Multimaus programering

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
alphav23
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: rocoline-tillig elite

Multimaus programering

Indlæg af alphav23 »

Må jeg bede om lidt hjælp? Er ved at blive "Gråhåret" nej jeg er gråhåret! Har fået et syvtal foran og det er nok her problemet "ligger". Køre med Roco Multimaus via z21 start. Jeg kan indlæse de almindelig CV'er 1 til 8 =reset. Ville såmænd bare kunne ændre på lydstyrke og skrue lidt ned for lys. Er af den opfattelse at det er CV63 og CV113 (front lys) og CV114 bag, der skal bruges her til. Medens de lave CV virker så går der noget galt med de højere! Maskinen jeg "øver" mig på er Roco Mz 1414 art. 62713. Købt i 2014 sammen med et separat Multimaus startsæt. Det er / var med den lille sorte box samt den "rigtige" 52 watt trafo. Nu køre det så i lille z med "mobiltrafoen/ strømforsyning. Når jeg indtaster f.eks 113 bliver det åbenbart registreret som "adresse"! Hvilken taster skal jeg bruge samt rækkefølge? for at kunne dæmpe lyset? Ja føler mig dum at jeg ikke kan finde ud af dette. Jeg har for år tilbage lavet et relæsikrings anlæg med gensidig spærring til min lille 2 sporede station! Nøj, det blev til mange ledninger, men det virkede! Kan da lige tilføje at jeg ønskede og fik en Lokprogrammer fra ESU til min 70'års dag . Den kan jeg heller ikke få gang i!! Bedste hilsen og på forhånd tak. Christen Christensen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Multimaus programering

Indlæg af moppe »

Hej Chresten.

Når du har en hvid z21, har du så den røde mus fra det gamle sæt du bruger?

Har du opdateret musen?

Kender du den danske manual til musen?
Du kan finde den her https://www.z21.eu/de/downloads/anleitungen

Modus skal du sætte til “CV” og så skal du stille lokomotivet på et programmeringsspor og starte med at læse CV værdien du gerne vil ændre.
Kan du udlæse CV værdier?

Når jeg skriver programmeringsspor, så mener jeg en kort skinne der er sluttet til din z21. Der må ikke være andre skinner eller dekodere sluttet til.

Klaus

alphav23
Trafikelev
Skinnesystem: rocoline-tillig elite

Indlæg af alphav23 »

Hej Klaus. Tak for hurtigt svar og nye spørgsmål. Ja det er den mus der var i startsæt. Den er ikke opdateret, savner Rene inde i Overgade. Kan jeg selv opdatere? og er det sikkert? Der var en forhandler der "lod skinne igennem" at det ikke var sikkert at det virkede som det skulle! Vejledningen her fra siden ligner dem jeg har. Dansk, Svensk og Tysk! Modus vil jeg prøve ,om jeg kan finde ud af. Føler mit problem er at kunne læse/forstå vejledningen og omsætte til praktisk indtastning. Har over flere aftener "bøvlet" med at slette de fabriks indlagte lokomotiver på 2 andre Multimaus købt via DBA! Havde også læst artiklerne i Banen om Roco Digital om reset af Maus'en. Det var så ikke det der skulle bruges. Ja Youtube kan være din ven! " Sådan fjerner du et lokomotiv". Efter at have set den lille video på ca. 1 minut, tog det mig 30 sekunder at slette et lokomotiv. Når at jeg skriver f.eks CV63 så mener jeg at have set (blinkende) 154! ???. Mit programeringsspor burde være i orden. 4 stk Roco (dem af den hårde plast) renset og med ledning påloddet ved enden af skinnestrengene. Bedste hilsen her fra Sydfyn.

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Ja, du kan selv opdatere og ja, det er sikkert.

Har opdateret læssevis af multiMAUS.
Du skal “blot” forbinde den til en pc og bruge maintenance tool.

Alternativ, tag den lange tur til Kjellerup i weekenden og led efter Roco / Fleischmann standen. Så skal jeg gøre det for dig…..

Klaus

Besvar