M-skinner er gamle og mere eller mindre noget bras i forhold til de aldrende K-Skinner og ikke mindst C-skinnen.
Lasker af blødt jern, der giver dårlige forbindelser. Midterleder af blødt jern der bliver slidt ned. Skinnesyrenge der ruster.
Du bør ikke bruge M-skinner til moderne materiale. Märklin giver heller ikke længere nogen garanti for at modellerne vil køre på M-skinner. Der bliver ikke længere designet efter det.
Nyere Märklin modeller (især damplokomotiver) vil få mindre flanger på deres hjul, hvorfor kompatibilitet med M-skinner er stort set umuligt.
Nu er tiden kommet til at min julebane kommer frem igen.
Den er baseret på mine gamle M-skinner, og bruger ældre rullende materiel
Jeg må give Søren og Klaus ret i at M-skinner ikke er særligt driftssikre, men der er nu noget nostalgisk i at bruge barndommens modeltog.
Det fungerer, men der er flere udfald og afsporinger en på min kælderbane, der består af K og C skinner. Til gengæld skifter sporskifterne meget bedre end dem på mine k-skinner.
Hvert år overvejer jeg, om jeg skal ofre de 2000 kr. det koster at skifte til K-skinner, men ender hver gang med få de gamle M-skinner til at fungere.
Med venlig hilsen
Henning
3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium
Hvis man lige gør sit arbejde ordentligt, er der intet i vejen for at bruge M-skinner. Jeg har en bane med 40 m M-skinner, hvor jeg har klemt alle lasker, så de er stramme og bøjet midterlederen, så der er en god forbindelse. Som et forsøg lavede kun 1 strømtilførsel og havde ingen problemer med manglende strøm nogen steder. Jeg klemmer laskerne med en vandpumpetang, hvor jeg har filet kæberne glatte og filet en svejseklat som stop, så jeg klemmer laskerne perfekt hver gang. Jeg kører også med nyt materiel uden problemer, men jeg medgiver, at man skal tilpasse mange samlinger, for M-skinner har nok været samlet og skilt mange gange. Selvfølgelig er nye skinner bedre og nemmere at bruge.
Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn www.mjbk-skive.dk