Elektronik og digitaldrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Søren »

Tanken er, hvis muligt at ændre pulsetiden i CS3eren at man kan have forskellige pulsetider = CS3 puls + dekoder puls og at kommandoerne fra CS3 i sidste ende kløjs hvis det er flere på hinanden sporskifter der ønskes stillet = en spor vej, og sporskifte stillingen på skærmen dermed ikke vises korrekt, i overensstemmelse med det aktuelle.

Ah, på den måde. Det er en teoretisk problemstilling som ikke er aktuel. Årsagen skal findes i at CS3 afvikler kommandoerne sekventielt, så en kommando færdiggøres før næste kommando udføres. Ved artikler gælder at CS3'eren indbygger en forsinkelse (ca. 200 ms) mellem hver kommando sendt til en artikel (sporskifte, etc.). Dette sker for at undgå overbelastning af udgangen når f.eks. en magnetartikel trækker strøm.

Du kan næsten høre det, hvis du smider en række sporskifter i en hændelse og afvikler den. Så kan du næsten høre, at skiftene kommer "langsommere" end hændelsen afvikler dem.

Det er muligt at justere ventetiden mellem kommandoerne i indstillingerne for den enkelte artikel (skiftetid). Standardtiden plejer dog at være rigeligt.

Hvis du selv ønsker yderligere forsinkelse, så kan du, som Jørgen skriver, indbygge forsinkelse mellem kommandoerne i din hændelse. Det er dog unødvendigt arbejde, hvis det eneste formål er at forsøge at forhindre en evt. overbelastning af udgangen i forbindelse med sporskifter.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

I mit tilfælde var det for at ved hændelser ved en indkørsel, at skifte indkørselssignalet på rød igen, så det opfanger en efterfølgende togstamme !

Alt det fordi ideen med kørslen er, at togstammer skal klare sig selv med blokkene mellem de to store stationer !

Der er valgt 30 sek. og jeg er blevet belært, at der skal oprettes et "nyt" signal med samme adresse men med et andet navn, og det så det signal, der får forsinkelsen.

Søren skriver også at der tid nok med 0,2 sek. forsinkelse, men mon ikke jeg lave længere forsinkelse på de sporskifter der arbejder med MTB ( LS150 er sat 2,0 sek. )?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Niels
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,
For mig lyder det mere og mere at du har brug for et egentligt togstyringsprogram som Windigipet, Traincontroller eller lignende! Alle de beskrevne "krumspring" med diverse indbyggede forsinkelser osv. er jeg bange for bare komplicerer driften af dit anlæg og gør fejlfinding endnu mere kompleks. Værd at overveje.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Jeg synes det virker fint med de fleste af mine krumspring.

Det hele startede med, at jeg var tilfreds med blog styring mellem diverse stationer og resten vil jeg selv.

Så var der et par gange at et lokomotiv ikke startede i en skyggebanegård p.gr. af snavs og et andet blev sendt afsted, men så kørt det 1. pludselig og så var afsporing i et sporskifte. Jeg skrev med Søren om man kunne lave en styring med vores CS'er nedenunder, men han mente, at der manglede en kontaktskinne på alle spor, og da pladsen kun er 15-20 cm, så blev opgivet.

Haakon fra Litra.DK tog opgave først med udkørslen, så der skulle køres 6-7 mtr. før en ny stamme kunne starte, og da virker godt, så lavede han også indkørslen ( begge med Arduino ), og nu var underverden styret !

Så flyttede den "Tognisse" ind, og der er blevet kørt meget lidt med tog, da det var for stressende af skulle gennemgå togvejen, for at checke om om sporskifterne stod rigtig.

Så nu er terningen kastet og en udskiftning dekodernne er undervejs.

De første 3 stk m83 er sat op, men alle portene er med krydsspor med 2 drev, og her er der "lidt megen" arbejde med at få dem til at virke ( det hjælper med at fjerne den ene gule ledning ...... ).

Hændelserne er for at få kørt lidt mere med banen, og jeg tror, det kan give mere kørsel.

Det har været svært at få indkørselssignalet til både at åbne og lukke efter sig med en forsinkelse, men her løsningen for os at have en anden komponent i mellem og give forsinkelse på 1-2-3 sek + de 30, der valgt, når der lukkes igen.

Så måske er der til en artikel mere .....

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Niels skrev: 17 jan 2024, 12:47

For mig lyder det mere og mere at du har brug for et egentligt togstyringsprogram som Windigipet, Traincontroller eller lignende!
...er jeg bange for bare komplicerer driften af dit anlæg og gør fejlfinding endnu mere kompleks. Værd at overveje.

Jeg tror godt jeg tør love dig, at Jørgens problemer ikke går væk ved at indføre computerstyring... 😉

Jørgen: Det er ikke ondt ment, men blot konklusionen på en række observationer. 😉

Med venlig hilsen
Søren

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Søren,
Ja og nej...
Jørgen vil - som alle vi andre - naturligvis gerne afvikle togdriften så realistisk som muligt og med det nuværende setup, hvor CS3'en tænkes at håndtere driften via hændelser, ser jeg et behov for megen programmering og evt. installation af en del sekundær elektronik for at nå dette mål. Overordnet ville det hele efter min mening derfor umiddelbart kunne håndteres lettere via et computerprogram, da anlægget er ganske omfangsrigt. Der vil eks. kunne spares mange indkodede pauser (eks. ved stationsind- og udkørsel) og sikkerheden mod kollisioner kunne derved øges pga. indbygget automatik. Men alt har naturligvis en pris og vil formentligt kræve tilføjelse af bla. flere sporbesatmeldinger.

Jeg har fulgt Jørgens skærmydsler med anlægget de sidste par år, siden jeg beskrev herlighederne i en artikel i Spor og Baner og har også forsøgt med diverse bud på løsning af hans dekoder-flim-flam og sporskiftene, der lever deres egne liv. Desværre uden at kunne detektere det reelle problem. Og sådanne tekniske issues vil naturligvis helst skulle elimineres, hurtigst muligt og uanset valg af styring.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Niels skrev: 19 jan 2024, 12:04

Og sådanne tekniske issues vil naturligvis helst skulle elimineres, hurtigst muligt og uanset valg af styring.

...og de går ikke væk, ved brug af computerstyring. Det var sådan set min pointe.

Med venlig hilsen
Søren

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Deri kan vi ikke være uenige! 😀

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
ptmadsen
Godsforvalter
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Det eneste der skal til er, at man forståer, at når man har besluttet sig for at bruge softwaren i CS3 så skal man lære at bruge den, og affinde sig med de muligheder der er.
Man skal ikke begynde at modificere på CS3 softwaren ved at bruge bistabile relæer, tilkoblede Arduino styringer eller andre underlig ting, det kan softwaren i CS3eren tilsyneladende ikke håndtere, idet der ikke er en REEL TILBAGEMELDING.
Ved brug af andet software sammen med CS3eren kan de samme finurligheder sikkert også opstå.
Så mit råd er slet alt på CS3 og fjern alle de underlige tiltag, start forfra med at programmere CS3eren i overensstemmelse med sporplan og det ønskede kørsels mønster.
Derudover skal børnebørnene og ikke mindst een selv, lære at holde fingrene væk fra sporskifterne. De må IKKE skiftes manuelt.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Nu er det mig, I skriver om, og det er med lidt blandede følelser at komme i bås med landsbytosser !

Det er rigtig, at jeg bl.a. ikke gider ( de meste kender I nok ):

• Jeg følger ikke den slagne vej og køber ikke kun mærkevarer
• Og basalt er jeg en fedterøv og forsøger at finde mine egne veje, så der bliver ikke blot bestilt hos xxx
• Udelader altid de små Märklin stik og klemrækker, hvor ledninger kan falde ud, så der bliver loddet i stedet

Jeg har indrettet banen ud fra ovenstående og er endt med:

1. Bremsemoduler fra Uhlenbrock 44200 fordi de den gang – nok omkring 2009 - var de eneste med et indbygget relæ, så der var udtag til et simpelt dagslyssignal.

2. Fik lavet print, så alle signaler ude på banen blinker med grønt, hvor grønt steg og faldt i styrke.

3. Fik lavet forsinkelses print, så der var en forsinkelse på opstart på diverse blokke for at undgå sammenstød mellem langsomme og hurtige togstammer, der kørte efter hinanden.

4. Købte 19 stk. LS150 i 2016 på anbefaling, fordi man fik mindst 2x 6 porte for hva’ den tidens m83 kostede ( og de var også med M. stik ) + særlig, at de arbejdede med AC strømforsyning.

5. Lavede sporplaner på CS2 med LS150, og det virkede.

6. Købte en CS3+ i 2018, og det var nok grunden, der blev lagt til de troløse forbindelser mellem CS3 – LS150 – drevene.

7. Oplevede flere og flere Märklin drev ( der er skiftet mindst 45 stk ), der kun ville den ene vej, så jeg begyndte også med MTB drev, før Märklin kom med de nye, og mærkeligt nok har MTB aldrig ”vandret”.

8. Litra.dk lavede ud- & indkørselsstyring på de to skyggebanegårde ( og det har ikke fejlet indtil dato, undtagen når et drev kun vil en vej ).

9. PT Madsen tog mig i skole med impulstiderne på de LS150 ( men vi kom aldrig til reset ! ), og han var næsten den eneste, der gav et positivt modspil på de vandrende drev ( han kaldte mig også et rodehoved ).

10. Slut 2023 er håndklædet kastet i ringen, og der skal nu prøves Märklin 3 stk m83 i stedet for 2x LS150 i ca. 4 mdr. og hvis der ingen vandring er, så bliver der nok købt alle de andre m83’er ( men afkoblerne bliver overalt nedlagt og sikkert senere fjernet fra sporene – de er for grimme ).

11. Alderen har også hentet mig – og jeg kan blive stresset - særlig når en indkørsel på en station skulle checkes manuelt om alt står korrekt, så derfor kom hændelser på tapetet, og de bliver med forsinkelser, for at få et indkørselssignal på rødt, når togstammen er kørt ind ….

12. + fremadrettet helst 13 hjemmelavede bremsemoduler, for hvorfor købe for ca. 10.000, -, når det kan laves langt billigere og på sjovere måde !

13. I 2016 blev synet meget bedre efter en operation for grå stær på begge øjne, så der har også været flere rettelser nedenunder med lodningerne !

Kun pkt. 5 – 6 – 9 - 10 & delvis 12 er i forbindelse med vores CS’er.

Det er så J&B Rails historie, og vi kan vores H.C. Andersen, fordi hos os, er det – Hva’ Mutter eller Fatter gør - som er det rigtige hos os.

Jeg har søgt viden her på Baneforum – særlig omkring de vandrende – men med den slags må jeg lære at klare det selv.

Hva’, der er lavet indtil, bliver ikke brudt ned, så længe vi bor på Solbakken. Så de bremsemoduler / blink / bremseforsinkelser / Haakon’s arbejde bliver, for dem kender CS3 overhovedet ikke til ….

Om det kommer til at virke - mod alle odds - så er I altid velkommen til lidt mad eller kaffe. I får førersædet og får lov til at lege / køre med CS3+ eller Padder, og måske er også den dag endda børnebørn på besøg, for det at køre med J&B Rail skal være en leg og ikke noget alvorligt.

Aage fra M-Erfa har været en stor støtte, og han er mange gange kommet og hjulpet med nogle af disse installationer, og Haakon fra Litra.dk har også været forbi og hjulpet mig med hans elektriske hekserier, som ikke blot er et artikelnummer fra Märklin eller en anden leverandør.

For os er der glæde ved smutvejene og deres udsigter til måder, hvor jeg kan komme omkring mærkevarerne.

Til sidst en tak til alle, som er kommet med input til de der vandrende pinde …..

Besvar