Bygning af helix

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
LJJ
Stationsbetjent
Indlæg: 37
Tilmeldt: 24 aug 2023, 12:13
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Bygning af helix

Indlæg af LJJ »

moppe skrev: 23 sep 2023, 13:10

Jeg vi klart befale at hygge en 6-kantet helix.

Den er supernemt at save ud og samle.

Klaus

Hej
Ja det lyder som en god ide ,men min plads er 90 x90 cm så er nok mødt til en rund
Jeg har heller ikke skabelon og udregning til rådighed,det har jeg til gengæld til den runde

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bygning af helix

Indlæg af moppe »

En sekskantet fylder stort set ikke mere end en rund.

Beregneren er i det regneark jeg linker til, der skal blot tilføjes dine spor.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Bygning af helix

Indlæg af bygger01 »

En sekskantet er væsentlig billigere at bygge, da materialeforbruget er mange gange mindre, da den består af strimler i stedet runde udskæringer.

I spidserne er der god plads til gevindstængerne

Jeg vil forslå, at lave den i 2 lag plader - vores er 2x 6 mm X finer, hvor lagene er limet sammen med forskydning mellem de to lag, så tykkelsen er 12 mm hele vejen ( mange gange med de runder, er der et stykke træ under ved samlingerne ), så det er også højdebesparende med de lige strimler !

Hvis der laves denne sandwichkonstruktion, så skal der lidt tålmodighed til for man kommer max. en omgang, så limen kan tørre, men nogle små underforsænkede skruer kan hælpe til.

Jeg vil også forslå, at du samtidig placere skinnerne med deres ledninger + evt. adskillelser & underlaget for hvert lag.

Men en X finer konstruktion er så stabil, at du kan løfte op i den ene ende, og på den måde lave afstanden mellem lagene stor ( men kræver en god limning )

For at det bliver godt, vil jeg anbefale en kapsav, der kan skære i 60 grader.

Programmet angiver også størrelserne på det du skal skære .........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar