M84 til styring af signal

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
micknudsen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

M84 til styring af signal

Indlæg af micknudsen »

Hej,

Jeg har nogle Märklin dværgsignaler, som jeg gerne vil styre ved hjælp af en M84. Det virkede fint på mit tidligere layout, men nu kan jeg ikke få det til at virke. Jeg skulle selvfølgelig have skrevet ned, hvordan jeg fik det til at virke, men dengang virkede det så oplagt.

Jeg har købt de billige "Start up" udgaver (74371) og klippet stikket af. Så har jeg to ledninger: lyseblå og mørkeblå. Hvis jeg sætter dem direkte til B og O, lyser signalet, så det fejler ikke noget.

På M84 er der tre indgange: grøn, rød og en midterindgang uden nogen farve. Jeg har prøvet alle kombinationer af disse tre med de to ledninger fra signalet, men der sker intet. Jeg har også prøvet at forbinde den midterste indgang på M84 til både B og O, men der sker heller intet.

Så vidt jeg har forstået, er M84 blot simple relæer, som fordeler midterlederen til rød eller grøn, men så kan jeg pludselig ikke gennemskue, hvordan jeg får både B og O til signalet.

Er der nogen, der har et bud på, hvad der kan være galt? M84'eren er tilsluttet, og jeg kan betjene den fra min CS3+ (kan både høre og se på LED'erne, at den er i live).

/Michael

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: M84 til styring af signal

Indlæg af moppe »

Brugte du ikke to dioder dengang?

Klaus

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Nej, jeg har aldrig brugt dioder. Jeg kommer nu i tvivl om, hvorvidt jeg brugte det oprindelige “Start up” stik og blot forlængede de to ledninger. Indeholder stikket mon dioder?

Jeg kunne godt tænke mig kun at bruge skrueterminalerne. Når man har skruet M84’eren fast, er det, som om der ikke rigtig er plads til stikkene. Ledningerne presser mod bagbeklædningen, som dekoderen er skruet fast på.

/Michael

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis du ikke har brugt dioder, har du ganske givet brugt stikket på signalet og forbundet det til stikket på dekoderen.

Klaus

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det var det, jeg gjorde. Jeg forsøger igen i aften. Tak for hjælpen!

/Michael

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

På M84 er der tre indgange: grøn, rød og en midterindgang uden nogen farve. Jeg har prøvet alle kombinationer af disse tre med de to ledninger fra signalet, men der sker intet. Jeg har også prøvet at forbinde den midterste indgang på M84 til både B og O, men der sker heller intet.

Den midterste indgang er strømløs, med mindre du forbinder den til en strømkilde. M84 er lavet til at kunne fordele strøm (ikke kun fra midterlederen), men fra, potentielt set, 4 forskellige strømkilder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Den midterste indgang er strømløs, med mindre du forbinder den til en strømkilde. M84 er lavet til at kunne fordele strøm (ikke kun fra midterlederen), men fra, potentielt set, 4 forskellige strømkilder.

Jeg har vist meget at lære endnu. Jeg er ny i faget og er efter flere forsøg, jeg ikke var tilfreds med, nu endelig noget frem til noget, som jeg tror kommer til at fungere. Jeg er ved at trække ledninger til min skyggebanegård (14 spor), og der har jeg tænkt mig at installere nogle dværgsignaler.

Nu er mit problem dog, at jeg tilsyneladende har smidt "Start up" stikkene væk, da jeg pillede det tidligere forsøg ned. Heldigvis drejer det sig kun om fire signaler, så det bliver ikke min økonomiske ruin.

pejft
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af pejft »

De billige signaler tilsluttes til "loddefligene" under skrueterminalerne. På det trepolede stik til de to yderste. Signalerne har LED, som er afhængig af pol. Det betyder, at når spændingen "løber den ene vej", lyser signalet grønt og rødt den anden vej. LED kan tilsluttes uden formodstand, da driftsspændingen kommer fra M84. Den midterste "udgang" på loddefligene er forbundet via "grøn" til "input" i den tilsvarende skrueterminal, og kan således give kørespændning.

Tilsvarende er der to "loddeflige" til forsignalet, da det ikke har togindflydelse.

Stikket, som du har klippet af, er et særligt Märklin stik, som jeg ikke har set andet sted.

Et af Roco ældre typer kan anvendes til det trepolede stik. Det er det, som passer til Roco 10776 magnetartikeldekoder.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Besvar