ikke længere “noget galt med styringen” og vi havde ikke længere ustabile drev.

Senere skiftede vi alle K -skinner ud med PIKO A-skinner og servomotorer (til sporskifte på overflade og magnetdrev til skyggebanegårde). PIKO drevene har ingen problemer med DC pulser, på samme vis som Roco og PECO drev på det store tyske anlæg.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Min erfaring med Märklin K drev er, at de gamle drev med 4 cifre, er noget et firma, som Märklin ikke kan være bekendt.

Alle drev er købt fra 2008 eller nyere.

Vi har ca. 75-80 positioner, hvor der har været anvendt de drev, og de har alle altid være “fodret” med AC.

De bliver alle styret af Lenz LS150 med AC forsyning.

Indtil dato er mindst 40 stk blevet ombyttet af Märklin og erstattet med de 5 cifre drev, og det er kun en af dem, der er stået af.

Alle har haft den skavank, at de kun vil skifte til den ene side.

Nogle er blevet erstattet af MTB drev, og jeg har lært at indstille skiftetiden, så de fungerer fint.

Nogle gange bliver der igen brugt nye K drev fra lageret, hvor det er for svært at bruge MTB.

Jeg har også prøvet at “luse” enkelte, og med CS 3 og 0.2 sekund impuls på LS150, så har de spoler overlevet.

Det er erfaringen for J&B Rail.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar