Rigtig god dag til jer alle sammen
Jeg skal til at påbgynde at bygge min første model jernbane på egen hånd. Jeg købte for 2 år siden et Roco Z21 start set med et ÖBB 2016 Lokomotiv med tilhørende 2 vogne. Det var ligesom starten på hele mit modelbane eventyr efter at jeg som dreng havde set og hygget sammen med min Far, som stadig har sin Märklin M-skinne bane. Jeg har altid haft lysten til at bygge min egen bane, men de økonomiske muskler har dog ikke rigitg været til at tage det store skridt. Jeg har dog over de sidste to år til Jul og fødseldage nu fået samlet mig en lille flåde af lokomotiver og vogne. Jeg har også fået købt mig nogle ekstra skinner, samt fået afprøvet DCC til en hvis begræsning, som jo er noget ganske andet end AC analog som jeg er vokset op med fra barnsben.
Jeg er nu kommet så langt at jeg har fået sparet en god portion penge op, fået samlet en del værktøj til projektet og planen er nu at tage på den helt store shopping tur i September og starte hele projektet. Jeg har ca. 250 m2, til at boltre mig på, så der skulle være rigeligt plads til at opnå drømme banen.
Jeg påtænker at have to hoved stationer. Da jeg tidliger har boet i Tjekkiet har jeg en plan om at den ene hovedstation skal være i et Tjekkisk landskab og den anden i et dansk landskab, så jeg kan have nogle internationale tog kørende i mellem disse stationer. Herudover, ønsker jeg nogle små lokal stationer så jeg kan have nogle lokal tog kørende og derved have automatiske køreplaner, så jeg kan sidde og nyde det hele kører. Jeg er klar over dette kommer til at tage år, men det gør mit intet.
Jeg glæder mig som et lille barn til at komme i gang, for at sige det mildt.
Jeg ville dog gerne høre om i vil dele jeres erfaringer med mig. Jeg har utvilvsomt meget at lære omkring DCC og dets ufattelige store muligheder. Jeg har altid haft en drøm om at have en bane, hvor der er automatiske køreplaner, tog der rangere vogne osv. Men der er jeg ikke endnu og der er tid til at fordybe mig i emnet. Jeg tænkte om i måske ville være så venlige at dele jeres erfaring vedrørende gode lærebøger omkring DCC, dekoder. Jeg er ikke så ferm på Tysk desværre, selvom det nok havde været det ideelle i denne verden, så hvis kender nogle gode lærebøger på engelsk eller dansk er jeg åben for alle gode foreslag. Derudover muligheder med mit Z21 eller om jeg måske skal skifte til noget mere heftigt hvis jeg skal nå hen til målet omkring automatiske køre planer?
Da jeg snart skal på den store shopping tur har jeg brugt meget tid på forskellige forumer, set Youtube videoer og forsøgt at vælge en retning af gå i forhold til valg af skinner. Tiltider syntes jeg det er en jungle at finde rundt i. Jeg havde sådan set bestemt mig for at vælge Pecos flexskinner code 83. Men efter jeg læste flere indlæg den anden dag blev jeg igen i tvivl. Jeg ønsker at have en model jernbane der ser så realistisk ud som muligt og af så god kvalitet som muligt. Der er selvfølgelig altid prisen, men her vil jeg gerne betale for den bedste kvalitet. Så hvad foreslår i? Hvad er jeres erfaring? Jeg har også kigget en del på MeinGleis, hvor jeg læste at en person virkelig skrev rosende om. Men igen jeg har meget lidt erfaring. Så jeg er åbent for alt.
Jeg har tænkt mig at holde mig til epoke III og IV. Jeg har en drøm at at have nogle damp maskiner kørende rundt, og det skulle der være mulighed for hvis jeg har forstået epokerne rigtigt.
Ydermere hvis der er noget værktøj i vireklig anbefaler man skal have, hører jeg også gerne om jeres erfaringer.
Jeg håber at jeg har præsenteret mit projekt sådan nogenlunde. Jeg ser utroligt meget frem til at høre omkring jeres erfaring.
Rigitg god dag til jer alle herfra!
Mvh.
Christopher