Ny ESU Loksound5 og håndtering af funktioner

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
lehnemann
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Indlæg af lehnemann »

Hejsa
Lad mig forklare lidt om baggrunden for min henvendelse.
Jeg har et ROCO MA Lyntog DC.
Den er oprindelig forsynet med Loksound2 med funktioner på F0, F1-F4. Adresse 63.
Som jeg husker det, fik jeg for snart mange år siden via en daværende forhandler sat en funktionsdekoder (vist Zimo) i styrevognen til indvendig lys i hele toget og lys i førerrummet på styrevognen. De blev med adresse 63 (den samme adresse som motorvognen) indtastet på F5 og F6.
Det virkede perfekt.

Nu har jeg imidlertid haft lyst til at forbedre lyden og har anskaffet mig en ESU Loksound5, 8-pin med lyd fra Danske Loksound (DLS). Den nye Loksound5 har langt flere funktioner. Det vil sige, at der er nye og andre funktioner på F5 og F6 på den nye lokdekoder henholdsvis konduktørfløjt og banegårdsannoncering.
Resultatet er, at der nu er to forskellige lyde/lys på samme funktionstaster F5 og F6.

Min tanke er nu om jeg kan indsætte en ny funktionsdekoder, som jeg kan programmere via ESU programmer, så indvendig lys i hele toget og lys i førerrummet på styrevognen er på fx F15 og F16, som ikke er brugt på den nye loksounddekoder.

Se oversigt over funktioner på den nye Loksound5 med DLS lyd.

PS: Den lille funktionsdekoder, som sidder i førerrummet på styrevognen kan jeg ikke aflæse i ESU programmer andet end firmanavnet Zimo og CV1).

Jeg har ESU LokProgrammer 53451. Og selv om jeg har haft en tidligere udgave, har jeg ingen erfaring overhovedet med programmering. Jeg har som regel blot købt materiel med færdig lyd. Så det er eventuel hjælp trin for trin.
Jeg har lige købt ESU Profi-Prüfstand (heller ingen erfaring)
Jeg har liggende en ESU LokPilot V3.0, 8-pin, 52620, som vel dybest set kan bruges som funktionsdekoder. Men den er stor i størrelse.
Til Führerstand har jeg ESU 50704.
Jeg styrer banen via Fleischmann TwinCenter og programmet Windigipet
Min bane er DC, H0

Bedste hilsen
Jørgen L.

Vedhæftede filer
MA Lyntog DLS.JPG
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ny ESU Loksound5 og håndtering af funktioner

Indlæg af moppe »

Hej Jørgen

Er du interesseret i eventuelt bare at genbruge den Zimo dekoder du har i forvejen, eller er vi ovre i at du gerne vil skifte den ud med en ESU LokPilot fx, så det er lettere at programmere?

Hvis dekoderen er en Zimo (udlæses fra CV8), vil LokProgrammeren ikke noget på den grafiske brugerflade som ved en ESU dekoder.
Til gengæld burde du kunne udlæse CV værdier manuelt.
Udlæs CV 250, 7 og 65.
Så burde vi kunne finde dekodertype og software version, hvis det er en Zimo MX dekoder.
Et billede af dekoderen vil også altid hjælpe.

Hvis du gerne vil bibeholde funktionerne på F5 og F6, kan du også lave om i funktioner i den nye lyddekoder….

Klaus

Klaus

lehnemann
Trafikelev

Indlæg af lehnemann »

Hej.
Jeg har forsøgt at tage et billede af styrevognen. På funktionsdekoderen er klippet flere ledninger. Til venstre ses Führerstands belysningen. Det ser altsammen lidt rodet ud.

Dekoderen viser via min TwinCenter:
CV1 = 63
CV250 = 255
CV7 = 0
CV65 = 255

Jeg håber, mit indlæg kan hjælpe.
Bedste hilsen
Jørgen L

Vedhæftede filer
20230906_124247.jpg
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hmmm, den dekoder kan jeg ikke genkende.

Hvad er CV8?

Klaus

lehnemann
Trafikelev

Indlæg af lehnemann »

Hej.

CV8 = 99.
Det er så vist Lenz efter de CV oversigter, jeg kan finde. Men hvilken udgave ved jeg ikke.

På selve LokSound5 8-pin er der vist 2 eller 4 udgange (aux). Men jeg er som allerede nævnt meget usikker på at røre ved programmeringen. Det må jeg lære trin for trin. Kan du henvise til video eller på skrift hvordan jeg indsætter og også flytter funktioner via programmeringen?

PS: Det ideelle ville være tre funktioner til henholdsvis førerrumslys i motorvogn og styrevogn samt indvendig belysning.

Bedste hilsen
Jørgen L.

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Nå, spurgte om hjælp og fik et link til dette dokument der viser billeder af de forskellige Lenz dekodere
https://www.lenz-elektronik.de/pdf/Deco ... lle_01.pdf

Her kan man se at det er en LF101XF dekoder. Brugsanvisningen er her:
https://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_10104_def.pdf

I følge den kan du kun styre med op til F12 på dekoderen.
Det vil sige at skal du bibeholde dekoderen, skal du flytte på funktionerne på din lyddekoder, så du har F5 og F6 ledig.
Samtidig skal du vel også have førerrumsbelysning i motorenheden?

Lidt inspiration til at flytte lyde til en anden funktionstaste:

Klaus

lehnemann
Trafikelev

Indlæg af lehnemann »

Hej
Nu har jeg gode informationer, som jeg kan grunde over og som sikkert
vil føre mig videre.
Ja, jeg vil også gerne have førerrumslys i motordelen.
Tak.

Bedste hilsner
Jørgen L

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Kan du selv flytte lydene væk fra F5 og F6 til en ny position?

Når du har gjort det, så skal vi nok finde ud af at få lavet en udgang til førerrumsbelysningen :-)

Klaus

Besvar