Traincontroller 9 og 10 gold

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
peras
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Traincontroller 9 og 10 gold

Indlæg af peras »

I vores klub i Skive har vi TrainController 9 gold. Vi kan ikke rydde listen i " Loco Database in Centralunit" og listen med lokomotiver bliver ikke opdateret, når vi beder om " read from digital system".
I min egen TrainController 10 gold er listen tom, hver gang jeg åbner den.
Er der en indstilling i TC 9 der skal ændres, eller er det bare sådan i TC 9

Niels
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Traincontroller 9 og 10 gold

Indlæg af Niels »

Hej,

Jeg ved der har været problemer for år tilbage specielt med indlæsning af Märklins mfx lokomotiver. Men nu skriver du ikke hvilket system I kører med?
Jeg anvender selv CS3 sammen med TC10 Bronze og den henter normalt loklisten ind i TC uden problemer. Har dog oplevet, at TC på uforklarlig vis fik forbyttet nogen lokadresser og dette netop ifbm. et lok med mfx. Muligvis pga. at CS3'en ikke formåede at overføre data til TC korrekt, evt. fordi det i farten var blevet oprettet i CS3 som mfx. Ellers kører jeg kun DCC protokollen for mine tog.
Jeg mener ikke umiddelbart, at der skulle være nogen indstillinger at pille ved.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Muligvis pga. at CS3'en ikke formåede at overføre data til TC korrekt

Nej. CS3 overfører intet til TC. TC henter informationen fra CS3. CS3 aner ikke at TC eksisterer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej,
Det har du naturligvis ret i. Kommunikationen går her i modsat retning. Fra CS3 til TC.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
peras
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Indlæg af peras »

I klubben kører vi med Ecos og jeg kører med CS3+. Kan der være et flueben, der skal slettes eller sættes, for at tømme listen med lokomotiver, når TrainController slukkes? Kan jeg finde noget på et udenlandsk forum og hvordan skal jeg formulere det, for jeg er ikke helt skrap til tysk.

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Kommunikationen går her i modsat retning. Fra CS3 til TC.

Der er ingen kommunikation mellem CS3 og TC. TC alene sørger for sig selv. CS3 har intet med det at gøre, udover at den udstiller de data som TC henter og fortolker på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Søren,
Undskyld, er det her ikke lidt en strid om ord eller rettere definitioner?
Vi kan vel være enige om, at Traincontroller i alle tilfælde har brug for at være hægtet på et eller andet digitalt system for at kunne håndtere input og output på modelbanen? Ellers virker intet.
I mit tilfælde har jeg en CS3 som ja, indeholder en Gleis Format Processor, der kommunikerer med TC. CS3 kommunikerer også med GFP og derved kan de 2 ting arbejde hånd i hånd. Om jeg eksempelvis kører et tog manuelt fra min PC med TC eller gør det fra CS3-kontrollen er et fedt. Speedometrene udlæser hastighed mm ens begge steder.
Derfor mener jeg stadig, at det er validt at skrive at TC kommunikerer med CS3, da jeg kalder hele æsken med skærm, knapper og indhold for CS3, hvilket producenten forresten også gør.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Niels skrev: 15 jul 2024, 17:11

Undskyld, er det her ikke lidt en strid om ord eller rettere definitioner?

Jo.

Men når TC starter, laver den en forespørgsel ned i CS3 om at få lokomotivlisten og CS3 er så venlig at den svarer retur.
CS3 aner intet om, hvad det er der forspørger, eller hvad data bruges til.

Du skrev:
"Jeg anvender selv CS3 sammen med TC10 Bronze og den henter normalt loklisten ind i TC uden problemer."
Her tolker jeg (også) "den" som CS3.

Det Søren skriver er at CS3 ikke henter noget ind i TC, men TC der spørger efter aktuelle lokomotivliste.

Klaus

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Okay,
Kommunikation er en svær ting. Jeg mente det modsatte og er således godt klar over at det er TC, der ved opstart eller ved click på menupunktet "hent lokliste" forespørger der hvor lokdata er gemt. Altså i CS3'en.
Men humlen i det jeg prøver at skrive er at denne dataoverførsel har jeg set gå galt på mit eget anlæg, så et lok pludselig ikke var adresseret korrekt. Faktisk en Heljan Mo, der havde overtaget adressen fra et Heljan LJ y-tog. Den sidste med mfx decoder, hvilket måske var problemet.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Besvar