Elektronik og digitaldrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Søren »

Jeg følger ikke den slagne vej og køber ikke kun mærkevarer
Og basalt er jeg en fedterøv og forsøger at finde mine egne veje, så der bliver ikke blot bestilt hos xxx

Deri ligger altså også årsagen til mange af dine problemer. Når du blander hjemmebiks med "mærkevarer", så kommer du i situationer som systemerne ikke er gearet til at håndtere.

Når man én gang har valgt system, så er det, i grove træk, fornuftigt at holde sig til det enkelte system. Med en central som CS3, som taler DCC, så er det at holde sig indenfor DCC-dekoderne fra enten Märklin eller andre. Det er fleksibelt nok til de flestes behov - og det er garanteret at det virker.

Grunden til at du ikke altid får de svar du vil høre, er også at vi simpelthen ikke forstår dine installationer. Ingen her kan vide hvad den ene og den anden har bygget og fundet på. Ingen ved det, for ingen kender det. Endnu en årsag til ikke at benytte sig af køkkenbordsproducenter. Du kan ikke finde hjælp når problemerne opstår. Hvis udvikleren af komponenten sætter træskoene, så har du tabt og må investere om.

Den som forsøger at spare ender som regel med at betale to gange.

Jeg føler at du ofte ikke vil høre på vores forslag, fordi vi altid anbefaler at købe et decideret produkt. Jeg håber at du forstår, at vi gør det fordi vi ved, at den kombination vil fungere.

Der er ingen her (så vidt jeg ved), der får penge for at sidde og anbefale det ene og det andet. Personligt kan jeg ikke være mere ligeglad med om du vælger Roco, Märklin, ESU eller whatever. Det som interesserer mig er, at du får noget ud af din modeljernbane og ikke skal være frustreret over at tingene ikke fungerer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Jeg ville ellers ikke skrive mere om dette emne, men du har skrevet et langt forsvar for at købe mærkevare, uden overhovedet at have læst mit skriv ret godt …

Så vil du ikke forsøge at forklare mig, hvad en række billigere bremsemoduler eller f.eks. styringen af indkørslen til skyggebanegård, skulle have have indflydelse på vores CS3, når den eneste forbindelse, som jeg kan komme på, er skinnelegemet !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Min pointe er sådan set bare, at når du går dine egne veje og forsøger dig med komponenter, som enkeltpersoner har opfundet, så kan du ikke få hjælp når du kommer i problemer. For ingen kan overskue hvad de komponenter gør og hvordan de fungerer.

På samme måde, så kan de komponenter også have indflydelse på andre komponenter som producenterne ikke kan forudse. Dermed ikke sagt at de har det, men det er en mulighed. Dit problem med sporskifter som stiller sig mærkeligt er f.eks. ikke teknisk muligt med den måde en CS3 fungerer på, så NOGET påvirker driften udefra (om det så er en hånd eller noget elektronisk).

Hvis du benytter et system, hvor der er mange brugere, så er det nemmere at få hjælp, og det er nemmere for alle at overskue, hvad der evt. måtte være galt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

OK …..

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af SteamPunkLolcat »

bygger01 skrev: 21 jan 2024, 19:07
  1. Litra.dk lavede ud- & indkørselsstyring på de to skyggebanegårde ( og det har ikke fejlet indtil dato, undtagen når et drev kun vil en vej ).

Kan du fortælle noget mere om hvad det er for noget skyggebanestyring du har, jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det på litra.dk?

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

BGP
Godsforvalter
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Indlæg af BGP »

Det kunne jo bunde i at man ikke har valgt det rigtige system fra starten, og alså ikke Märklins system. Med Traincontroller er problemer med sporskifte, signaler og andre mærkelige ting som der opleves og beskrives,- det er fortid :)

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

SteamPunkLolcat skrev: 23 jan 2024, 10:54
  1. Litra.dk lavede ud- & indkørselsstyring på de to skyggebanegårde ( og det har ikke fejlet indtil dato, undtagen når et drev kun vil en vej ).

Kan du fortælle noget mere om hvad det er for noget skyggebanestyring du har, jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det på litra.dk?

Det er sikkert ikke på hjemmesiden, da Haakon lavede det specielt til mig.

Der er 2 skyggebanegård, og det er bl.a. beskrevet i denne tråd 17/1, men det hele er styret af en isoleret skinnestreng i hele længden på hvert spor + et dødt spor
Der er lavet sportavler med en trykknap, der før skulle holdes inde indtil toget var ude af det døde spor, men nu er et tryk nok og der kan ikke startes andre stammer, før det første har bevæget sig 5-7 mtr.
Indkørslen er også styret af den isolerede skinnestreng + 1 infrarød ( for at fange tabte vogne og den slags, eller hvis Märklin drev er stået af ). Her styrer også en Arduino'en indkørslen med et bremsemodul om der plads og på hvilket spor.
Når der er plads, åbner mit "bras" så for at en ny togstamme rykker frem som en slags dominoeffekt o.s.v.

Men skriv eller ring til Haakon ( kan også beses i Herning )

SteamPunkLolcat
Godsforvalter

bygger01 skrev: 23 jan 2024, 12:06
SteamPunkLolcat skrev: 23 jan 2024, 10:54

Det er sikkert ikke på hjemmesiden, da Haakon lavede det specielt til mig.

Der er 2 skyggebanegård, og det er bl.a. beskrevet i denne tråd 17/1, men det hele er styret af en isoleret skinnestreng i hele længden på hvert spor + et dødt spor
Der er lavet sportavler med en trykknap, der før skulle holdes inde indtil toget var ude af det døde spor, men nu er et tryk nok og der kan ikke startes andre stammer, før det første har bevæget sig 5-7 mtr.
Indkørslen er også styret af den isolerede skinnestreng + 1 infrarød ( for at fange tabte vogne og den slags, eller hvis Märklin drev er stået af ). Her styrer også en Arduino'en indkørslen med et bremsemodul om der plads og på hvilket spor.
Når der er plads, åbner mit "bras" så for at en ny togstamme rykker frem som en slags dominoeffekt o.s.v.

Men skriv eller ring til Haakon ( kan også beses i Herning )

Du må kunne fortælle noget om hvordan det er tilsluttet resten?

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Du bliver nød til at uddybe dit spørgsmål lidt bedre ....

SteamPunkLolcat
Godsforvalter

bygger01 skrev: 25 jan 2024, 19:35

Du bliver nød til at uddybe dit spørgsmål lidt bedre ....

Okay, er skyggebanestyringen tilsluttet din central på nogen måde?

MVH Morten Strårup

Besvar