Hej Baneforum.
Ombygning af et sæt Lima MR & MRD får ny motor fra Strathpeffer Junction. Det er en 6v motor og en "diode voltage dropper".
Det bliver en ESU loksound v4M4 der monteres i motorvogne.
Jeg har fulgt vejledningen fra Digitalt og her står at dioderne ikke skal anvendes ved digital drift. Gælder det også i mit tilfælde hvor det er en 6v motor?
Ombygning af Lima MR MRD og digital
-
- Stationsbetjent
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Ombygning af Lima MR MRD og digital
-
- Godsforvalter
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Peco code 75
- Geografisk sted: Haderslev
Re: Ombygning af Lima MR MRD og digital
Tommi skrev: ↑11 jan 2024, 12:24Hej Baneforum.
Ombygning af et sæt Lima MR & MRD får ny motor fra Strathpeffer Junction. Det er en 6v motor og en "diode voltage dropper".
Det bliver en ESU loksound v4M4 der monteres i motorvogne.
Jeg har fulgt vejledningen fra Digitalt og her står at dioderne ikke skal anvendes ved digital drift. Gælder det også i mit tilfælde hvor det er en 6v motor?
Det gælder også i dit tilfælde, men du bør sænke cv94 til ca. det halve af det den står til og resten af kurven fra cv63 til cv93, så den passer ind.
MVH Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
-
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
SteamPunkLolcat skrev: ↑11 jan 2024, 15:25Det gælder også i dit tilfælde, men du bør sænke cv94 til ca. det halve af det den står til og resten af kurven fra cv63 til cv93, så den passer ind.
Det er ikke ligefrem en let metode at ændre så mange CV værdier, specielt når nu CV94 slet ikke kan ændres.
Så er der langt lettere bare at sætte CV 5 til omkring 120 - eller endnu lavere, når nu man finder ud af at den kører alt for hurtigt.
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Godsforvalter
- Skinnesystem: Peco code 75
- Geografisk sted: Haderslev
moppe skrev: ↑11 jan 2024, 20:44SteamPunkLolcat skrev: ↑11 jan 2024, 15:25Det gælder også i dit tilfælde, men du bør sænke cv94 til ca. det halve af det den står til og resten af kurven fra cv63 til cv93, så den passer ind.
Det er ikke ligefrem en let metode at ændre så mange CV værdier, specielt når nu CV94 slet ikke kan ændres.
Så er der langt lettere bare at sætte CV 5 til omkring 120 - eller endnu lavere, når nu man finder ud af at den kører alt for hurtigt.Klaus
Det er vi helt enige om, jeg har bare tidligere observeret at M4 versionen ikke bruger cv5, men insisterer på den store hastighedskurve på cv67 til cv94. Det blev opdaget ved at det ikke var muligt at sætte bit4 i cv29 til 0, den forblev altid 1 når man efterfølgende udlæste registeret.
MVH Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
-
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
SteamPunkLolcat skrev: ↑12 jan 2024, 09:04jeg har bare tidligere observeret at M4 versionen ikke bruger cv5,
M4 version af V4 og alle V5 som kan M4 (mfx) er mfx konforme og har dermed ingen CV6 (midterste hastighed ved trepunkts hastighedskurve), fordi mfx forudsætter 28 trins kurve.
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Stationsbetjent
Mange tak for svarene, det er opmuntrende når der er hjælp at hente her I Baneforum. Min forståelse for den digitale styring af motoren er blevet klart bedre.
Jeg forsøgte i går eftermiddags at køre en "Auto Tune" på ESU dekodere og med dioderne monteret. Det kom der ikke noget brugbart ud af for motoren kører nærmest på halv kraft hele tiden, altså ingen blød opstart eller nedbremsning. Dioderne blev lune og her stoppede testen.
Næste tur bliver som I begge har skrevet at der skal køres uden dioder når det er digitalt.
-
- Stationsbetjent
En lille opfølgning efter diode dæmperen er fjernet.
Max hastigheden er sat til 125 og en linear fart kurve er valgt, det giver en fin hastighed og langsom start og nedbremsning. Operationen lykkedes og resultatet ser rigtig fint ud.
Næste trin er valg af lyd og valget er faldet på ESU lydfilen til tyske BR 614 med en MAN diesel motor.