Vedr. overspænding og ældre transformatorer, se: https://digitaltog.dk/wordpress/Märklin ... komotiver/
Genstart efter 40 års pause
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Kontakt:
Re: Genstart efter 40 års pause
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Genstart efter 40 års pause
Angående rensning af skinner. Ofte kan det være midterkontakterne (midterskinnen), der er årsag til kontaktproblemer. Især efter længere tids stilstand på banen. Og de er ikke sådan til at rense med en klud eller svamp.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5299
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Genstart efter 40 års pause
Jeg har megget trafoen, og der er ingen overgang. Hvori består det farlige?
Jeg skriver som jeg gør, fordi gamle transformatorer har indmad der forfalder med tiden. Det kan ændre på sikkerheden i transformatoren, og dermed kan man komme i kontakt med de 230volt fra stikkontakten. Det er farligt.
Hvis man ikke ved hvad man har med at gøre, så er det farligt at tro, at man blot kan tage elektronik fra 1959 og benytte uden nogen form for risiko.
Der kommer mange mennesker forbi herinde, og de fleste ved ikke hvordan de skal håndtere en så gammel transformator. For at undgå, at nogen går ud og kommer til skade, så er det vigtig at nævne.
Så min advarsel står fast: Det er livsfarligt, at bruge de gamle transformatorer uden nogen form for gennemgang af deres sikkerhed - eller ombygning, som du selv er inde på.
Hvis man ikke ved hvad man har med at gøre, så skal man lade være. Det gør du tydeligvis, og det er jo bare super, men de fleste ved det ikke.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Trafikelev
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 07 okt 2016, 19:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: M-Pickelgleis
- Geografisk sted: Djævleøen
Re: Genstart efter 40 års pause
Hejsa
Mange tak for de sidste kommentarer.
Ad trafoen:
Den bliver KUN brugt, hvis jeg skal køre med en af de ikke-digitaliserede maskiner. Den bliver heller ikke brugt til sporskifter el. lign., for det er der slet ikke på testbanen. Feederskinnens ledninger er forsynet med to krokodillenæb, så den kan enten forbindes til trafoen eller til digitalgrejet. Digitalgrejet er altså HELT afbrudt fra skinnerne, når trafoen bruges.
I øvrigt virker linken til artiklen på digitaltog.dk ikke ved mig. Jeg får bare et "404".
Jeg kan tilføje at da jeg sidst skiftede netledning på den trafo, vel medio 1980'erne, benyttede jeg lejligheden til at montere en netledning med jord og tilhørende trebenet stikprop, så både kabinet og den brune terminal er jordet.
Jeg tror vi lukker enmet nu.
Ad slæbeskoen og møget:
Efterhånden kører maskinen nogenlunde pålideligt med slæbeskoen forrest, men ikke lige så godt som med maskinbogien forrest. Jeg vil ikke gøre mere ved det lige nu, men blot undre mig.
Vi lukker osse det emne.
Næste opgave bliver at ombygge BR 89 eller DHG500 (Märklin 3078) og få lavet et lidt større testanlæg med overhalingsspor og vendesløjfe, så jeg kan køre med to tog og se, om interessen virkeligt varer ved. Gør den det, går jeg i gang med et "rigtigt" anlæg. Gør den ikke, ryger det hele UD. Jeg har "teknikskrammel" nok.
Jeg render nok ind i flere udfordringer, men jeg så vender jeg tilbage.
Endnu en gang tak for drøftelserne.
mvh
Jørgen