Genstart efter 40 års pause

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
MO 1958
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
Digital: Ja
Scale: Other Scale

Genstart efter 40 års pause

Indlæg af MO 1958 »

Hej

Efter en pause på 40+ år vil jeg forsøge at opbygge et lille hyggeanlæg til egen fornøjelse. Det skal hverken være "epokerent" eller med skyggebanegård osv., men på den anden side skal det heller ikke være kedeligt.

Da jeg ikke rigtigt ved, om interessen holder mere end et halvt år, skal det indledningsvist bygges uden de store udgifter med brug af det materiel jeg stadig har fra det tidligere anlæg, dvs. Märklin treskinne. Hvis interessen holder, kan det komme på tale at lave digital kontrol af sporskifter osv.
Jeg vil selvfølgelig fra starten indbygge sporisolationer osv., så der kan laves blokafsnit. På sigt kunne det være interessant at programmere anlægget til at køre fuldautomatisk.

Selve anlægopbygningen er til at overkomme. Det er jo som sådan kun at skrue nogle skinner på nogle brædder og trække lidt ledninger. Det kan jeg nok finde ud af.

Men jeg skal have ombygget trækkraften til digital styring. Jeg har gloet på diverse systemer, og jeg synes at de faste systemkomponenter, controller osv. er svinedyre, så jeg vil helst selvbygge hele styringen på basis af Arduino eller Raspi og de dertil hørende periferienheder. Det ser nok ikke så smart ud som et færdigkøbt system, men det er jeg ret indifferent over. De mobile systemkomponenter (decoderen) vil jeg nok ikke gå i lag med at bygge selv

Og så til de første spørgsmål:

Jeg har set der findes nogle DCC dekodere som kan bruges til både AC og DC. Uhlenbrück hedder de vist, og de er interessante, da jeg slipper jeg for at ombygge trækkraften til DC.
Men det står mig ikke ganske klart om, der med "AC" menes, at kørestrømmen er AC eller der blot menes at motoren er en uombygget AC motor. Er kørestømmen fortsat AC eller skal det være DC?

Så vidt jeg kan læse mig til, findes der indtil flere controllere til DCC baseret på Arduino og et par stykker baseret på Raspi.
Hvad er erfaringerne med disse i forbindelse med at køre med treskinne og AC? Er der f.eks. visse designs, man skal styre udenom?

mvh

Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5271
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Søren »

jeg vil helst selvbygge hele styringen på basis af Arduino eller Raspi og de dertil hørende periferienheder. Det ser nok ikke så smart ud som et færdigkøbt system, men det er jeg ret indifferent over.

Hatten af for det, men husk på, at det bestemt ikke er forbundet med "hurtigt og gratis". De forskellige styreenheder der findes, f.eks. DCC-EX og lign. er forbundet med udfordringer som du måske ikke er klar til at give dig i lag med. Det er i hvert fald kun billigt, hvis du anser din egen tid som gratis.

Du kan sagtens købe færdige DCC systemer til overkommelige penge. En Märklin Mobile Station 2 med digitalboks og strømforsyning kan fås for mellem 700 og 900 kr. brugt.

En Raspberry Pi 5 ligger lige nu på 529 kr. for en 4GB model - og dertil skal lægges de ekstra hats du skal bruge til at styre banen med. Du ender med at bruge pengene alligevel, samt en hulens masse tid på at få tingene til at fungere. Det færdigproducerede er plug 'n' play.

Jeg har set der findes nogle DCC dekodere som kan bruges til både AC og DC. Uhlenbrück hedder de vist, og de er interessante, da jeg slipper jeg for at ombygge trækkraften til DC.

Det der menes er at dekoderen til "AC" kan styre en vekselstrømsmotor. Personligt, synes jeg det er noget skrammel, og køreegenskaberne er derefter. Alternativet er at bygge motoren om til en DC motor. Det er også klart den anbefalede vej at gå. Hvis du har gamle Märklin modeller leverer Märklin ombygningskit, så du kan plug 'n' play'e dig til det. Det kræver lidt lodning, men ellers er det forholdsvist overkommeligt.

Ved digitalsystemer er kørestrømmen altid "AC". Det er svingningerne i strømmen der udgør det digitale signal 0 og 1. Det er sådan centralen kommunikerer til dekoderne.

Så vidt jeg kan læse mig til, findes der indtil flere controllere til DCC baseret på Arduino og et par stykker baseret på Raspi.
Hvad er erfaringerne med disse i forbindelse med at køre med treskinne og AC? Er der f.eks. visse designs, man skal styre udenom?

Det er jo vigtigt at forstå at eneste forskel på digital 3-skinne og 2-skinne er hvordan strømmen kommer op til dekoderen. Ved 3-skinne er det via en slæbesko, ved 2-skinne er det gennem hjulene. Det er jo "bare" strøm. Du kan også sige, at hvis du tager den ene skinne væk fra 3-skinne, så har du på en måde 2-skinne, hvor optaget så ligger i midten af sporet. Så det er fuldstændig lige meget set fra digitalsystemets side.

Hvis du synes Raspberry Pi / Arduino er spændende, og det er her du ønsker at lægge en væsentlig mængde tid som en del af hobbyen, så er det bestemt værd at overveje. Hvis det er fordi du ønsker at spare penge ved en gør-det-selv løsning, så kan jeg kun anbefale dig at lade være. Du vil med garanti køre sur i det, og der er stort set ingen hjælp at hente.

Der er mange YouTube videoer hvor folk viser dig, hvordan du kommer i gang, men tænk også over: Hvor mange viser dig hvordan de selv kommer videre derfra? Det er der forbløffende få der gør. Hvorfor? Mit gæt: Fordi de ikke bruger det i længden. Det er spændende at komme i gang, og så dør det når det skal være mere avanceret.

Det er simpelthen nemmere bare at købe noget færdigt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4567
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af moppe »

Jeg kan kun give Søren ret her.

Vil du bruge tiden på Arduino/Raspberry pi, så er det en god ide.
Vil du bruge tid på modeltog, så køb noget færdigt, måske endda noget brugt. I tilfældet 3-skinne/Márklin er MS2 et skide godt udgangspunkt.

Angående byg selv, så er der en længere tråd på Stummiforum.de omkring en selvbyg central for kun 10€. Altså 10€ for de to print, hertil kommer en passende kasse, strømforsyning, en betjeningsenhed osv osv.
Giver man sig så til at læse tråden, så er der problemer med forskellige Arduino boards og forskellige motor shields, nogle er gennem flere boards eller shields inden de får det til at virke og så er det lige pludseligt ikke så billigt længere.
Nå ja, oftest er det kun ren DCC, mange har problemer med at læse CV værdier, nogle med timing i DCC signalet og meget andet sjov.

Kan kun sige at mit liv er for kort til sådan noget. Altså ikke Arduino, som jeg har meget sjov med, men elektronik der findes i forvejen, det gider jeg ikke. Så hellere bruge det til noget sjovt og købe central, eller dekoder færdige, for dem man køber virker bare….

Klaus

MO 1958
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
Digital: Ja
Scale: Other Scale

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af MO 1958 »

Søren, Klaus,

Mange tak for Jeres svar. Jeg blev lidt klogere, idet jeg forstår at kørestrømmen altid er DC, som så er overlejret med signalspændingen.

At en Märklin motor kører dårligere på DC forstår jeg ikke helt. Det er jo en enkel seriekoblet enfasemotor med dobbelt stator. Er det mon fordi der er tale om at kørestrømmen efter dekoderen er en choppet DC med høj frekvens? Det kunne godt give anledning til tab i statorviklingen.

Omkring selvbyg vs. at købe færdigt grej, har jeg kigget på DCC-EX systemet, som er det der omtales på Stummi, men for ikke at biase spørgsmålet om det ene eller det andet hjemmegjorte system, undlod jeg at være meget specifik.

Men da der ikke er kommet andre svar tager jeg det som et tegn på, at hjemmebyg af controllere bare ikke er noget man gør.

Man kan altid diskutere, om man skal købe færdig eller bygge selv, og for mig det en afvejning af hvad jeg synes er sjovt i forbindelse med en hobby og ikke tidsforbruget. Fsva. modeltog synes jeg at det sjoveste er teknikken og at få det til at virke, som jeg ønsker. Det med at køre med togene er ikke så interessant, med mindre de gør det fuldautomatisk, og landskabsopbygning er slet ikke interessant. Jeg roder også med en anden hobby, og der er det selve udførelsen, håndværket om man vil, der er det sjoveste. Der bygger jeg stort set ikke noget, men køber det færdigt.

Nu vil jeg tænke lidt videre og overveje om jeg vil hoppe på DCC-EX, eller noget primitivt, men tilstrækkeligt med nogle 433 MHz moduler eller bare konstatere at en genoptagelse på mine præmisser ikke er en mulighed. Men så har jeg da prøvet at komme i gang igen.

mvh og tak for drøftelsen

Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4567
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af moppe »

Digitalspændingen i sporet er altid AC.

Det bliver så ensrettet i dekoderen til DC og kan så sendes ud til motoren som pulsbreddemodulation (PWM).

Seriemotoren i et gammelt Märklin lokomotiv kan fungere med den PWM, men fungerer langt bedre, når den får en fast magnet og 5 polet Anker.

Klaus

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 93
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af HenningS »

Uhlenbrock har ganske rigtigt leveret decodere, der kan tilsluttes uden ombygning af motor. Jeg har enkelte af dem, og det har været en ret billig ombygning. Jeg er dog lang fra tilfreds med kvaliteten af dem. Specielt er de meget dårlige ved lave hastigheder.

Märklin tilbyder også en decoder 60906, hvor der heller ikke kræves ombygning af motor. At dømme ud fra Märklins beskrivelse har de nok tilsvarende problemer.

Så anbefalingerne om at ombygge motoren kan jeg kun tilslutte mig.

Hvorvidt kørestrømmen ved digital drift er AC eller DC kan nok diskuteres. Ifølge Märklins beskrivelse i "Einstieg in Märklin Digital¨" er hviletilstanden -22V DC. Når der sendes digital information sker det ved at skifte til pulser på + 22V. Så Jørgen beskrivelse af " DC, som så er overlejret med signalspændingen" er vel korrekt nok. Men da der jo nærmest konstant sendes digital information er det jo i praksis AC.

Jeg kan godt følge Jørgen i at det kunne være sjovt at bygge selv. Jeg holder mig dog til at bygge det, som jeg ikke kan købe en god løsning til. Det er fx at styre belysningen af banen med belysning i en døgnrytme

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 107
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af SteamPunkLolcat »

MO 1958 skrev: 12 sep 2024, 20:08

Søren, Klaus,

Mange tak for Jeres svar. Jeg blev lidt klogere, idet jeg forstår at kørestrømmen altid er DC, som så er overlejret med signalspændingen.

At en Märklin motor kører dårligere på DC forstår jeg ikke helt. Det er jo en enkel seriekoblet enfasemotor med dobbelt stator. Er det mon fordi der er tale om at kørestrømmen efter dekoderen er en choppet DC med høj frekvens? Det kunne godt give anledning til tab i statorviklingen.

Omkring selvbyg vs. at købe færdigt grej, har jeg kigget på DCC-EX systemet, som er det der omtales på Stummi, men for ikke at biase spørgsmålet om det ene eller det andet hjemmegjorte system, undlod jeg at være meget specifik.

Men da der ikke er kommet andre svar tager jeg det som et tegn på, at hjemmebyg af controllere bare ikke er noget man gør.

Man kan altid diskutere, om man skal købe færdig eller bygge selv, og for mig det en afvejning af hvad jeg synes er sjovt i forbindelse med en hobby og ikke tidsforbruget. Fsva. modeltog synes jeg at det sjoveste er teknikken og at få det til at virke, som jeg ønsker. Det med at køre med togene er ikke så interessant, med mindre de gør det fuldautomatisk, og landskabsopbygning er slet ikke interessant. Jeg roder også med en anden hobby, og der er det selve udførelsen, håndværket om man vil, der er det sjoveste. Der bygger jeg stort set ikke noget, men køber det færdigt.

Nu vil jeg tænke lidt videre og overveje om jeg vil hoppe på DCC-EX, eller noget primitivt, men tilstrækkeligt med nogle 433 MHz moduler eller bare konstatere at en genoptagelse på mine præmisser ikke er en mulighed. Men så har jeg da prøvet at komme i gang igen.

mvh og tak for drøftelsen

Jørgen

Når det er teknikken der trækker, så kunne et medlemskab af britiske MERG https://merg.org.uk måske være en mulighed?

Vi har egen dcc-central, booster, håndkontrol og meget mere og det hele er byggesæt du køber og selv lodder sammen. Det koster ca. 250 kr. om året at være medlem og det giver dig adgang til at købe byggesættene og hele deres forum og vidensbase.

Nogle byggesæt er man nød til at købe igennem foreningen, mens andre får jeg print fremstillet i Kina og så finder jeg selv komponenterne; på den måde kan jeg bygge dekodere til sporskifter og andet til under 100 kr stykket.

Det eneste der er træls er at de byggesæt der sendes fra Storbritannien kommer der 160 kr. gebyr og moms oven i pga. brexit.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4567
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af moppe »

En ting til overvejelse:
Når man nu kører treskinne, så kan det være at man falder over lækre brugte Märklin lokomotiver.
Desværre er mange af dem udstyret med dekodere der enten kun kan mfx eller MM.
Det betyder at satser man på en central der kun kan DCC, skal man undlade disse lækkerier i ens samling, eller bruge penge på nye dekodere (hvis det kan lade sig gøre).

Til treskinne vil jeg klart anbefale en MS2 til start og så ellers bruge sin energi på alle de andre ting man kan hygge sig med.

Klaus

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af ptmadsen »

Hej!

En anden ting til overvejelse!

Ved genstart af hobbyen behøver manden jo partout ikke at vælge Maerklin digital, med de finurligheder Maerklin systemet nu en gang har.
Der oplyses at det er 40 år siden at man har beskæftiget sig med hobbyen og er i besiddelse af noget ældre Maerklin materiel der ikke er digitaliseret, sandsynligvis med gamle M skinner, måske K skinner.
Derudover oplyses der at man har et ønske om selv at bygge noget elektronik, idet dette er hoved interessen.
Derfor foreslår jeg at man glemmer alt om Maerklin elektronik og skifter til DCC.
Det materiel man har skal jo nok alligevel digitaliseres så hvorfor ikke ombygge til DCC, og nu er det muligt ved hjælp af selvbyg at fremstille noget selvgjort og brugbart DCC, også på de gamle Maerklin skinner.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5271
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Søren »

Maerklin digital, med de finurligheder Maerklin systemet nu en gang har.

Hvilke?

Derfor foreslår jeg at man glemmer alt om Maerklin elektronik og skifter til DCC.

Märklin kan også DCC. Der er ingen forskel, det er et digitalsystem som alle andre.

Vi skriver desuden, at hvis interessen er selvbyg, så skal man selvfølgelig bare slå sig løs. Hvis det er for at spare penge, så lad være.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar