ESU Loksound V4 "hakker i det"

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Kresten
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

ESU Loksound V4 "hakker i det"

Indlæg af Kresten »

Jeg har Hobbytrades MZ1460 udstyret med LS V4 og 2 stk 4Ohm/1W serieforbundne højttalere.

Den kører fint - bortset fra når jeg slår lyden til. Nogle gange går det OK, men for det meste begynder motoren at køre meget langsomt og ujævnt ("hakke i det") samtidig med at der kommer en hurtig, hakkende lyd ud af højttalerne (jeg ville gerne have vedhæftet lydfil, men det tillader forum desværre ikke).

Hvis jeg afmonterer begge højttalere forsvinder problemet - også selv om jeg aktiverer lyden. Jeg har prøvet at afmontere den ene højttaler, men har stadig problemet. Jeg har prøvet at udskifte med ny højttaler (både 1 og 2) - samme problem.

Jeg har prøvet at finde en sporadisk kortslutning - uden held. Og så skulle problemet ved stadig være der uden højttalere ?

Er der nogen, der har forslag til en løsning - er min LS4 kaput?

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Loksound V4 "hakker i det"

Indlæg af moppe »

Hakker lyden, når det holder stille?

Hvad sker der, hvis du skruer ned for lyden?

Mit bud er at det er dit strømoptag der driller. Lyden tager rigtigt meget strøm, så når den er slået til, så tømmes kondensatorerne på dekoderen hurtigere, hvis der er huller i strømoptaget.

Klaus

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

Hej Klaus
Tak for svar.

Nej - lyden hakker ikke, når det holder stille.

At skrue ned for lyden ændrer ikke på "hakkeriet". Men jeg har nu alligevel sat "Master Volume" ned fra 150% til 100% - det er mere end rigeligt.

Det hele foregår i prøvestand, så strømoptaget burde vel være ok - men det kan selvfølgelig være hjulene.

Men jeg har prøvet - når det kører og lyden er OK - at trykke let ned på lokomotivet, så hjul/gearkasse "kommer i spænd". Så starter hakkeriet øjeblikkeligt. Understøtter det din hypotese om dårligt strømoptag?

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Det kan også være prøvestanden…..

Klaus

marklinbygger
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Indlæg af marklinbygger »

check gearkassen og tandhjul for skader
de er kun lavet af plastik og går nemt i stykker

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

marklinbygger skrev: 23 feb 2025, 08:09

Gearkassen er OK. Og hvis det var den, der var problemer med, skulle de (problemerne) jo ikke forsvinde, når lyden bliver slået fra...

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

marklinbygger skrev: 23 feb 2025, 08:09

Undskyld mig, men det passer simpelthen ikke at plastgearkasser let går i stykker.

På modelbanen i Hadsten har vi mange Roco lokomotiver i drift, hvor gearkasse (både hus og tandhjul) er lavet i plast. Selv med vores drift, holder de i 20 år uden problemer.

Hvis tandhjul i plast er dimensioneret forkert, så går de i stykker (som det ses på mange Lima/Rivarossi modeller, hvor tandhjulet er i tyndt materiale og presset ned over en aksel der er riflet, som skærer i tandhjulet og laver spændinger i tandhjulet).
Forkert dimensionering af metal tandhjul er mindst lige så slemt. Derfor kører vi på modelbanen ikke med vores Cargo Sprinter - der ellers er et meget anderledes og spændende togsæt - fordi snekken på motoren er i messing og driver et stål tandhjul. Snekken holder kun i få måneder og den kan ikke skiftes, med mindre at man køber kom0let motor med snekke.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 23 feb 2025, 09:24

Gearkassen er OK. Og hvis det var den, der var problemer med, skulle de (problemerne) jo ikke forsvinde, når lyden bliver slået fra...

Netop.

Prøv noget “frækt”.
Tag overdelen af lokomotivet.
Lod to tynde og lange ledninger på printet hvor henholdsvis slæbesko og strømoptag fra hjul er monteret på printet.
Forbind ledningerne til din digital central .
Kør med lokomotivet både med og uden lyd - hakker det nu i lyden?

Klaus

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 23 feb 2025, 10:51
Kresten skrev: 23 feb 2025, 09:24

Netop.

Prøv noget “frækt”.
Tag overdelen af lokomotivet.
Lod to tynde og lange ledninger på printet hvor henholdsvis slæbesko og strømoptag fra hjul er monteret på printet.
Forbind ledningerne til din digital central .
Kør med lokomotivet både med og uden lyd - hakker det nu i lyden?

Klaus

Tak for dit svar. Nej - det hakker ikke i lyden - og jeg har renset både prøvestand og hjul godt igennem og har kørt i en halv times tid på anlægget. Det kører den nu udmærket - både med og uden lyd. Så tak for ideen om strømoptag. Jeg var ikke klar over, at lyden brugte så meget effekt, men vil skrive mig det bag ørerne til hvis jeg får et lignende problem en anden gang.

VH Kresten

Besvar