Det er efterhånden mange år siden, at Viessmann annoncerede deres Commander 2, som efterfølgeren til Commander (der kort før CS1 og ECoS) viste markedet, hvad digital drift også kunne være.
Commander havde mange fordele over ECoS fra ESU og Central Station fra Märklin. Blandt andet udmærkede den sig ved at kunne køre "ægte" digitalt ved, at have indbygget den samme viden om anlægget og togenes bevægelser som vi, i dag, kun ser ved computerstyring. Det kan hverken ECoS eller aktuelle udgaver af Central Station.
Desværre, så fik Commander aldrig rigtig fast i markedet, og er efterhånden glemt. Viessmanns Commander 2 skulle tage skridtet videre, den var uden skærm, en naturlig følge af nutiden med smartphones og tablets. Bestem selv din skærm - ikke en dum idé.
Baseret på de specs der har været til rådighed, så var den underliggende filosofi den samme som på den første Commander. Derfor et meget spændende projekt, som jeg personligt havde håbet blev til noget.
Det gør det ikke, for Viessmann har lagt projektet i graven. Læs evt. mere her (på tysk): https://www.viessmann-modell.com/blog/c ... -den-markt
Hvad nu?
Når det er sagt, så hæfter jeg mig ved én bestemt formulering i informationen fra Viessmann: "Insbesondere das Viessmann CarMotion System hat sich zu einem zentralen Zukunftsprojekt entwickelt"
CarMotion har udviklet sig til et centralt fremtidsprojekt. Ren spekulation: Kunne det tænkes, at de arbejder på at videreføre CarMotion teknologien eller dele heraf til styring af modeltog?
Det synes jeg kunne være spændende!