MFX adresser eller tildeler I dem selv.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
talbert
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

MFX adresser eller tildeler I dem selv.

Indlæg af talbert »

Hej Alle,

Godt nytår til alle.

Hvad gør I som kører med Märklin, vælger I selv jeres adresse på skiftesporsdekodere samt på m83/m84 dekodere, eller lader I MFX om at bestemme dette.

Er der fordele og ulemper ved begge løsninger.

Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Godsbanen
Lokomotivfører

Re: MFX adresser eller lave dem selv.

Indlæg af Godsbanen »

På mine indbyggede sporskiftedekodere bruger jeg MM adresser sat med museklaveret og på sporskifter styret af M83 bruger jeg DCC adresser. Ikke valgt af nogen speciel grund. Det var bare nemt at gå til.
Jeg havde tidligere et spørgsmål om en DCC adresse brugt i m83 også kunne bruges samtidig i et lokomotiv, og fik at vide, at det kan man godt.

pejft
Godsforvalter
Kontakt:

Re: MFX adresser eller lave dem selv.

Indlæg af pejft »

talbert skrev: 03 jan 2025, 18:42

Hvad gør I som kører med Märklin, vælger I selv jeres adresse på skiftesporsdekodere samt på m83/m84 dekodere, eller lader I MFX om at bestemme dette.

Jeg har svært ved at se fordelen ved de automatisk tildelte adresser med M83 og M84 MFX.

Jeg sætter en DCC eller MM adresse og indlæser den. Det giver mig følgende fordele:

• Adresserne kan sorteres i relevante grupper, som f.eks. stationer

• En defekt dekoder kan erstattes med en ny på samme adresse - vigtigt for hændelser

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: MFX adresser eller tildeler I dem selv.

Indlæg af Søren »

Først og fremmest: Benyt altid DCC når det er muligt. CS3 er bedre optimeret til at benytte DCC frem for MM. MM er en gammel sløv protokol, og ikke længere relevant. Den er kun i produkterne for kompatibilitet med gamle centraler.

Jeg plejer også at sætte adressen for at have styr på, hvilke adresser der sidder hvor. I princippet samme årsag som Peter.

Rent teknisk er det komplet ligegyldigt, hvis du f.eks. bruger navne til at identificere dine sporskifter, så kan du jo bare sortere efter dem, og så er det nemt og enkelt.

Det er op til dig selv. Hvis du tilgår sporskifter på deres adresse, så vil jeg anbefale dig at sætte den, hvis du bruger dem på deres navn, så er det op til dig selv. Du vinder intet ved at sætte den.

I forholdet med den defekte dekoder, de meget sjældne tilfælde det opstår, så sætter du bare adressen på den ene dekoder og sætter den til. Så kører det, du skal heller ikke "gen-registrere" dekoderen i centralen. Det vil virke bare adressen er den samme.

MFX-tilbehør fungerer ved, at registrering og programmering sker med mfx. Alt andet fungerer med den protokol der er valgt, DCC eller MM. Her vælger du selvfølgelig DCC, som beskrevet tidligere, og lader MM gå i glemmebogen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: MFX adresser eller tildeler I dem selv.

Indlæg af Niels »

Hej Tim,
Det er jo nok den gamle historie om, at nogen bedst kan lide moderen, andre faderen...
Personligt foretrækker jeg den gammeldags metode, hvor jeg selv har bestemt alle magnetartikel og tilbagemelderes specifikke betegnelser - faktisk lavede jeg dette stykke arbejde længe før jeg købte dekoderne. Lange lister i et regneark, der blev redigeret i en uendelighed. Det skal her siges, at størsteparten af mine m83/m84 dekodere er de "hvide" typer, der ikke har mfx, altså den næst-nyeste generation fra Märklin. Jeg kører iøvrigt kun med DCC protokollen og ejer kun enkelte loks med mfx.
Så fordelen ved den "old school" fremgangsmåde er efter min opfattelse mange:

• Tegner man på forhånd sin sporplan - evt i et stykke software - kan betegnelserne på eks. sporskifter påføres denne. Præcis ligesom man ser det på DSB's sporplaner.
  • Som pejft skriver, kan man gruppere sine magnetartikler pr. station el lign. På den ene station hedder de eks. "M201", "M202" osv. Det gør det meget lettere at huske under kørslen.
  • Fejlsøgning, hvilket der uvilkårligt vil blive behov for hen ad vejen, er meget lettere når man kan notere på en lap papir: "M304 virker ikke". Har man også påført betegnelserne på UNDERSIDEN af anlægspladen, har man gjort sig selv en kæmpe tjeneste!
  • Og ikke mindst - det er meget sjovere at lave forberedelserne selv! Den slags opgaver højner desuden forståelsen for hele det digitale setup.
    Du kan evt. læse om min opstart i den digitale verden på min hjemmeside:
    https://niels-modeltog.dk/index.php/anl ... up-h-del-8

God fornøjelse!

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Besvar