Genstart efter 40 års pause

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
pejft
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af pejft »

Vedr. overspænding og ældre transformatorer, se: https://digitaltog.dk/wordpress/Märklin ... komotiver/

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 294
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Godsbanen »

Angående rensning af skinner. Ofte kan det være midterkontakterne (midterskinnen), der er årsag til kontaktproblemer. Især efter længere tids stilstand på banen. Og de er ikke sådan til at rense med en klud eller svamp.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5299
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af Søren »

Jeg har megget trafoen, og der er ingen overgang. Hvori består det farlige?

Jeg skriver som jeg gør, fordi gamle transformatorer har indmad der forfalder med tiden. Det kan ændre på sikkerheden i transformatoren, og dermed kan man komme i kontakt med de 230volt fra stikkontakten. Det er farligt.

Hvis man ikke ved hvad man har med at gøre, så er det farligt at tro, at man blot kan tage elektronik fra 1959 og benytte uden nogen form for risiko.

Der kommer mange mennesker forbi herinde, og de fleste ved ikke hvordan de skal håndtere en så gammel transformator. For at undgå, at nogen går ud og kommer til skade, så er det vigtig at nævne.

Så min advarsel står fast: Det er livsfarligt, at bruge de gamle transformatorer uden nogen form for gennemgang af deres sikkerhed - eller ombygning, som du selv er inde på.

Hvis man ikke ved hvad man har med at gøre, så skal man lade være. Det gør du tydeligvis, og det er jo bare super, men de fleste ved det ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MO 1958
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: M-Pickelgleis
Geografisk sted: Djævleøen

Re: Genstart efter 40 års pause

Indlæg af MO 1958 »

Hejsa

Mange tak for de sidste kommentarer.

Ad trafoen:
Den bliver KUN brugt, hvis jeg skal køre med en af de ikke-digitaliserede maskiner. Den bliver heller ikke brugt til sporskifter el. lign., for det er der slet ikke på testbanen. Feederskinnens ledninger er forsynet med to krokodillenæb, så den kan enten forbindes til trafoen eller til digitalgrejet. Digitalgrejet er altså HELT afbrudt fra skinnerne, når trafoen bruges.

I øvrigt virker linken til artiklen på digitaltog.dk ikke ved mig. Jeg får bare et "404".

Jeg kan tilføje at da jeg sidst skiftede netledning på den trafo, vel medio 1980'erne, benyttede jeg lejligheden til at montere en netledning med jord og tilhørende trebenet stikprop, så både kabinet og den brune terminal er jordet.

Jeg tror vi lukker enmet nu.

Ad slæbeskoen og møget:
Efterhånden kører maskinen nogenlunde pålideligt med slæbeskoen forrest, men ikke lige så godt som med maskinbogien forrest. Jeg vil ikke gøre mere ved det lige nu, men blot undre mig.

Vi lukker osse det emne.

Næste opgave bliver at ombygge BR 89 eller DHG500 (Märklin 3078) og få lavet et lidt større testanlæg med overhalingsspor og vendesløjfe, så jeg kan køre med to tog og se, om interessen virkeligt varer ved. Gør den det, går jeg i gang med et "rigtigt" anlæg. Gør den ikke, ryger det hele UD. Jeg har "teknikskrammel" nok.

Jeg render nok ind i flere udfordringer, men jeg så vender jeg tilbage.

Endnu en gang tak for drøftelserne.

mvh

Jørgen

Besvar