Hej alle
Beklager hvis dette spørgsmål er blevet stillet før, men jeg dog ikke kunne finde det i Baneforum?(eller andre steder…):
kan Trix-loks ombygges til AC?
Eks.vis Trix 22576?(som er svær at finde i AC fra Märklin)
Mvh Jørgen
Hej alle
Beklager hvis dette spørgsmål er blevet stillet før, men jeg dog ikke kunne finde det i Baneforum?(eller andre steder…):
kan Trix-loks ombygges til AC?
Eks.vis Trix 22576?(som er svær at finde i AC fra Märklin)
Mvh Jørgen
De fleste kan.
Hvis du kigger specifikt på Trix 22576 og Märklin 39401 og graver ned i reservedelslisterne, kan du se at strømoptag på den ene side af bogie er clipset på, på Trix modellen og på Märklin modellen er slæbeskoen clipset på, præcist samme sted.
I teorien er det nok at skifte strømoptaget.
Men så vidt jeg husker, så får du ikke mulighed for at trække strøm fra begge sider af lokomotivet og dermed heller ikke sporbesatmelding - hvis du bruger der = uden også at skifte hjulsættene.
Klaus
Godmorgen Klaus
Tak for et fint og hurtigt svar
Jeg er efterfølgende blevet lidt nysgerrig:
Jeg har par ESU loks, hvor man også bare “afclipser” strømoptaget og så er loket blevet til et DC-lok.
Er det så samme problem stilling med hjulene, som du beskrev tidligere?
Mvh Jørgen
Angående ESU lokomotiver kan det testes med et multimeter (ved at måle modstand på alle hjulpar). Jeg har selv et ESU Ludmilla (har dog ikke målt på det... endnu).
Nu har jeg checket på nogle forskellige lokomotiver. På Mit ESU og på Heljan (My og Mx) er hjulparrene isolerede, på et Roco er et enkelt af fire hjulpar uisoleret , på McK og Märklin er alle eller flere uisolerede.
Jeg har ikke tilbagemeldinger, men jeg har et stykke af en stigning hvor den ene skinnestreng er isoleret fordi der er sat en smal strimmel skridsikker tape på (af hensyn til trækkraft) og alle lokomotiver kan køre både op og ned ad den strækning. Så under kørsel har alle lokomotiver jo derfor kontakt i til begge sider (ellers ville ESU og Heljan jo stoppe i en af retningerne).