Lux 9301 Hjulrenser / erfaringer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Lux 9301 Hjulrenser / erfaringer

Indlæg af bygger01 »

På en konkurrende kanal har jeg spurgt om følgende / måske er der her erfaring her at høste:

Så har jeg købt en brugt 9301, og som jeg vurderer det i god stand.

Jeg har set YouTube video’er og er blevet bange for larmen, fordi min ide er, at den skal installeres i selve banen ved udkørslen fra den ene skyggebanegård, hvor i princippet de fleste togstammer kommer forbi.

Der anvendes 100% K skinner, og jeg forestiller mig, at start & sluk bliver med en kontaktskinne, hvor de ledende hjul, der skal trække et relæ, der så tænder og slukker for DC spændingen ( også med en afbryder, hvis det bliver for broget/generende ).

Den er afprøvet med de 12 volt DC, men hvis jeg reducerer til 8 volt, så reduceres lyden mærkbart, så det bliver et regulerbar Step Down print.

Lyden blev også svagt lavere med lidt olie under de to lister med filt.

ER der noget i ovenstående, som en erfaren bruger af 9301 ikke vil anbefale ?

Har du/I også smurt med olie eller lidt fedt under renseskinnerne ?

Jeg overvejer lidt 3mm filt mellem underlaget og 9301 ! / Mon det hjælper lydmæssig ?

Da jeg nu skal ind nedenunder og indsætte & tilpasse, så ender det nok med, at jeg laver en sektion med 9301 & begge skinnesider på mit arbejdsbord. Det vil gøre det lettere, og jeg vil også anvende flex skinnestumper på begge sider, da jeg så kan skubbe skinnerne med den mindste afstand til de bevægelige rensestykker.

Lux anbefaler at man arbejder med 3 mm p.gr. rensestykkernes bevægelse, men jeg regner med, at når jeg laver sektionen, kan det gøres meget præcis ( der stod før noget vinkler, og det var noget ... fra min side !! ).

Måske skulle jeg også spørge, om du/I vil anbefale at installere den ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

bygger01
Lokomotivfører

Re: Lux 9301 Hjulrenser / erfaringer

Indlæg af bygger01 »

Kontaktskinnen er hos os en isoleret skinnestump, og impulsen skal via et relæ – som skal ændre den digitale strøm til DC - holde så længe, at hele togstammen har passeret.

#1. Det letteste vil være at gøre den ene side af 9301 via spiralen til kontaktskinnen, men mon de spiraler er stabile nok ….
#2. Den sikre er med en kontaktskinne lige før & efter med bistabilt relæ.
#3. Med en kondensator dur kun med DC, så det er en af de andre to !

Så er der her en mening / forslag

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg ville ikke bygge den ind i en hovedstrækning…..

Klaus

HenningS
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Min skinnerenser er lavet med en kontaktstrækning, der består af en skinne på begge sider af hjulrenseren, og så selve hjulrenseren. En simpel løsning, som fungerer upåklageligt. Så længe der er hjul på en af kontaktskinnerne eller hjulrenseren kører hjulrenseren.

Kontaktstrækningen er forbundet til en S88, således at jeg i central station og Windigipet kan aflæse det. Strømmen til hjulrenseren kommer en M83, konfigureret som lysstyring, som bliver styret af Windigipet, således at jeg kan styre hvornår der skal reagers på signal fra kontaktstrækningen. Men de kunne vel lige så godt klares blot ved et simpelt relæ.

Skal det være rigtigt avanceret lader man hjulrenseren styre af en lokomotivdekoder, således at man kan regulere hastigheden.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

For mig er det alle togstammer = indbygget i anlægget, eller så bliver den solgt igen.

Al den rangering i dybet passer mentalet ikke ind !

Banen's layout er så simpel, at al almindelig kørsel passere en skyggebanegård, og det er her at rensningen skal ske.

Og det er også derfor jeg tror, at 9301 ikke behøver de 12 volt, og at jeg i stedet kan arbejde ca. 8 volt, hvilket så også reducerer "larmen" betydelig, for 12 volt larmer alt for meget

Vi kører normalt ikke så hurtigt, så derfor håber jeg, at de ca. 3 mm åbninger mellem skinneenderne og 9301 ikke giver problemer med unormal kørsel, men det naturligvis her det store problem er !

Og det er grunden til mit indlæg = min usikkerhed !

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

HenningS skrev: 11 aug 2025, 11:27

Min hjulrenser er lavet med en kontaktstrækning, der består af en skinne på begge sider af hjulrenseren, og så selve hjulrenseren. En simpel løsning, som fungerer upåklageligt. Så længe der er hjul på en af kontaktskinnerne eller hjulrenseren kører hjulrenseren.

Kontaktstrækningen er forbundet til en S88, således at jeg i central station og Windigipet kan aflæse det. Strømmen til hjulrenseren kommer en M83, konfigureret som lysstyring, som bliver styret af Windigipet, således at jeg kan styre hvornår der skal reagers på signal fra kontaktstrækningen. Men de kunne vel lige så godt klares blot ved et simpelt relæ.

Skal det være rigtigt avanceret lader man hjulrenseren styre af en lokomotivdekoder, således at man kan regulere hastigheden.

Er din 9301 indbygget i anlægget, således alle din togstammer skal igennem uden at du ændre hastigheden på lokomotivet ?

Og hvis det er sådan, er der så fra tid til anden behov for et skub eller afhjælpe afsporinger ?

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

En #4 mulighed kunne være infrarød med en forsinket slukning af relæet på nogle få sekunder.

Det er nok den bedste løsning !

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis jeg kigger på den video jeg linkede til, taber toget strømmen, når det kører hen over.

Lyset på lokomotivet og i vognene går ud.
Jeg ville bekymre mig om afsporinger, når det hel ryster så meget.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Så har jeg set filmen igen, og det er denne gang i mine øjne skræmmende, fordi pludselig forsvinder lyset på lokomotivet !

Jeg "læste" første gang, som om der blev slukket for lyset, fordi lokomotivet fortsatte med at køre uden lys. Men hvis lyset er tændt og lokomotivet kører, så skal der da være lys på !

Så jeg vil vente på HenningS svar om 9301 er indbygget, således, at det er en del af hans bane, og om der er skubberi og den slags !

Jeg vil også lave en skinnestump med 9301 på min. 100 cm, og lade et eller flere lokomotiver + et par vogne bevæge sig igennem rensemaskinenen og så drage mine erfaringer.

HenningS
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Min skinnerenser er indbygget i et mindre rangerterræn, som er let tilgængeligt. Den er altså ikke en del af de normale strækninger.

Skinnerenseren har nogle rensepuder, som skal vedligeholdes jævnligt, så en placering i en skyggebanegård, vil jeg absolut fraråde. Jeg er i hvert fald ikke glad for at skulle kravle under banen for vedligeholdelse. Jeg tror at min renser har kørt under 10 timer, og filten er efterhånden ret snavset.

Så længe renseren ikke er aktiv kan alle mine tog passere den. Den er ikke mere ustabil end de øvrige skinner. Men når renseren er aktiv kan specielt lette lokomotiver have problemer med at holde fart. Ikke på grund af manglende forbindelse, men blot fordi hjulene fedter. De 3 mm afstand er ikke noget problem.

Jeg forsøgte lige at skrue spændingen ned fra 12 til 9 volt. Det gav ikke nogen nævneværdig formindskelsen af støjen uden tog på renseren, men renseren mistede effekt. Jeg ville ikke bryde mig om at den startede hver gang et tog kørte ind på skyggebanegården. Jeg tro også det ville være lige hårdt nok for hæfteringene.

Jeg bruger typisk renseren som første step, når jeg skal vedligeholde mine tog med rensning og smørring

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

Besvar