Consist / doppelttraktion

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togfører 2
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Consist / doppelttraktion

Indlæg af Togfører 2 »

Hejsa.
Jeg håber på at finde en måde at køre med 2 lokomotiver i én stamme. Fx et lok, et par vogne og så et lok til sidst.

Min bane, mest udstyret med Märklin, CS3+ og flere mfx-signaler. Jeg bruger hændelser til automatikken

Jeg bruger nogle steder bremsemoduler. Her tror jeg, det vil fungere fint med doppelttraktion.

Men på min banegård og skyggebanegård er sporene for korte til at bruge bremsemoduler. Her stopper toget på stopskinnen før signalet. Det forreste lok vil så stoppe grundet den strømløse skinne, mens det bageste lok kører videre.

Mit spørgsmål er om der findes et cv til at fortælle slave-lokket, at master-lokket er stoppet grundet manglende strøm?

Og som altid: tak for et supergodt forum som jeg læser flere gange om ugen. 🚂

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Consist / doppelttraktion

Indlæg af bygger01 »

Det letteste ville være at fjerne motoren i "slaven", men det er nok ikke det du ønsker .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Consist / doppelttraktion

Indlæg af moppe »

Togfører 2 skrev: 17 apr 2025, 10:02

Jeg håber på at finde en måde at køre med 2 lokomotiver i én stamme. Fx et lok, et par vogne og så et lok til sidst.

Det gør der, det hedder digitalstyring.... :-)

Min bane, mest udstyret med Märklin, CS3+ og flere mfx-signaler. Jeg bruger hændelser til automatikken

Jeg bruger nogle steder bremsemoduler. Her tror jeg, det vil fungere fint med doppelttraktion.

Ja, hvis bremsemodulet kan dække begge lokomotiver

Mit spørgsmål er om der findes et cv til at fortælle slave-lokket, at master-lokket er stoppet grundet manglende strøm?

Det gør der ikke. Og gjorde der, kunne det forreste lokomotiv ikke sende noget til det bagerste, når de ikke har elektrisk forbindelse.

Men en lille ændring i dine strømløse stykker og bruge af bremsemoduler kan hjælpe dig.

Som det er lige nu slukker du for strømmen i et kort stykke inden signalet, når signalet er på rødt lys.

Hvis du nu ændrede det til at du med en hændelse slukkede for strømmen i sporet, når signalet er på rødt og at toget er kommet frem til signalet (hvilket du finder ud af med tilbagemelding til centralen).
Så slukker du ikke kun for strømmen i stopstykket, men hele sporet og toget standser.

På den måde kan du også kontrollere styrevognstog, hvor lokomotivet skubber.

Du kan bruge det samme, på de strækninger du har bremsemoduler.

Klaus

Besvar