Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Jenskrogsgaard
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27 mar 2018, 14:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 3520 Farum
Kontakt:

Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af Jenskrogsgaard »

Hej med jer,

Jeg har haft et Märklin litra EB der havde en dekoder fejl. Det blev fixet ved at opdatere dekoderen med et nyt projekt fra Märklins hjemmeside.

Jeg brugte PC programmet mDecoderTool3 v.3.6.0.

Det nye projekt til Litra EB blev hentet fra Maerklin serveren og overført. Herefter kører den fint med MFX.

MEN: Jeg kan nu ikke længere opdatere dekoderen således at den KUN kan køre DCC - altså sættes CV50 = 0

Samme problem har jeg nu med et andet Maerklin lokomotiv - 37508.
Før opdateringen kørte det DCC. Der var lidt problemer med det - det blev opdateret så det kunne køre MFX og nu blev der hentet et nyt projekt fra Maerklin serveren - og lokomotivet blev opdateret.
Det kører ok som MFX - men kan nu heller ikke opdateres til kun at køre DCC.

Er der nogen der har hørt om dette problem før ? - det må da være en fejl i opdateringsprojekterne - eller hyr ?

Hilsen og god weekend fra Kælderkøbing

Jens Krogsgaard

PerR
Ledvogter
Indlæg: 199
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af PerR »

Hej Jens,

det er min opfattelse at man ikke kan slå den protokol fra som man aktuelt bruger.

Når jeg ønsker kun at bruge DCC på en Märklin multiprotokol dekoder, så starter jeg med at slå mfx fra på min CS3, og der efter kan jeg så tilgå dekoderen via DCC, og derefter kan man slå alle andre protokoller fra end DCC (som er den aktuelle).

Derefter kan man slå mfx til igen på CS3, og den dekoder man lige har ændret vil derefter kun kunne bruge DCC protokollen.

Jeg håber at det er dette problem du er løbet ind i, og hvis ikke, så lyder det spændende.

Mvh Per

Jenskrogsgaard
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27 mar 2018, 14:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 3520 Farum
Kontakt:

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af Jenskrogsgaard »

Hej Per,

Ja det giver jo god mening at man ikke kan save den gren over man sidder på.

Jeg prøvede også at slå MFX mm fra på min CS2 for at se om lokomotivet kunne køre på DCC adresse 3 - det kunne det ikke …. Mystisk

Det underlige er bare at jeg efter opdatering af dekoderne ikke længere kan hverken udlæse eller opdatere CV værdier fra min ECOS.
Det gik fint inden opdateringen af dekoderen med et nyt projekt.

Inden dekoderne blev opdateret med nyt projekt fra Maerklins hjemmeside - selvfølgelig tilhørende det samme lokomotiv - så opdaterede jeg firmware til den nyeste jeg har på min opdaterede CS2.
For at gøre dette opdaterede jeg først CV50 til 15 (default) så den også kan forstå MFX.
FW blev så opdateret fra 3.0.1.9 til 3.2.2.1

Projektet blev så opdateret - og herefter ville jeg opdatere cv50 til 0 - altså kun DCC. Det kan man som sagt ikke - hverken læse eller opdatere ….

Lokomotivet kører tilsyneladende fint på MFX - men jeg kan ikke få det til at fungere på DCC eller MM.

Så min mistanke er altså at der er en eller anden fejl i det nye projekt. Jeg har konstateret det på 2 lokomotiver.

Ønsket om at bruge DCC istedet for MFX kommer egentlig fra at min ven bruger en LDT Dico station. Her skal man åbenbart kende dekoderens ‘mfxuid’ . Den er lidt ‘bøvlet’ at finde hvis man ikke har en cs2 eller 3. Med dem kan nemlig lave en backup af maskinen og herefter fiske den ud af en af filerne ( det er vist Locomotive.cs2)

Det prøver vi så nu 😊

Men det er da stadig lidt mystisk at dekoderen opfører sig anderledes efter opdateringen med projektet - ikke ?

Hilsen Jens

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af Søren »

Jeg har lige testet ovenstående opdatering på min Litra EB. Det fungerer uden problemer.

Du kan sagtens benytte et Märklin/Trix lokomotiv på en DiCoStation uden at slå mfx fra. Dekoderen vil svare på den første kommunikation den modtager, hvis det er DCC, så er det DCC protokollen den benytter.

Det virker lidt mærkeligt, at I skal bruge mfx uid for at bruge lokomotivet der.

Er du sikker på at adressen er 3, og har du prøvet med andet end din ECoS?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 199
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af PerR »

Jeg har også testet den samme opdatering på en ny 60972 dekoder.

Da jeg loadede det nye Litra EB projekt ned fra Märklins server, bemærkede jeg at der kom en kommentar om at formatet var opdateret til Firmware version 3.3.0.0 format.

Jeg havde tidligere opdateret Firmwaren på dekoderen til version 3.3.0.4, som er den nyeste man kan lægge ned på en dekoder med mDecoderTool3 (version 3.6.0) og en 60971 USB adapter.

Jeg kunne skifte frem og tilbage mellem mfx og DCC uden problemer.

Jens, måske kan problemet at din dekoder kører firmware version 3.2.2.1 og ikke version 3.3.0.4.

Hvis det kan være det der er problemet, så har jeg en anden 60972 dekoder liggende, som ikke er pakket ud endnu, og derfor heller ikke er opdateret til Firmware 3.3.0.4. Jeg vil gerne udføre dette eksperiment hvis du vil have det.

Mvh Per

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4518
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af moppe »

Jenskrogsgaard skrev: 15 okt 2023, 12:15

Ønsket om at bruge DCC istedet for MFX kommer egentlig fra at min ven bruger en LDT Dico station. Her skal man åbenbart kende dekoderens ‘mfxuid’ .

Jeg var ellers overbevist om at DiCoStation kun kan DCC og MM?
Tams og Intellibox forsøger at lave "mfx".

Reset dekoder, slut den til en "DCC only" central.
Hvad sker der så?

Klaus

PerR
Ledvogter
Indlæg: 199
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af PerR »

Nu har jeg så lige testet den samme opdatering (det nye Litra EB projekt ned fra Märklins server) på en anden 60975 dekoder, som har firmware version 3.2.2.1

(det første forsøg var også en 60975 dekoder, dog med firmware version 3.3.0.4).

Efter opdateringen har jeg slået mfx protokollen fra i min CS3, og har prøvet at tilgå dekoderen med DCC adresse 3. Det virker ikke med DCC adresse 3, og når jeg forsøger at lade CS3 søge efter DCC adressen, så kan den ikke.

Jeg har også prøvet at slå DCC fra, så CS3 kun snakker MM2, og det virker heller ikke.

Jens, jeg tror at problemet er at mDecoderTool3 laver formatet om til et version 3.3.0.0 format, og at det åbenbart ikke virker når dekoderen kører firmware version 3.2.2.1 i stedet for version 3.3.0.4.

Desværre ser det ikke ud til at man kan opdatere firmware versionen når man programmerer fra mDecoderTool3 gennem CS2 eller CS3.

Vi må håbe at der snart kommer en opdatering til CS3 (og CS2) hvor den nye version 3.3.0.4 er med.

Mvh Per

PS: jeg kan tage min 60971 USB programmer med på tirsdag.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af Søren »

PerR skrev: 15 okt 2023, 22:21

.
Vi må håbe at der snart kommer en opdatering til CS3 (og CS2) hvor den nye version 3.3.0.4 er med..

Det gør der. CS3 opdateringen forventes klar her til slut på året. Men det bedste ville da være, lige at få dekoderen opdateret inden.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 199
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering af Märklin dekoder - herefter IKKE DCC

Indlæg af PerR »

jeg vil lige lave en opdatering med de seneste forsøg.

Jens spurgte mig per mail, om hvordan man kunne slå analog mode fra.

Og her viste det sig, at det kan man ikke når man har kombinationen med en 3.2.2.1 firmware i dekoderen og et version 3.3.0.0 lyd projekt.

Når man i dette tilfælde åbner mfx parametrene, så er den del der hedder "Formater" helt tom. Det er i formater at man kan slå analog mode fra, men det er også i "Formater" hvor MM og DCC adresse er defineret.

Da det var en 60975 dekoder jeg havde lavet forsøg med, så kunne jeg opdatere Firmwaren, og samtidig opdagede jeg et den nyeste Firmware nu er version 3.3.0.10.

Det var dog ikke nok kun at opdatere Firmwaren; det var også nødvendigt at programmere hele lydprojektet ned igen. Jeg programmerede lydprojektet med mDecoderTool3 gennem CS3, på samme måde som tidligere forsøg.

Vi bør nok opfordre Märklin til at der ikke er så stor forskel på firmware versionen der kan programmeres med mDecodelTool3 og USB adapter, og den version der ligger på CS3, at det fremover vil kunne give denne type fejl.

Mvh Per

Besvar