Flusmiddel til K-skinner

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
micknudsen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Flusmiddel til K-skinner

Indlæg af micknudsen »

bygger01 skrev: 02 feb 2026, 19:41

Der er trods alt to skinner, så hvorfor ikke forsyne begge, og jeg har med tilbagemelding valgt at forsyne begge sider ....

Jeg tror, jeg læser det helt forkert og overser, hvad det betyder. Der er to skinner, og de er (i modsætning til C-skinner) ikke forbundne. Jeg lodder 0 på den ene skinne og forbinder den anden skinne til S88. Når et hjulsæt passerer, skaber det en forbindelse fra 0 til S88. Hvis jeg lodder 0 på begge skinner, vil denne forbindelse altid være der, og stykket vil altid fremstå som besat.

På min skyggebanegård har jeg benyttet diodetricket på samtlige blokke for at sikre stabil drift, selv om der kun er 0 på den ene skinne. Det har jeg også tænkt mig at gøre for K-skinnerne. Det virker utrolig godt.

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

På min skyggebanegård har jeg benyttet diodetricket på samtlige blokke for at sikre stabil drift

Jeg ville ikke bruge tid på diodetricket. Det er ikke mere stabilt end det dårligste strømoptag. Du vinder meget lidt ved det.

I 2-skinne-verdenen er der kun to skinner, så hvis du i 3-skinne benytter én skinne til tilbagemelding, og én til retur, så har du effektivt et 2-skinne-system + tilbagemelding.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

micknudsen skrev: 02 feb 2026, 18:58
bygger01 skrev: 02 feb 2026, 13:18

Midterlederen bliver forsynet fra bagsiden, hvor jeg afslebet ned til rent metal. Og igen et godt blødt materiale at fortinne.

Jeg har set flere videoer, hvor folk har gjort netop dette, men hvorfor ikke blot lodde på den del af midterlederen, som allerede er eksponeret i enderne af skinnerne? Er materialet anderledes der og mindre egnet til lodning?

bygger01 skrev: 02 feb 2026, 13:18

Husk at veksle mellem venstre og højre side af skinnerne.

Det tror jeg ikke, jeg forstår. Bør man for hver bloksektion skifte mellem, om højre eller venstre skinne er tilbagemelding?

Pkt. 1 / Det er meget nemt at lodde på ….

Pkt. 2 / Det jeg forsøger at skrive, er på det du kalder - den synlige del - tror jeg, at der nogle meter mellem dine tilbagemeldinger, og de stykker skinner vil jeg foreslå at udnytte til "almindelig " strømtilførsel !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

hxmiesa
Trafikelev
Digital: Nej

Indlæg af hxmiesa »

Ja, selvom spørgsmålet jo allerede blevet godt besvaret, vil jeg da ikke holde tilbage med min egen erfaring;

Det kan ikke betale sig at forsøge at lodde på de rustri skinner; Lod blot på skinne-laskerne; det er nemt og godt.

Jeg holder alle lodninger paa SAMME SIDE af skinnerne, så det senere er nemt at skære den modsatte skinne op med en dremmel, og således lave et tilbagemeldingspunkt.

Jeg anvender IKKE diode-tricket; det er IMHO ikke nødvendigt.

Nogle steder presser jeg et stykke stift kabel (0,8mm) ind mellem skinnens underside og plastsvellernes overside. Det lyder sjusket (ingen lodning!), men har vist sig at være særdeles nemt, stabilt og sikkert. (Okay; jeg lodder så ledningen fast på det stive kabel...)

Midterlederen er nem at lodde i skinne-samlingerne, men derefter kan det være svært at skille skinnerne ad igen, hvis det skulle blive nødvendigt. Det bedste og mest korrekte er at slibe den sorte maling væk, og lodde dér.

Det er således ikke nødvendigt med flusmiddel overhovedet. (Omend jeg af og til anvender en mere "normal" jern-flus, blot fordi det gør det hele nemmere og hurtigere...)

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

bygger01 skrev: 03 feb 2026, 13:15

Pkt. 2 / Det jeg forsøger at skrive, er på det du kalder - den synlige del - tror jeg, at der nogle meter mellem dine tilbagemeldinger, og de stykker skinner vil jeg foreslå at udnytte til "almindelig " strømtilførsel !

Ah, nu forstår jeg det. Jeg har ikke planlagt kun at lave små stykker med tilbagemeldinger. På min skyggebanegård er ethvert stykke (undtagen sporskifter) koblet til S88. Sådan har jeg også tænkt mig at gøre på den synlige del. Jeg ved godt, at man kan klare sig med mindre, men jeg kan godt lide at have det fulde overblik over hele banen på CS3'en.

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

hxmiesa skrev: 03 feb 2026, 14:37

Jeg anvender IKKE diode-tricket; det er IMHO ikke nødvendigt.

Indtil videre har jeg kun min skyggebanegård, og der har jeg primært testkørt med et billigt lokomotiv fra mit startsæt. Der oplevede jeg nogle gange, at det lige skulle have et lille puf. Så prøvede jeg med dioder, og siden har det kørt fortrinligt.

Måske skyldes det, at der ikke er en kondensator indbygget i lokomotivet, så det bliver bedre, når jeg begynder at køre med "rigtige" lokomotiver. Det tør jeg dog ikke rigtig endnu, da jeg endnu ikke har fundet et godt materiale til at lave kanter på skyggebanengården med. Jeg er panisk angst for, at et dyrt lokomotiv dratter ned på klinkegulvet.

bygger01
Lokomotivfører
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Hvis man bruge flydende flusmiddel ( = loddevand ) er vigtigt rense vædske af straks efter lodning, da vædske kan være korrosive.

Hvis det er loddefedt, tror jeg ikke, at det er så nødvendigt !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Måske skyldes det, at der ikke er en kondensator indbygget i lokomotivet

Det skyldes formentlig dårlig stelforbindelse på lokomotivet. Så enten skal det renses eller have en kondensator af en art.

Det er selvfølgelig fint, at diodetricket virker i dette tilfælde, men havde det nu været en dårlig slæbesko, og beskidt midterleder, så havde det ikke virket.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar