Elektronik og digitaldrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Jeg ved da godt, at der ingen tilbagemelding er !

Det er kun det på skærmen, som CS3 tror, og det er det, man har at forholde sig til, når man f.eks. bruger en CS3.

Men det er jeg ikke ene om, for det er vel det samme for alle dem, der bruger CS2/CS3 !

Når der er tale om de to skyggebanegård, bliver der naturligvis ikke kigget på sporplanerne, for der er fuld tiltro Haakon's to print, og de har aldrig svigtet.

Hvis jeg i stedet havde anvendt sportavle, så er tilbagemelding på begge drev, som jeg anvender ...........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen »

bygger01 skrev: 28 jan 2024, 16:25

Hvis jeg i stedet havde anvendt sportavle, så er tilbagemelding på begge drev, som jeg anvender ...........

Hej Jørgen!
Undskyld, men hvad mener du her?

De forbindelser du har på den store skjulte med at du faktisk kan betjene disse sporskifter fra
både den lokale sportavle og CS3 er jo roden til alt ondt, når du ikke har nogen reel tilbagemelding. Du og ikke mindst din software kender jo ikke den reelle / aktuelle stilling på sporskifterne.
Du nævner at andre der benytter CS3 også lever uden tilbagemelding, det er nok rigtig hvad flertallet af brugere angår. Det kan jo også være at nogle har etableret tilbagemelding, om ikke andet er der nok ikke mange der har så rodet en opbygning og mange ideer / ønsker som du har.

Hvad mener du med at dine sporskifter vandrer. Det er vel ikke sådan at sporskifterne flytter sig stille og roligt hele tiden, det er vel blot sådan at sporskifterne står i en stilling du ikke umiddelbart havde forventede. Hvilke sporskifter er det tale om, er det de / det samme hver gang, hvor er de / det plaserret og hvilken type drev og dekoder er de tilkoblet?
Endelig, hvor mange print har du fra Haakon, er der 2 = et ind og et ud for hver af de skjulte banegårde = 4 i alt?

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

PTMadsen / du har spurgt om følgende:

Sp. 1. Sportavler – de drev, der anvendes er Märklin og MTB, har begge tilbagemelding – så derfor !

Sp. 2. Der skiftes aldrig på sporskifterne på den store skyggebanegård med CS3 – det er blot en mulighed – det gør Haakon’s print. Ledninger blev aldrig nedlagt, da det var de var første

Sp. 3. Jeg kender ikke til, at en CS’er kan vise tilbagemelding på skærmen

Sp. 4. En vandring er i min ordvalg, at skærmen f.eks. viser lige ud, medens virkeligheden er, at sporskiftet ”drejer” ( og det er ikke altid de samme, men der er aldrig fejl på MTB’er ). Alle dekoder er LS150. Der er tendenserne, men et billede vil jeg helst ikke sige.

Sp. 5. Hvad har Haakon så lavet til J&B Rail:

Styring + lyd til en dobbelt overkørsel med bomme
De styres af tilbagemeldinger til nogle bremsemoduler ( altså = skinneimpuls )

2x Udkørselsprint fra de 2 skyggebanegård
Er beskrevet

2x Indkørselssprint fra de 2 skyggebanegård
Er beskrevet

Perronreklamer med rullende billeder
Er kun kontakt med lysstrøm

4x styringer ved ubevogtet overgang på havn/industri
Styres af en dobbelt IR brik i skinnerne på ca. 2x2 mm og får strøm fra vores AC trafo.

Det skulle være det, der er p.t.

Der skulle helst snart komme mindst 13 bremsemoduler baseret på PerR link til Floodland
Her skal Haakons mindst lave de ætsede print

Så er der en del af mine print med blink baseret på N555’er + andet mere i relæ retning og motorer, men alt det er ikke i nærheden af det digitale !

I dag er der kommet nogle stykker Märklin art. 60821, der skulle få motordrev / MTB til at skifte via m83, men jeg synes, at der mangler plads til den gule ledning. Men jeg kan få et bistabilt relæ til klikke, også så jeg kan få gang i de MTB MP1'er og komme væk fra K drevene på sigt.

Mentalt vil jeg helst tilbage til de LS150'er !!!!!

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Du får det lige igen. Er det de / det samme sporskifte der vandrer, er det vilkårligt eller er det i samme område på banen hvor sporskifte stillingen ikke følger skærmen på CS3?
Opstår fejlvandringen når der stilles sporveje = flere sporskifter efter hinanden eller sporskifterne stilles enkeltvis?
Hvor længe er det siden sidste fejlvandring?
Lige for at få bekræftet, alle dine sporskifte dekodere er LS150?

Venlig hilsen
Peter Madsen

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Hr. Madsen

Først tak for din interesse for vores vandrende "pind", du virker temmelig utrættelig.

Og så til spørgeskemaet:

Sp. 1. Det føles ikke helt vilkårlig (altid Märklin drev ) og tit i de samme områder ( det et af dem, der bliver monteret med m83 ).

Sp. 2. Er opstået lang tid før jeg kom på det med sporveje.

Sp. 3. De kommer blot / dukker op.

Sp. 4. Det vides ikke, måske er der allerede nogle igen ( der er ca. 100 steder at checke ) ......

Sp. ?. I dag skal jeg til at kigge på 3 steder, hvor der kommet noget "rod", de alle er i samme område og med ( samme/måske ) LS150.
Rod 1. Når der skiftes et krydsspor ( med enkelt drev ) er det et sporskifter et par meter væk, som skifter !
Rod 2. Når jeg skifter et Viessmann signal på spor 2, er det pludselig spor 1 der skifter ( nok ved siden af hinanden i dekoderen ).
Rod 3. Når jeg skifter spor 1, sker der ikke noget

Sp. 5. Indtil denne måned er det 100% LS150 - der leges med - og alle er købt på en gang i 2016 / der arbejdes nu på at få 3 stk. m83 op at stå på prøve.

Men m83 kan på trods af 2 sek. impulstid ikke bevæge MTB'er ( som du ved LS150 fik mig sparket i gang med ), så der er kommet nogle Märklin dims art. 60821 , som skulle kunne klare motordrev, men der er kun 2 udtag ( kaldet + ), så den "gule" ledning skal måske blot forbindes til den røde / midterleder strøm.
Men det sker i morgen / men jeg kan få klikkeri frem i et bestabilt relæ, når der skiftes spor på skærmen !!!

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det burde lige med at Rod 1-2-3 aldrig er set før …

ptmadsen
Godsforvalter

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Jeg har skrevet det før og nu gør jeg det igen, du er et rodehoved. Hvorfor piller og roder du nu med noget andet før det første problem er løst. Der er en grund til at der er lommer i dine bukser, put dine hænder i lommerne og lad dem blive der.

Vedrørende dine vandrende drev. Jeg tror stadig at det er dine Maerklin sporskifte drev der driller, så næste gang du har et sporskifte hvor stillingen på drevet og din CS3 skærm ikke stemmer overens bedes du venligst udskifte magnet drevet med et NYT og UBRUGT, ikke et fra rodeskuffen. Det kan også være at du har en dårlig forbindelse i dine ledninger så dekoderen ikke altid får fuld digital signal styrke fra CS3, eller en dårlig forbindelse i din AC forsyning til dekoderen.
Derfor næste gang, skift drevet og lad os se om det hjælper.

Vedrørende dine Rod 1. / Rod 2. og Rod 3. tror jeg at du har fået bytte nogle adresser og, eller nogle ledninger.

Endelig så forstår jeg ikke at du begynder at monterer Maerklin sporskifte dekodere når nu LS150 virker.
Du skyder med spred hagl til ingen verdens nytte, der er for mange hovsa løsninger.

Venlig hilsen
Peter Madsen

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Blot for at få mit og dit blodtryk ned, så er Rod 1-2-3 rettet via rigtig mange tryk.

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Min undskyld for at prøve m83 er at komme vandring til livs.

Rod`iet kommer fra 2 dekoder ( Lenz 9 & 14 ), og jeg finder loddekolben fra gulvet og varmer de lodninger ( 4 stk / kasse ) med høj temperatur op, der tilfører digital & AC strøm til de 2 kasser.

Jeg har gjort det før, men gør det igen.

Og jeg kan godt se, at det kunne være en mulighed, for at se, hvor hunden er begravet !

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Jeg vil nu også forsvare mig lidt - når du snakker om spredhagl - for de vandrende har været her i næste 2 år ……

Besvar