Hej
Efter en pause på 40+ år vil jeg forsøge at opbygge et lille hyggeanlæg til egen fornøjelse. Det skal hverken være "epokerent" eller med skyggebanegård osv., men på den anden side skal det heller ikke være kedeligt.
Da jeg ikke rigtigt ved, om interessen holder mere end et halvt år, skal det indledningsvist bygges uden de store udgifter med brug af det materiel jeg stadig har fra det tidligere anlæg, dvs. Märklin treskinne. Hvis interessen holder, kan det komme på tale at lave digital kontrol af sporskifter osv.
Jeg vil selvfølgelig fra starten indbygge sporisolationer osv., så der kan laves blokafsnit. På sigt kunne det være interessant at programmere anlægget til at køre fuldautomatisk.
Selve anlægopbygningen er til at overkomme. Det er jo som sådan kun at skrue nogle skinner på nogle brædder og trække lidt ledninger. Det kan jeg nok finde ud af.
Men jeg skal have ombygget trækkraften til digital styring. Jeg har gloet på diverse systemer, og jeg synes at de faste systemkomponenter, controller osv. er svinedyre, så jeg vil helst selvbygge hele styringen på basis af Arduino eller Raspi og de dertil hørende periferienheder. Det ser nok ikke så smart ud som et færdigkøbt system, men det er jeg ret indifferent over. De mobile systemkomponenter (decoderen) vil jeg nok ikke gå i lag med at bygge selv
Og så til de første spørgsmål:
Jeg har set der findes nogle DCC dekodere som kan bruges til både AC og DC. Uhlenbrück hedder de vist, og de er interessante, da jeg slipper jeg for at ombygge trækkraften til DC.
Men det står mig ikke ganske klart om, der med "AC" menes, at kørestrømmen er AC eller der blot menes at motoren er en uombygget AC motor. Er kørestømmen fortsat AC eller skal det være DC?
Så vidt jeg kan læse mig til, findes der indtil flere controllere til DCC baseret på Arduino og et par stykker baseret på Raspi.
Hvad er erfaringerne med disse i forbindelse med at køre med treskinne og AC? Er der f.eks. visse designs, man skal styre udenom?
mvh
Jørgen