CS3 Funktionskæder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Tommi
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

CS3 Funktionskæder

Indlæg af Tommi »

Hej.
Mit Märklin E991 lokomotiv får mig til at se yderligere i CS3 Mapning af lokomotivets dekoder opsætning og jeg blev nødsaget til at benytte hjælpe funktionen.
Der nævnes Funktionskæde til at få sammenkædet lyden af der skovles kul og lys i kulkassen til at være tændt indtil lyden af at skovle kul slutter.
Det handler om funktionstast F7 og F11, der henholdsvis er tændt for lys i kulkassen og lyd med skovling af kul.
Jeg har vedhæftet en pdf med yderligere tekst og billeder af hvad jeg sysler med.

Funktionskæde i CS3.pdf
CS3 funktionskæde til synkronisering af lyden skovle kul og lys i kulkassen.
(298.81 KiB) Downloadet 45 gange
Vh Tommi
Tommi
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 Funktionskæder

Indlæg af Tommi »

Hej igen.

Så lykkedes det at få kulkassen til at vise glødende kul når lyden af skovling af kul aktiveres og slukke når skovling af kul ophører og kulkassen lukkes.
Det var ikke helt lige til at få udgang 4 til at tænde når funktionstasten F11 blev aktiveret. Det viste sig at det er heller ikke den måde det skal fungerer. Nederst til venstre vælges lyden for skovling af kul, Kørestøj lyd 10, og herefter vælges udgang 4. Det er ikke funktionstasten F11, der tænder udgang 4, men funktionsudløseren "Kørestøj lyd 10".

Der er stadig nogle uforklarlige ting omkring tænding af udgang 4. Der er udført mange forsøg hvor det ikke fungerede og på et tidspunkt forsøgte jeg med udgang "lys bag" i stedet for "udgang 4" og det fungerede første gang. Tilbage til start og oprette funktionsudløser "Køretøj lyd 10 og til føje udgang 4 og herefter genstarte CS3.
Halløjsa så fungerede det som ønsket.
Kan det være CS3 med version 2.4 eller mit lokomotiv der har en udfordring med brugen af udgang 4 siden det er nødvendigt med den hårde nedlukning? Det var iøvrigt heller ikke nok at genindlæse dekoderen.

Funktionskæde i CS3.pdf
Oprette funktionskæde i Märklin E991 via CS3 Mapning
(285.2 KiB) Downloadet 18 gange
Vh Tommi
Besvar