Berlin Friedrichstrasse

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af a-zett »

49 - Den hurtigste af sin tid

På verdensudstillingen i Paris 1937 i Paris var den elektriske ekspresstoglokomotiv E18 den mest kraftfulde af sin art med en tophastighed på 150 km/t. Deres søster E19, som kun blev bygget i fire eksemplarer, var endda designet til 180 km/t.

I mellemtiden er baggrunden for "Berlin Friedrichstraße" -faciliteten afsluttet og tilbyder toget, at vi ledsager et rummeligt panorama med delvist livlig trafik på Four -Track Light Rail.

50 - Kongernes tog

Han er sandsynligvis det mest berømte tog i verden. Fra 1883 Orient Express of the Compagnie International De Wagon Lits of the Belgian Georges Nagelmackers Paris tilknyttet Konstantinopel. Agatha Christie satte et litterært monument til ham med sin verdens bestsellermord i Orient Express. Det er blevet filmet fem gange siden da. For 50 år siden med en international stjerne kontingent af Sidney Lumet. Albert Finney spillede Master Detective Hercule Poirot.

Jernbanefans er bestemt udgangen af ​​toget fra togstationen, ledsaget af den ikoniske musik fra Richard Rodney Benett, som jeg gerne ville have ønsket at påtage sig denne video. Da jeg ikke har en licens til det, skal du lytte til dig separat, hvis du ikke længere har dem i dit øre.

Her er den berømte scene

Og her er "The Walz"

I 2017 dukkede en ny filmtilpasning op, hvor Kenneth Branagh instruerede og overtog hovedrollen, og Michelle Pfeiffer spillede fru Hubbart, som om de også spillede Lauren Bacall. I 1992 annoncerede Beau Bridges, som en af ​​Fabuled Baker Boys, hende med ordene "Velkommen til en kvinde med mig med en meget speciel slags at synge en sang". Hun gør dette også på kreditterne i denne nyindspilning. Kameraet fører os gennem hele toget. Kun for hast fra minut 1:00. Her er Hercule Poirot, og her er Michelle Pfeiffer's sang.

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

Re: Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af a-zett »

Video 68 - Next Generation

Det 6-akslede godslokomotiv i klasse 150 fra standardlokomotivprogrammet i 1950'erne fik i 1972 en efterfølger, klasse 151, for at accelerere godstogstrafikken til 120 km/t. Det var dog først i 1979, at Deutsche Bundesbahn modtog sit første elektriske lokomotiv i den næste generation efter standardlokomotiverne, 120 001.

Efter tidligere forsøg med testkøretøjer skulle det oprindelige mål om et universallokomotiv opnås ved at bruge trefasede motorer i stedet for vekselstrømsmotorer. Dette blev muliggjort ved generering af trefaset strøm ved hjælp af moderne halvlederteknologi, hvorimod der tidligere ville have været behov for tre køreledninger.

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5357
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af Søren »

Det er et flot anlæg du har dig!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

Re: Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af a-zett »

Danke Sören

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

69 - Verdensrekord

Indlæg af a-zett »

I 1930'erne blev det dieseldrevne eksprestogsnetværk etableret. Den klassiske lokomotivindustri forsøgte på eget initiativ at modvirke denne tendens ved at udvikle et særligt hurtigt damplokomotiv. Et af de to resulterende lokomotiver fra den nye Klasse 05 opnåede en ny verdenshastighedsrekord for damplokomotiver i 1936 og nåede 200,4 km/t.

Det tredje lokomotiv fra Klasse 05 forfulgte et helt andet koncept. For første gang var førerhuset ikke længere placeret bagest foran tenderen, men foran for at forbedre udsynet ved høje hastigheder. Derfor blev lokomotivet fyret med pulveriseret kul, som et transportbåndssystem skulle transportere fra tenderen til forbrændingskammeret. Dette fungerede dog ikke tilfredsstillende, og lokomotivet blev senere ombygget til det klassiske layout.

Elektrisk trækkraft skulle også accelereres yderligere. E19-serien, der var afledt af E18 i 1937, var designet til en hastighed på 180 km/t, men var beregnet til at kunne overgå dette.

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

Re: Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af a-zett »

61 - Rheingold Deel 1

De Rheingold is dé Duitse luxetrein.

Vanaf 1928 reed hij van Hoek van Holland de Rijn op, aanvankelijk naar Bazel, later naar Luzern en in het laatste jaar voor het uitbreken van de oorlog naar Milaan.

De trein had alleen eerste- en tweedeklasrijtuigen, waarbij de tweede klas overeenkwam met de huidige eerste klas, terwijl de eerste klas uitzonderlijke luxe bood. Slechts twee brede zitplaatsen per rij waren beschikbaar voor passagiers. Twee rijtuigen hadden elk een keuken waar maaltijden vers werden bereid in een ruimte van slechts zes vierkante meter. De bediening gebeurde aan uw zitplaats.

Vijf van de rijtuigen uit 1928 en 1929 worden onderhouden door de Freundeskreis Eisenbahn Köln e.V. (Vrienden van de Keulse Spoorwegvereniging) en rijden nog steeds af en toe.

Hier is het vervolg op het tweede deel

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

Re: Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af a-zett »

70 - Ocean Blue

Selvom trefaset vekselstrømsteknologi allerede var under udvikling, blev et konventionelt vekselstrømslokomotiv udviklet en sidste gang i 1974. Klasse 111 var sammen med motorvognen 628 den første, der optrådte i det nye farveskema fra Era IV, havblåt og beige. Dette farveskema forblev i brug indtil slutningen af ​​1980'erne, og selv meget gamle køretøjer, såsom lokomotivet fra Klasse 194, der er vist her, og som stammer fra 1940'erne, blev undertiden omlakeret i overensstemmelse hermed. Den røde spisevogn, der er vist her, stammer fra de farveeksperimenter, der gik forud for genlanceringen, og har en af ​​de mange farverige popfarver.

Selvom Klasse 111 med sin vekselstrømsmotor manglede Klasse 120's universelle egenskaber, blev den brugt på en overraskende alsidig måde. På den ene side i forstadstrafik med transmissionen fra godslokomotivet 151, men på den anden side med op til 160 km/t for Intercity-netværket, der blev lanceret i 1979, til hvis mellemhastigheder 103 var mindre velegnet.

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

a-zett
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jul 2025, 11:05
Digital: Ja
Scale: Z
Skinnesystem: Peco

Re: Berlin Friedrichstrasse

Indlæg af a-zett »

Video 71 - Kruckenberg

Den tre-vogns eksperimentelle motorvogn SVT 137 155, som forblev fast forbundet med Rail Zeppelin, blev designet af Franz Kruckenberg i 1938. I 1939 nåede den en hastighed på 215 km/t. Anden Verdenskrig afbrød testene, og den beskadigede motorvogn blev taget ud af drift og senere skrottet i 1958. Ikke desto mindre banede den vejen for mange kendte og succesfulde eksprestogsvogne i de følgende årtier.

Den 3D-printede model er af @noba-modelle

Axel

Blog https://www.stummiforum.de/t136101f3-Berlin-Bahnhof-Friedrichstrasse-in-Spur-Z.html

Video https://www.youtube.com/channel/UCg6D8dpEcKIaDwtiZdp14WQ

Besvar