Genstart efter 40 års pause

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
MO 1958
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: M-Pickelgleis
Geografisk sted: Djævleøen

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af MO 1958 »

Hej igen

Jeg er nået lidt videre.

Jeg har bygget en testbane med 12 stk 5100 og 4 stk. 5106 og sat de to ældste lokomotiver i stand. Det er en BR 89 (3000) og en V 200 (3021) som min far købte i 1959. De har fået nye friktionsringe og nye motorbørster samt renset motorankre, motorhuse, motorskjold og gearkasse for alskens møg og fået pudset kontaktstykket til slæbeskoen. Med en ny netledning på trafoen, som osse er fra 1959, kørte de igen, og de kunne skifte køreretning med perfektomskifteren næsten uden at hoppe.

Efterfølgende fik jeg fat i en Märklin MS2 med tilhørende "sporinterface" og har ombygget V 200 til digital med en Uhlenbrock decoder, HAMO magnet og to hvide LED'er samt helt nye ledninger overalt. Det var overraskende nemt, men der er jo osse god plads.

Den kører fint på den nu digitale testbane, men kun med motorenden forrest. Vender jeg køreretningen, kører den meget uregelmæssigt og går helt stå samtidigt med at frontlyset slikker. Det må betyde at slæbeskoen mister forbindelsen og kommunikationen fra MS til loko afbrydes. Det sker ikke på et bestemt sted på strækningen, men tilfældige steder. Trykker jeg meget let på maskinen lige over slæbeskoen, tænder lyset, og lokoet begynder at køre igen. Hvad skyldes det?

Er det en slidt slæbesko, men hvorfor så kun, når slæbeskoen er forrest?

Jeg har obseveret at maskinen "vralter" og den vralter mest med slæbeskoenden forrrest. Slæbeskobogien er noget primitiv og den kan vrikke fra side til side. Det er ligesom der mangler en tallerkenfjeder el. lign. mellem bogie og undervogn. Har der monstro været sådan en engang?

Jeg vil selvfølgelig ikke afvise, at det kan være møg på skinnerne, men hvorfor optrådte fænomenet så ikke med BR 89 eller med V 200, inden maskinen blev ombygget?

mvh

Jørgen

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 293
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Godsbanen »

Der lyder bestemt som om, der er er noget galt med din V 200 (om det så er slid, skade eller manglende dele). Du kan muligvis finde modellen på maerklin.de og den tilhørende manual, hvor der måske er en illustration af modellen med dens reservedele.

PS. Du skriver at problemet ikke var der før ombygningen. Så det kan selvfølgelig også skyldes, at noget er blevet ændret under reparationen med adskillelse og samling.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5293
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Søren »

Hvis slæbeskoen ikke er skiftet siden 1959, så ville jeg starte der.

Varenummeret er: E211710

En skæv slæbesko kan være ødelæggende for oplevelsen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Niels »

Hej,
tillad mig at indskyde en bemærknin om din trafo.
Når du anvender en MS går jeg ud fra, at du bruger en moderne trafo til at føde denne.
Den - formentlig gamle blå trafo - du skriver du har renoveret ledningen til, ville jeg smide på genbrugsstationen med det samme. Husk, at da man i sin tid ændrede spændingen i lysnettet, gav dette en tilsvarende procentisk ændring på sekundærsiden, altså ca. 5-10 pct højere spænding ned i sporet med en jernkernetrafo. Kører man med en lokdekoder sat i analog kørsel, er der stor risiko for at den futter af, eks. ved retningsskifte.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5293
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Søren »

Enig, en trafo fra 1959 hører ingen steder hjemme i dag. Den er alt for farlig. I værste tilfælde er den livsfarlig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MO 1958
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: M-Pickelgleis
Geografisk sted: Djævleøen

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af MO 1958 »

Hej igen

Sikke dog en masse tilbagemeldinger, mange tak for det. Jeg forsøger at svare på dem emnevis.

Ad reservedelsoversigt:
Jeg fandt en ekploderet tegning med tilhørende reservedelsliste hos Märklin. Der mangler ikke en tallerkenfjeder. Til gengæld opdagde jeg, at der mangler en stopring ("Benzingring") på motorankerets aksel.
Emnet lukket

Ad vralteriet:
Maskinen vralter stadig, så jeg vil nok prøve at montere en lille fjeder mellem rammen og slæbeskobogien.
Emnet lukket

Ad slæbeskoen:
Sææbeskoen er ikke fra 159, men nærmere fra primo 80'erne. Som jeg skrev har materiellet ikke kørt ret meget siden en gang midt i 1980'erne. Slæbeskoen har slidmærker, men er ikke skæv, og den er blevet pudset.

Ad evt. fejl på maskinbogien:
Maskinbogien har været ude at køre "solo". Den blev taget ud af maskinen til rensning og ombygning til DC og derefter prøvekørt strømforsynet fra et 3S LiPo batteri stillet i midten af testbanen med et par lange ledninger. Den kører fint (som i rigtig fint) i begge retninger uden mislyde og uden gnister ved kommutatoren. Den har efter min bedste vurdering ingen fejl. Der er naturligvis monteret 2 x 250 pF kondensatorer og en drosselspole.
Emnet lukket.

Ad strømforsyning til anlægget:
Som jeg skrev startede jeg med den gamle trafo og lokoer med perfektomskifter. Altså "Classic analogue Märklin".

Når jeg kører digitalt med V 200 sker det naturligvis via MS2 med den dertil hørende strømforsyning og sporinterface. Den gamle trafo er slet ikke tilsluttet. Jeg ved ikke hvorfra det kommer, at den skulle være inde i billedet, når jeg kører digitalt.
Enmet lukket.

Ad den gamle trafo:
Naturligvis hører den gamle trafo til, så længe jeg har lokoer der ikke er ombygget og evt. vil køre med dem. At den giver lidt højere spænding fra sig pga. den højere netspænding (nominelt 4,6 % for at være nøjagtig) har ingen betydning for kørslen. Det kan kun have relevans for særligt spændingsfølsomme ting der tilsluttes 16 V udgangen, og dem har jeg ingen af.

Jeg har megget trafoen, og der er ingen overgang. Hvori består det farlige?

Jeg kan i øvrigt tilføje at det oprindeligt var min ide at genbruge kabinettet fra den gamle trafo til at indbygge en hjemmebygget DCC controller, H-bro og strømforsyning. Jeg ville så have lavet lokovalg og al mulig anden styring ved siden af på en Raspi.

Og lidt om mine fremskridt:
Jeg har renset skinnerne en gang til, dvs. brugt ½ flaske Biltema kontaktrens og opslidt en grydesvamp mere. Ny kører maskinen så nogenlunde med slæbeskoen forrest, og den kan endda trække nogle vogne. Men den skal stadig have et højere køretrin for at starte og den stopper osse ind imellem. Så noget af forklaringen var altså møg, men hvorfor sker det så ikke, når maskinbogien er forrest?

mvh

Jørgen

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Niels »

Jørgen,
Så må alt jo være i den skønneste orden - alle punkter er lukket!
God fornøjelse med din modelbane.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
MO 1958
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: M-Pickelgleis
Geografisk sted: Djævleøen

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af MO 1958 »

Hej Niels

Ikke helt. Slæbeskoen og den gamle trafo er stadig åbne, og det grundlæggende problem er heller helt elimineret.

Og der kommer nok flere sprøgsmål herfra, for jeg syn's ...' det er svært.

mvh

Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4580
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af moppe »

MO 1958 skrev: 04 nov 2024, 17:42

Jeg har renset skinnerne en gang til, dvs. brugt ½ flaske Biltema kontaktrens og opslidt en grydesvamp mere. Ny kører maskinen så nogenlunde med slæbeskoen forrest, og den kan endda trække nogle vogne. Men den skal stadig have et højere køretrin for at starte og den stopper osse ind imellem. Så noget af forklaringen var altså møg, men hvorfor sker det så ikke, når maskinbogien er forrest?

De gamle Märklin lokomotiver kan have problemer med strøm optaget gennem diverse stelforbindelser og lejer til aksler.

Du har altid mulighed for at sætte en ledning på en puffer og forbinde den til en yderskinne, for så at teste kørsel i begge retninger.

Det samme kan du også gøre med forbindelse til slæbeskoen…..

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4580
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af moppe »

MO 1958 skrev: 04 nov 2024, 19:31

Ikke helt. Slæbeskoen og den gamle trafo er stadig åbne, og det grundlæggende problem er heller helt elimineret.

De gamle trafoer kan have møre isoleringer indvendigt og med et metalhus, kan det blive spændende…..

Og så det her med overspænding, det kan være dødbringende for dekodere!

Klaus

Besvar