S88 Tilbagemelding fra Märklin sporskifter

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
nipe
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vanløse

S88 Tilbagemelding fra Märklin sporskifter

Indlæg af nipe »

Vedlagt er sporplan fra min skyggebanegård og et klip fra vejledning til Mârklin S88 DC modulet.

Jeg bruger S88 tilbagemelding om sporbesættelse til min CS2 boks (S88 Link og S88 AC), på traditionel vis via adskilte skinnestrenge.
Jeg får ikke tilbagemelding om et sporskifte er besat (3 leder sporskifterne har ikke elektrisk adskillelse mellem de to skinnestrenge).

Kan jeg blot forsyne midterlederne i sporskifterne via et S88 DC modul og herigennem få den ønskede tilbagemelding?
Dvs. at den afbrudte skinne på tegningen fra vejledning er midterlederen.

Jeg har ikke et S88 DC modul, så jeg kan ikke umiddelbart prøve, så jeg håber I har en erfaring at dele.
Iflg. vejledningen kan alle tre typer S88 moduler blandes, blok Link modulet er roden i træet.

Venlig hilsen Niels Peter

Vedhæftede filer
Fra Märklin manual for 60882 S88 DC tilbagemelding.png
Banegård.png
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: S88 Tilbagemelding fra Märklin sporskifter

Indlæg af moppe »

nipe skrev: 09 feb 2025, 17:05

Kan jeg blot forsyne midterlederne i sporskifterne via et S88 DC modul og herigennem få den ønskede tilbagemelding?
Dvs. at den afbrudte skinne på tegningen fra vejledning er midterlederen.

Ja…

Klaus

nipe
Trafikelev

Indlæg af nipe »

Uden at kende S88 DC's indre: skal jeg forsyne resten af banen med kørestrøm over et par dioder for at skabe et spændingsfald, som i S88 DC ?

nipe
Trafikelev

Indlæg af nipe »

Uden at kende S88 DC's indre: skal jeg forsyne resten af banen med kørestrøm over et par dioder for at skabe et spændingsfald, som i S88 DC ?

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det er ikke et problem jeg har haft. Det er heller ikke nævnt i manualen. Jeg ville bare prøve at se om ikke det fungerer uden.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej,
Så vidt jeg er informeret anbefales det iķke at inddrage sporskifter i spordetektionen. Blokke bør altså generelt være defineret uden sporskifter. Hvad er dit behov her?

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Silver.

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hmmm, vi har kørt med overvågning af sporskifte på vores tyske anlæg i over 28 år nu. Det virker fint og detekterer fint om sporskiftesektionerne er optaget eller ej.

Klaus

nipe
Trafikelev

Indlæg af nipe »

Niels skrev: 16 feb 2025, 17:34

Hej,
Så vidt jeg er informeret anbefales det iķke at inddrage sporskifter i spordetektionen. Blokke bør altså generelt være defineret uden sporskifter. Hvad er dit behov her?

Hver spor i banegården er en separat blok, dvs. uden sporskifter.

Jeg kører ind/ud via sporskifterne til banegården og til en rangerrist. Her tænker jeg at en tilbagemelding kan være nyttig.

Jeg er klar over, at S88 DC alene vil detektere en strømforbruger gennem sporskifterne, og ikke en tabt vogn, med mindre den har forbrug (fx at jeg sætter en slæbesko med modstand til hjulsæt på hver vogn - og der sker ikke).

Jeg er ikke stødt på nogen der fraråder tilbagemelding ifm. sporskifter. Tidligere har jeg puslet med infrarød diode/receiver, men lagde det væk igen.

mvh Niels Peter

Besvar