Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
HJ_Pro
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 maj 2023, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af HJ_Pro »

Hej Bane forum
Er der en der kan hjælpe mig med et problem.
Jeg har et spørgsmål om instalation af en driver til brug med Arduino v2.3.2 til ESP32 Wroom32D.
Jeg har tidligere på min PC haft ESP32 CP2102 (Silicon Labs) driveren instaleret, hvor den virkede fint, men formodentlig kommet til at slette den ved en fejl.
Jeg ønsker nu igen at installere driveren fra https://www.silabs.com/developers/usb-t ... =downloads hjemmesiden.
Har været på YouTupe og set forskellige videoer.
Det er imidlertid ikke lykkes at installere driveren. Under instalationen foregår alt som forvendtet og alt ser rigtigt ud, på nær at den ikke kommer med et popup vindue med ønske om at acceptere licensbetingelserne. Det forventede popup windue bliver ikke vist og licensbetingelserne kan følgelig ikke accepteres.
De øvrige windows popup winduer vises som forvendtet. Der er ingen ændring i visningen i Windows
Manageren.
Jeg tror at der er noget i min Windows opsætning der spærrer for popup vinduet med kravet om at acceptere lensbetingleserne.
Jeg ved imidlertid ikke hvor denne spærring i windows opsætningen skal ændres, og om min antagelse er rigtig.
På min PCen er der W10 Pro version 22H2.

Håber at der findes en løsning.
På forhånd rigtig mange tak
Med venlig hilsen HJ_Pro

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af marklinbygger »

hej
du skriver at du har haft dette program til at køre på din pc / hvorfor har du slettet det hvis det er et du bruger ??
hvis du har et icon der gult og blåt på det icon du bruger til at starte dette program / så er det windows bitdefender der er dit problem
din win 10 er den på eng el. dan / spøger kun fordi at de ting du skal se på hedder noget andet på eng,
har du fjernet alt fra det gamle program inden du lavede en ny install af dit program og fjernet driveren og install mappen
husk at deactivere din driver før du sletter install mappen ellers bliver din driver ikke fjernet
husk at genstarte inden du laver en ny install af dit program

mvh marklinbygger

HJ_Pro
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 maj 2023, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af HJ_Pro »

Hej mange tak for svaret.
Min window 10 Pro 22H2 er installeret på engelsk.
Driveren fremgår ikke af Program and Features listen.
Da jeg ikke kunne installere driveren har jeg for at "rydde op" også reseat min Windows, men uden at det hjalp.
Driveren startes ikke op vha en ikon, men ved at PC COM porten (USB) aktiveres.
Under Windows Device Manageren under Ports (COM&LPT)vises:
Communications Port (COM5).
Når CP2102 driveren er installeret vises en linie mere med f.eks. Sicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM7).
Hvis linien ikke vises kan (stadig i Device Manageren) i menyen
View aktivere med: Show hidden devic, så driveren evt.kan vises evt med oplysning om at hw ikke er tilsluttet.
Lidt baggrund: Når en sketsh (project) oprettes eller åbnes i ARDUINO IDE hvor der benyttes et ARDUINO board uno trækkes der default på COM5, så der kan uploades fra PC'en til uno board gennem COM5 forbindelsen.
Hvis board er ESP32 skal der kommunikeres over CP2202 driveren. ESP32 WROOM D indeholder en integreret kreds der hedder 2202 som kommunikationen foregår igennem.

Som nævnt kan jeg ikke få driveren installeret og kan derfor ikke (som jeg ellers skulle) se den i Device Manageren under Ports(COM&LPT).
Er der et forslag om hvad skal jeg evt. gøre i bitdefender og hvordan for at få driveren installeret.
(kender ikke bitdefender)
MVH HJ_Pro

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af marklinbygger »

hej
det jeg kan sniffe mig frem til af dit svar er

det ser ud til at dit bord vil bruge din com port 7 men din driver vil bruge din com port 5
nu skal jeg sige at jeg ikke er expert i arduino , jeg har ardrig brugt det
bitdefender er et virusprog. fra windows

er du medlem på sporskiftet , på det forum er der mange der er experter i arduino især lars , det er ham der har dette forum
så jeg vil sige til dig at du skal prøve der

mvh marklinbygger

HJ_Pro
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 maj 2023, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af HJ_Pro »

OK tak for svaret.
HJ_Pro

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af moppe »

HJ_Pro skrev: 14 apr 2024, 17:43

Jeg har tidligere på min PC haft ESP32 CP2102 (Silicon Labs) driveren instaleret, hvor den virkede fint, men formodentlig kommet til at slette den ved en fejl.

Hvordan sletter du driveren fra Windows biblioteket?

Jeg tænker at en tur omkring enhedshåndtering vil hjælpe lidt i fejlfindingen, for at se om din "dims" i det hele taget kommunikerer med din computer og om der er drivere dertil i forvejen.

Jeg har lavet en lille guide til USB/RS232 converter til ESU LokProgrammer.
https://moppe.dk/esulphnt.html#sig%20en ... Programmer

Det er stort set det samme du skal.

Først ind i enhedshåndtering.

Så slutter du din Arduino "dimmer" til computeren og ser om der dukker noget ekstra op under "Porte (COM og LPT), eller under "Andre enheder".

Videre fejlsøgning tager vi, når du har svar på ovenstående....

Klaus

HJ_Pro
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 maj 2023, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af HJ_Pro »

Hej
Tak for svaret som jeg har læst igennem.
Jeg har været inde i Device Manageren også når min ESP32 fysisk er tilsluttet USB porten.
Fra tidligere; Driveren startes ikke op vha en ikon, men ved at PC COM porten (USB) aktiveres.
Under Windows Device Manageren under Ports (COM&LPT)vises:
Communications Port (COM5).
Dengang CP2102 driveren var installeret vises en linie mere med f.eks. Sicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM7).
Hvis linien ikke vises kan (stadig i Device Manageren) i menyen
View aktivere med: Show hidden devic, så driveren evt.kan vises evt med oplysning om at hw ikke er tilsluttet. Nu har jeg ikke denne linie 2 som jeg havde tidligere.

Vejledningen og de videoer der findes på nettet viser download af zip fil, udpakning som sædvanlig og derefter dobbeltklik på .exe file eller peg på filen og Install.
Videoer viser under installationen nogle popup winduer. bla et windue hvor der skal siges ok til licensbetingelser, derefter vises windue om man vil sige ok til at installere og til sidst melding om at
instalationen er succeded. Jeg får kun de sidste 2 winduer og installationen går usandsynligt hurtift, så det tyder på som det også er tilfældet at instalationen ikke er udført. Derfor tror jeg at der er en opsætning et sted i min Windows der forhindrer installationen, men jeg er meget lydhør for alle input.

PS: jeg har ikke bevidst slettet min driver opsætning, hvad der har bevirket at den er væk ved jeg ikke,
HJ_Pro

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af moppe »

Du skal kigge i enhedshåndtering inden du sætter din ESP32 til og så kigge efter hvad der tilføjes når du slutter den til.

Enten tilføjes der noget under “andre enheder” eller “Porte (COM og LPT). Før du ved, hvor din ESP32 dukker op, ved du ikke hvad du skal gøre for at komme videre.

Klaus

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af marklinbygger »

hej

jo det har du ved at null stille windows ( ikke nogen kritik af dig )
for det svare til en ny installering af windows , så alt hvad windows ikke har brug for til at få din pc til at køre virker ikke
men det er der stadig på din hd eller hvad du bruger som lager
ps
husk at køre dit program som admin ( hjælper en gang imellem ) for nogen programmer vil gerne have fuld adgang
mens andre er ligeglade
højre click på iconet og tag kør som admin

mvh marklinbygger

HJ_Pro
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 maj 2023, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Instalation af driver til Arduino ESP32 WROOM 32D

Indlæg af HJ_Pro »

Hej igen
Her lidt yderligere oplysninger. Jeg ville sætte en lang række screendumps ind, men jeg kan se at det ikke umiddelbart er muligt. Jeg kan se at der skal img filer og måske kode til og det har jeg slet ikke fod på.

Jeg har betragtet Ports-COM & LPT i Computer Management-Device Manager før/under/efter at ESP32 fysisk er forbundet til USB porten. (også før og efter forsøg på installation af driver og der er genstartet. Alt uden at der er ændringer at se.
Jeg har også på den eksisterende Ports-COM & LPT højreklikket og testet de muligheder der er her.

Her link til siden hvor jeg downloader driveren fra:

https://www.silabs.com/developers/usb-t ... =downloads
HJ_Pro

Besvar