Lux 9301 Hjulrenser / erfaringer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Lux 9301 Hjulrenser / erfaringer

Indlæg af bygger01 »

Min konklusion må være at lave et skinnestykke på ca. 1 meter med 9301 indbygget.

Teste med gennemkørsel frem & tilbage af nogle lette lokomotiver og vogne, og se om det fungerer.

Men hvis den skal bruges på J&B, så er det indbygget på en hovedstrækning og ellers er der en 9301 til salg ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

HenningS
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Det absolut en mulighed at indbygge på en hovedstrækning. Når ikke renseren kører oplever jeg den lige så stabil som mine øvrige skinner (K&C). Det vigtige er at den er tilgængelig for udskiftning af rensefilten.

Når den kører nedsætter den farten markant for de lokomotiver, der passerer. Men jeg tror altså heller ikke at du har behov for at den kører hver gang et tog passerer.

I den helt simple løsning ville jeg indskyde en afbryder mellem kontaktskinne og relæ.

Alene at toget kører på filtstykkerne, har en vis rensende effekt uden at renseren kører.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Om et par uger bliver opstillingen lavet, og jeg håber også, at det kan blive sektionen, der kan indsættes i et vandret stykke inden togstammerne rammer den dobbelte helix.

HenningS. Er nogle af dine lokomotiver, der har haft svært kørslen på 9301 ?

Der er planlagt en afbryder …..

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

HenningS
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Min Köf kan ikke passere hvis 9301 køre, medmindre man lige trykker det mod skinnerne.

Alle de lokomotiver jeg normalt bruger, kan sagtens passere skinnerenseren, men farten reduceres væsentlig, så min win-digipet automatik vil ikke fungere med skinnerenseren på strækningen. Win-digipet er meget afhængig af at kende sammenhængen mellem køretrin og hastighed.

Min Heljan MO er heller ikke glad for skinnerenseren, men det også generelt et ustabilt lokomotiv

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Indtil videre er det ok, fordi vores MO’er solgt, da den hadede de lange X- og sporskifter, og KÖF’er skal ikke udenfor de synlige stationer.

Så tak for de oplysninger.

Har lige noget efter reparation på fredag på sygehuset, og når det er lægt, så laver jeg sektionen, som - hvis det virker - bliver bygget ind i banen.

Info. følger !

Besvar