Hej
Jeg skriver for min bror på 80 år. Han har en litra Heljan P920 som han er meget glad for, men også rigtig ked af, da den ikke kan passere et sporskift uden at afspore. Forløberen virker meget løs/dinglende og jeg har hørt at den evt. kan strammes og at der skulle sidde en fjeder som på vedhæftede billede. Når vi kigger under bunden ved forløberen er der ikke antydning af nogen fjeder. Når den kører igennem et sporskifte ser det ud som om af forløberen svæver over sporet og ikke har kontakt til sporet ....
Gode råd er velkomne og evt. også et billede af undersiden af Litra P920.
Litra P920 fra Heljan
-
- Ledvogter
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin c
- Geografisk sted: Brædstrup
Litra P920 fra Heljan
-
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Litra P920 fra Heljan
Jeg kender ikke modellen... Hvis fjederen er væk er det måske muligt at finde noget metal, der kan fungere som vægt til at lægge oven på forløberen, hvis der er plads? Det kan være nogle metal spændeskiver eller lignende der evt. klæbes nænsomt på plads. Hvis fjederen stadig sidder der kan det være at de fjedrende lameller skal bøjes en anelse for igen at virke som de skal.
Der er selvfølgelig og den mulighed at finde ud af om den manglende fjeder kan skaffes som reservedel.
-
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand
Prøv at spørge hos Heljan
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
-
- Godsforvalter
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Haderslev
Hej!
Problemer med at forløber på Heljan Litra P løber af sporet i sporskifter er jo et gammelt problem, helt fra første produktion med P817 og 831. At så Heljan ikke har fået løst problemet ved udgivelse af anden produktion i 2011 kan jo ikke undre overhovedet.
Løsningen er!
Støbt sammen med lejehuset til forreste drivaksel er der et rektangulær stykke plast der viser fremefter på maskinens underdel hvori forløberen er monteret ved hjælp af en såkaldt duehale.
Først fjernes forløberen ved at klemme duehalen sammen med en tang og trække nedefter, derefter udføres der kvalificeret vold mod det rektangulære stykke plast ved at bukke nedefter i den ende der er tættest på forreste aksel og opefter i frontløber enden så man opnår et stykke forsat plast, hvor forsætningen er mindst tykkelsen af materialet. Det kan sagtens lade sig gøre men pas nu på der findes ikke reservedele.
Inden forløberen monteres igen skal den tilføres vægt ved at lime noget bly i passende tykkelse oven på denne.
I dette tilfælde køres der 3 skinne, derfor husk at justere afstand imellem hjul til Maerklin standard.
God arbejdslyst.
Venlig hilsen
Peter Madsen