Brug af intellibox I / II til digital Märklin Z

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Exerter
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: Z

Brug af intellibox I / II til digital Märklin Z

Indlæg af Exerter »

Hej forum

Jeg er ved at digitalisere mit Märklin Z, til det skal jeg bruge noget styring.
Jeg har kigget på Intellibox I, den kan køre spor N, og levere 12 v. Jeg har ligeledes kigget på Intellibox II, men der kan jeg ikke gennemskue om den kan køre spor N, eller i det mindste levere 12 v.

Derudover forventer jeg at bruge Märklin 6083 og 6084, til sporskifte og signaler.
På Intellibox I kan man tilkoble Märklin 6040 via C-bus'en, så går jeg ud fra at der er en udgang til dekoderne på Intelliboxen.
Intellibox II kan umiddelbart også styre Märklin 6083 og 6084, men uden en 6040.

Er der nogen som har erfaring med de ovenstående kombinationer, og generelt brug af Intellibox til spor Z?
Eller hvad kan i ellers anbefale som styring?
Gode råd og forslag modtages gerne.

På forhånd tak

moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Brug af intellibox I / II til digital Märklin Z

Indlæg af moppe »

Hvilke dekodere bruger du?

Jeg ville gå rent ind på DCC styring af både lokomotiver og sporskifte. Det vil selvfølgelig betyde at du også skal have nye dekodere der.

Og så ville jeg kigge på Z21, hvor du kan justere skinnespændingen ned til 12 volt, hvor du kan bruge en tablet til sportavle og sætte en eller flere (evt trådløse) håndcontrollere til.

Klaus

Exerter
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: Z

Indlæg af Exerter »

Hej Klaus

Tak for svaret.

Jeg bruger Velmo dekodere, de kan køre DCC.

Jeg har haft kigget på Z21, men jeg syntes det var lige en tand for smart for mig.
Forstå mig ret, det ser super lækkert ud, og det kan mange ting.
Jeg er måske mere til en mellem ting, jeg kan godt lidt at have nogle fysiske knapper og paneler.
Jeg har ikke behovet for det trådløse, da jeg sagtens kan overskue mit anlæg fra et sted.

Derudover er jeg faktisk i tvivl om hvad sprog f.eks. Märklin 6083 bruger.

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Exerter skrev: 30 okt 2024, 17:10

Derudover er jeg faktisk i tvivl om hvad sprog f.eks. Märklin 6083 bruger.

K83 kører MM protokol.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Märklin 6083 benytter Motorola. Jeg kan ikke anbefale dig at gå i gang med den dekoder nu. Den er over 30 år gammel, hvor i dag vil du benytte 30 år gammel teknologi og forvente det bare spiller?

Jeg vil anbefale dig at købe en 60832 (m83), hvis det skal være en Märklin dekoder, alternativt en Viessmann 5280 eller lign. Sørg for at konfigurere dem til DCC.

Ved at begrænse dig til MM med en 6083 dekoder, så har du også begrænset dig i valget af centraler, hvis du en dag vil have en central der kun taler DCC (dem er der mange af).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar