De bevægende pinde/magnet artikler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Nu når der åbnet for mine mærkligheder, så vil jeg gerne komme med følgende teori …..

Jeg har nu installeret 8 nye bremsemoduler, og en dag, da jeg sad nedenunder banen og forsøgte at få sammenhæng mellem et signal / Viessmann vingesinal 4500 og et modul, så lukkede min AC trafo. 60032 ned, og efter et lille minut åbnede den, men det hele fortsatte i en uendelighed.
Jeg troede først, at det var en kortslutning, men kom senere til den konklusion, at det var en overbelastning, så en ny blev købt.
Og da den blev installeret på halvdelen af banen, har der været fuldstændig ro.
Før har jeg set nogle af LED’erne f.eks. i nogle forsinkelsesprint, at de kunne blinke på samme måde, men det kom ud af det blå og så var det væk igen.
Der var efterhånden tilsluttet ca. 100 magnetartikler + ca. 15 forsinkelseprint + mindst 15 Uhlenbrock bremsemoduler + div. print fra Litra.DK + vel 200 LED’er og sikkert noget mere til den AC trafo.
Denne bliver startet op, når der kommer strøm på CS3, og jeg har faktisk altid troet, at der var strøm nok.
Så inden, der kom den nye trafo. på, målte jeg forbruget i tomgang til til ca. 1,7 amp., og trafo’en giver 32 VA.

Nu kommer vi til slutningen, for der næsten ikke det sporskifte eller …, hvor der er sammenhæng mellem CS3 skærm og virkelighed !

Så mon ikke banen i længe har haft en overbelastning af den første trafo. og det er det “blinkeri”, der har forårsaget alle mine problemer og indlæg ??

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5299
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af Søren »

En overbelastning på din bane kan ikke give problemer med sporplanerne på din CS3. Sådan fungerer det slet ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Prøv at overveje igen, hvad jeg har skrevet !

Og lade være med udelukkende at tænke på den CS’er.

Jeg havde en bane, hvor der var ro på forbindelsen med den + LS150’er & magnetartikler.

Hændelserne fungerede og jeg kørte med tog.

Så faldt jeg for 4x 2 bremsemoduler sammen med nogle dværgsinaler på en station og har fået overbelastet trafo’en og den lukkede ned mange gange indtil den nye trafo kom.

Og så denne massive omgang ændringer - det har aldrig været så heftig - der må da været noget her.

Nå nu skal jeg bare have den andel banen - Birgit - nedenunder med en skruetrækker og få rettet til.

Stoppe med den sidste store station med 5x 2 bremsemoduler indtil vinteren, og så blot lege med tog for at prøve om vandringerne er stoppet.

Hvis det fortsætter så der vel blot sportavler tilbage med vippekontakter …….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5299
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af Søren »

Prøv at overveje igen, hvad jeg har skrevet !

Du skriver rigtig meget, og det er ekstremt forvirrende at læse. Jeg beklager, at jeg misforstod dig, men overvej at begrænse mængden af tillægsord og små anekdoter, så kan det være det er nemmere at læse for andre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Jeg har i dag skrevet med en anden bruger af LS150, og i det skriveri er jeg kommet på følgende / og der blot indsat med en kopi fra mit mail:

Der skrives om køkultur, når der sendes flere skift i hurtig rækkefølge !

Det med at hver LS box er selvstændige og ikke kender til hinanden, det kan forklare nogle af mine problemer.
For hvis har en lang skiftetid med et MTB’er drev på box 1 og jeg så samtidig skifter et sporskifte i box 2, så tror CS3, at der er skiftet på box 2 og viser nu at sporskiftet er skiftet fra ligeud til afvigende.
Så kommer det store spørgsmål, når jeg næste gang skifter til ligeud på CS, får så LS150 blot en impuls og relæet skifter nu til afvigende, eller mon der kommer forskellige impulser …..
Hvis det er det første, så kan det forklare, at som regel er et bestemt antal box, der har de fleste fejl, de ligger steder med stor trafik og flere krydsspor med 2 drev. 3 krydsspor fylder så en box, og der er op til 5 stk et sted med MTB drev

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Indtil i går var impulstiden på alle artikler på CS3 0,2 sek., medens LS150 arbejdede med 0,2 for Märklin drev og 2,0 for MTB.

Nu er CS3 rettet til 0,22 & 2,2 sek. impuls alt efter om det Märklin eller MTB.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Mine vandrede pinde ….

Det bliver en lange beretning, men for Søren’s skyld og andre, der ikke gider mine lange indlæg, så er fejlen fundet.

Det har været længe, at I har skulle døje med mine problemer med vores 18 LS150’er, og hvor jeg i desperation bl.a. har søgt Baneforum’s hjælp

Men nu er det blevet perfekt.

Nå, tilbage de LS150’er

Efter at have installeret 2x 4 bremsemoduler, sad jeg nedenunder og betragtede rodet af ledninger, og så lukkede vores eneste AC trafo ned, der forsynede de 18 LS150 + strøm til drevene & signaler + lys i f.eks. signaler & lanterner …..

Det for gennem hovedet - Hva’ har jeg nu forbundet forkert og dermed lavet en kortslutning !

Men inden jeg havde fået rejst mig, så kom strømmen tilbage, og efter en kort periode forsvandt den igen. Jeg blev siden siddende lidt længere og overværede flere udfald, inden jeg fik slukket for strømmen.

Min konklusion – overbelastning – så jeg købte en AC trafo ( Art. 60032 med 32 VA ) magen til den gamle og fik delt banen op i Nord & Syd.

Strømudfaldene havde skabt 10-15 forskellige ”vandringer” både sporskifter, som skiftede forkert, men også at porte pludselig hoppede fra en box til en helt anden.

Inden der blev skiftet til 2, fik jeg også målt strømforbruget på den første trafo’en i hviletilstand, og den var ca. 1,8 amp.

I den periode havde jeg også kontakt til Erik fra hjemmesiden https://www.jphobby.dk/bane/index.html, så han fik historien, og han tilbød, at han ville være med og forsøge at løse problemet.

LS150 er beskrevet her: https://www.jphobby.dk/bane/dig-ls150.html


Det blev til rigtig mange mail’s, hvor jeg fik lektier for, som alle gik ud på at lave dokumentation for hver port op at stå ( hvilket jeg havde det meste af ) og gennemgang af hvert ports opsætning, fordi banen arbejder med forskellige drev. Magneter som Märklin Art. 7549/75491 & motordrevet MTB mp1, og dermed også forskellige impulstider, hvor MTB er på knap 2 sec. for bevægelsen, så den er sat til 2,0 sec og Märklins var standard 0,2 sec.

Jeg blev også forklaret, at en LS box havde en hukommelse så en port skulle have skiftet færdig, før skiftet på den næste gik i gang. MEN at hukommelsen ikke vandrede videre til en anden box, så det fik mig til at ændre impulstiden på CS3 til 0,22 for Märklins drev / Viessman magnet signaler / bremsemoduler + 2,2 MTB drev.

Så til sidst blev jeg ”løsladt” af Erik, da han mente, at det nu skulle kunne fungere.

Dog har jeg købt endnu en 60032, der nu kun er forbundet med de 18 LS150 …..

Og siden har der ikke været en eneste fejl siden august.

Jeg er overbevist om, at det er overbelastninger, der lavede fejlene. Inden det store nedbrud, har jeg også før ud ad øjenkrogen set print, som pludselig har blinket p.gr. af den overbelastning, men jeg har blot ikke forstået hvorfor.

Så det er den første x-stra trafo, der løste det !

Den oprindelig AC trafo har været strømforsyning til de LS150’er, og dermed indirekte leveret strøm til diverse drev + lys i lanterner & signaler + diverse overkørsels bomme o.s.v., og det har aldrig faldet mig ind, at de LED + andet ved siden af trak så meget ”strøm”.

Så denne lange lidelsestur for Jer & mig er slut, og godt at jeg holdt fast i LS’er og ikke skiftede til m83, som jeg havde købt 3 af !

Og ikke mindst at jeg fik en god støtte her i sommer af Erik – det skal han have stor tak for.

Snip Snap Snude og nu er den historie endt godt …..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

PerR
Lokomotivfører
Indlæg: 207
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af PerR »

Hej Jørgen,

tak for beretningen om løsningen på dine problemer.

Heldigvis er der indbygget termosikringer i Märklin transformatorer, og hvis der ikke var det, så kunnet det have være gået langt værre.

Men din beretning bør også sætte tanker i gang hos alle andre der kører med modeltog.

Er der tilsvarende kredsløb hvor belastningen er steget over tid, ved udbygning af anlægget, så vi er tæt på overbelastning?

Og hvis det er tilfældet, er de så forsynet fra transformatorer der har en termosikring?

Mvh Per

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Jeg er før fået samme opfordring til at anvende sikringer, men jeg har aldrig fået det gjort.

De fleste af mine trafo’er står der Märklin på, så her må jeg være beskyttet !

Men der også nedenunder pladen anvendt forskellige opladere til lys og den slags.

Opladerene ( til 230V stikkontakter og med forskellig effekt ) stammer fra kasserede elektriske komponenter, og mon de er med thermo sikringer ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 294
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af Godsbanen »

Uden at være ekspert vil jeg tro at alle (godkendte) former for opladere og strømforsyninger til husholdningsbrug (jernkerne eller switch mode) skal være forsynet med en overbelastningssikring af en eller anden slags. Ikke nødvendigvis en traditionel sikring, men muligvis med et kredsløb med en modstand der brænder over ved overbelastning. (Hvad jeg kan udlede af lidt googling).

Glædeligt at anlægget er kommet til at virke ordentligt igen :-)

Besvar