Märklin Mobile Station Fiktivt loco

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
obal
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0

Märklin Mobile Station Fiktivt loco

Indlæg af obal »

Jeg har fornylig købt en Märklin Mobile Station (MS2) og nogle sporskifte med elektrisk drev og dekoder 74462.

Jeg kan uden problemer styre sporskifterne med Keyboardet på MS2 men det er lidt omstændeligt at betjene.

I manualen for 74462 står noget om, at man i stedet kan foretage CV programmering på et fiktivt lokomotiv og dermed vist nok nå frem til at styre sporskifte med funktionstaster på fiktive lokomotiver.

Men jeg savner nogle informationer for at kunne gøre det. Er der nogen, der har prøvet denne løsning?

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin Mobile Station Fiktivt loco

Indlæg af moppe »

obal skrev: 22 apr 2025, 21:49

I manualen for 74462 står noget om, at man i stedet kan foretage CV programmering på et fiktivt lokomotiv og dermed vist nok nå frem til at styre sporskifte med funktionstaster på fiktive lokomotiver.

Hvor i brugsanvisningen står der at man kan bruge funktionstaster på fiktive lokomotiver?

Det fiktive lokomotiv er kun for at kunne programmere dekoderen.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

Märklin vil nok gerne have at man anskaffer en CS3 (plus tilhørende strømforsyning). Det er selvfølgelig "overkill" når man ikke har så meget materiel at holde styr på. Man kan dog sige, at med en mobil station er driften af ens anlæg på en måde ret lig gamle tiders noget omstændelige jernbanedrift: inden et tog sætter i bevægelse skal sporskiftebetjeneren lige have sat kørevejen, og først derefter får lokomotivføreren klarsignal til afgang.

obal
Trafikelev

Indlæg af obal »

Tak for et par hurtige svar.

Der står ganske rigtigt ikke noget om funktionstaster i manualen for 74462. Den ide må jeg have læst et andet sted.

Klaus: Kan du uddybe, hvordan man foretager den CV programmering, som er kort beskrevet i manualen. F.eks. hvilke CV'er der bruges og hvordan?

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvilke CV der kan programmeres står i manualen.
Dybest set er der kun to grunde til at programmere CV. Den ene er for at tildele dekoderen en DCC adresse på 513 eller derover. Den anden er for at tænde/slukke lyset i sporskiftelanternen.
Man programmerer på samme vis som an programmerer CV i et lokomotiv. Det må være beskrevet i manualen til MS2.

Klaus

obal
Trafikelev

Indlæg af obal »

Tak. Nu giver det mening. Jeg havde åbenbart misforstået, hvad CV programmeringen kunne bruges til.

Besvar