Digital

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Ole Christiansen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M - skinner

Digital

Indlæg af Ole Christiansen »

Digital.
Jeg er ganske ny her i forummet, og hvad digital angår.
For et par år siden købte jeg et brugt Märklin F - maskine.
Med i købet fik jeg mobil Station 60653, strømforsyning og en Box mere samt et betjenings - vejledning. I vejledningen står der at jeg skal isætte " lokomotiv-kort " sådan et har jeg ingen idé om hvad er, så jeg fortsætte til " manuel opsætning. Så langt, så godt - men lige meget hvad jeg gør, får jeg ikke samme skærmbillede frem som der er angivet i vejledningen. Jeg fik en ven til at sætte en E maskine op på stationen - og det spiller.
Er jeg mongol, eller er det bøvlet at få digital til at køre. Mvh. Ole

pejft
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Digital

Indlæg af pejft »

Lokomotivkort (kreditkortlignende kort) er en mulighed, hvis lokomotivets data er gemt på et lokomotivkort.

En brugt "Märklin F-maskine". Hvad er det? Et gammelt 3029, som er ombygget til digital, eller noget andet? Det vil være hjælpsomt med fotos.

Du er nødt til at vide, hvad det er for en dekoder, der er i dit lokomotiv. Opret lokomotivet og anvend MS2 mulighed for at søge adressen. Kender du ikke dekoderen kan du prøve dig frem med MM og DCC format.

Det smarte ved MS2 og din E-maskine er Märklins MFX-dekoder, den læser sig selv ind.

Märklins nyeste MS2-vejledning finder du på: www.maerklin.de søg på 60657 og hent vejledningen. Det kan også være, din MS2 skal opdateres til en version med dansk sprog.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Ole Christiansen skrev: 04 dec 2025, 15:27

Er jeg mongol, eller er det bøvlet at få digital til at køre.

Nej og nej.

Digitalt er nyt (for dig) og du skal lære og ikke mindst forstå, hvordan det hænger sammen. For det er meget anderledes en det analoge du måske kendte engang.

Men digitalt er bare så meget bedre, når først du har lært det.
Og du er kommet til det rette sted, hvad læring angår :-)

Det første jeg vil anbefale er at du får din MobilStation 2 (MS2) opdateret.
Kender du nogen der har en CS3 (Märklins store central)? De kan nemlig opdatere den for dig.
Så har du en fantastik simpel controller.

Det næste jeg vil anbefale dig er at få styr på, hvad det præcist er for noget udstyr du har.

Du skriver F-maskine, det er nok - som Peter skriver - en af de gamle startlokomotiver der har fået en dekoder indbygget.
Vip overdelen af lokomotivet, tag et par billeder og post dem her. Så kan vi hjælpe dig med, hvad det er for en dekoder og ikke mindst hvordan man får den tilføjet i din MS2.

Du skriver E-maskine. Sådan en kender jeg godt, vi (modelbanen i Hadsten) har en med et Trix klistermærke på. Det er samme maskine bare uden slæbesko.
Den bør selv melde sig til din (opdaterede) MS2, hvis du stiller den på sporet.

Så lige om lidt er du i gang med at køre med to lokomotiver.....
Og lidt derefter har du købt det tredje :-)

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Og det med lokomotiv kortet synes jeg, at du blot glemmer alt om.

Kortet er til, hvis du ville komme til mig med din F’er, og så i stedet for at indlæse oplysningerne, så kan du have maskinen oplysninger på dit "kreditkort".

Og så er det en god ide, at få opdateret din mobilstation, så oplys hvor du bor, så er der nok en en der tilbyder sin hjælp. Hvis det er i nærheden af Herning, så er du velkommen ….

Og med en opdateret MS2’er og en rimelig dekoder indeni lokomotivet burde du kunne trække oplysningerne frem, så du kan komme til at køre.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Besvar