Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Jeg er kommet i besiddelse af en MY1101 fra Märklin, som er analog, med den gamle feltspole motor. Den vil jeg jo gerne have digitaliseret. Så er det bare et spørgsmål om hvor omsiggribende det skal være.
Jeg har ingen planer om lyd. Lokomotivet larmer rigeligt af sig selv.
Jeg har set at Märklin har lavet en decoder 60906, som lyder som den nemmeste løsning, idet den ikke kræver motorombygning. Jeg er dog usikker på om den giver tilstrækkeligt gode køreegenskaber. Specielt er jeg bekymret for om den kan håndtere lave hastigheder.
Er der nogen der har erfaringer med denne decoder?
Er der bedre forslag, der harmonerer med en pensionist økonomi?
Med venlig hilsen
Henning
3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium
I stedet for at se på økonomien, så tænk over hvilke køreegenskaber du gerne vil have.
En digitalisering uden motorombygning bliver derefter. Jeg kan ikke anbefale det. Køreegenskaberne er ringe.
Et ombygningssæt til motoren koster omkring 270 kr. og en dekoder (Märklin Mld3) koster 375 kr. Så for ca. 645 kr. har du et perfekt kørende lokomotiv, så godt som nyt.
Kan det gøres billigere? Måske. Ovenstående giver dig en garanteret solid løsning, og du får i pakkerne alt hvad du skal bruge til dit lokomotiv.
Start med at køre med lokomotivet analogt med en transformator.
Så kender du de køreegenskaber du vil kunne få med den billigere dekoder uden motorombygning.
Lyt til lokomotivet køre.
Larmer det for meget, så bliver det ikke bedre med motorombygningskit, det vil larme lige så meget bagefter.
Har du lyst til t køre med et lokomotiv der larmer så meget?
Med mindre at du har et eller andet nostalgisk forhold til en gammel Märklin maskine, så er det lige før jeg vil anbefale dig t bruge lidt flere penge og købe denne https://hobbykaeden.dk/shop/dsb-my-1114-132924p.html
Roco MY (selvom den er 20 år gammel) er en helt anden oplevelse!
Nu er det ikke fordi jeg mangler MY'er, men nu fik jeg dette i hånden, og det er i pæn stand, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt at få i brug.
Det er klart at køreegenskaber analogt skal testes før ombygning, men hvis det kører godt analogt, kunne det da være rart med en billig løsning for digitaliseringen.
Jeres råd om ikke at tænke på økonomien er desværre ikke en mulighed jeg har
Med venlig hilsen
Henning
3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2021 premium
jeg kan se at økonomi er meget vigtig for dig, så derfor vil jeg anbefale at du ikke kaster dig ud i noget som ikke er grundigt overvejet.
Jeg kan se at du bor i Roskilde, så derfor vil jeg tilbyde dig en tur til Modeljernbaneklubben Hornsherred i Skibby, på Selsøvej 13 i Skibby. Se mere på www.mjkhh.dk
Vi har køredag og åbent for gæster på onsdag den 4. december fra klokken 19.
Jeg har et Märklin MY lokomotiv der er ombygget med en 60906 dekoder, og så har du mulighed for at se hvordan det kører. Jeg har kun et lokomotiv der er ombygget med 60906.
Som jeg opfatter 60906 dekoderen, så er den et tilbud til dem der ikke kan bygge motoren om til DC, men som stadig ønsker at køre med mfx protokollen.
Når økonomien er væsentlig, så ville jeg anvende en HAMO-magnet fra ESU (katalog nummer 51960 - se digitaltog.dk - søg på 3067 for inspiration). Hermed bibiholdes det trepolede anker og motorskjold, men motoren bliver med permanent magnet. Brug en Märklin 60972 eller ESU LokPilot dekoder.
Den samlede pris er den samme som 60906-dekoderen, men køreegenskaberne er meget bedre.
Märklin begrunder selv 60906 med samleres ønske om at bevare lokomotiver så originale som muligt. Lokomotivet kører med 60906 cirka som med en DELTA-dekoder.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
Tak for jeres svar. De bragte mig noget nærmere en afklaring.
Søren har selvfølgelig ret i at det er dårlig økonomi at investere i noget ubrugeligt. Det er netop derfor jeg gerne vi høre andres erfaringer.
Så jeg vil se om det kan lykkes mig at finde tid til at besøge Modeljernbaneklubben Hornsherred på onsdag. Det lyder jo som Per har forsøgt netop det, jeg havde tænkt mig.
Peters forslag om en HAMO magnet kunne være vejen frem. Det giver jo meget større mulighed for at vælge dekoder. En ren DCC dekoder vil være OK.
Og kan jeg fortælle at jeg nu har testet lokomotivet analogt, og det kører rigtigt fint på den lille oval af M-skinner, jeg har bygget til test. Men det har vist heller ikke kørt meget.
Med venlig hilsen
Henning
CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2021 premium
klubben ligger i kælderen på blok 9 på skolen, på Selsøvej 13.
Man skal gå ned ad vejen (mod syd), så man har boldbanerne på venstre hånd, og så skal man gå ind mellem de to sidste bygninger på højre hånd.
Jeg sætter et rødt blinklys ud, hvor du skal gå ind mod bygningen.