Godaften d'herrer
Jeg tror ved nærmere eftertanke, at jeg vælger Trix C. Det er jo trods alt lavet af Märklin og det ved man er kvalitet. Intet ondt sagt om PIKO skinnerne, men jeg synes i er kommet med nogle ret gode inputs - det elektriske system er overlegent, det er klart lettest at sætte sammen, drev og dekodere kan skjules - hvilket passer perfekt, når jeg tit laver om på mine sporplaner, så alt i alt, tror jeg Trix sporet passer mig bedst, så må jeg leve uden fx Y-kryds. Man har jo lov til at håbe det kommer en dag :) Desuden kender jeg geometrien som min egen baglomme - har lavet utallige opstillinger med Märklin C, og trix C er kompatibelt med Märklin broerne, lyssignaler m.v.
Trix laver også nogle billige spor kombo-pakninger, fx 62903, og jeg kan se på amazon tyskland, at de er med den nye RAL svelle farve. Jeg kan simpelthen ikke blande gammel og ny svelle farver. Kald det flueknepperi, kald det autistisk træk, men det er altså vigtigt for mig.
Jeg har 2 spørgsmål.
1) kan jeg bruge min PIKO smartcontrol wlan på trix skinnerne, hvis jeg bare lodder en tilslutning på? (umiddelbart tænker jeg at det ikke bør give problemer - har før loddet en roco multimaus tilslutning direkte til trix skinnerne, men better safe than sorry). Jeg kan selvfølgelig også bruge min Märklin MS2 på trix skinnerne, men den føles temmelig out of date i forhold, og økonomien er ikke lige til en CS3 her og nu, og jeg nyder friheden ved den er trådløs.
2) trix c sporskifter har en lille jumper - vedr. hjertestykket, se vedhæftede, der er 2 muligheder - kan i forklare mig fordele/ulemper ved disse og hvad vil i anbefale, jeg gør?
...og så bliver jeg altså nødt til at dele min begejstring:
Jeg fik mit første dekas lokomotiv i går - et contec rail MX med loksound. Jeg måtte have det, da jeg så det holde på skinnerne ved Hillerød station. Alt kørte perfekt, og hvor er det bare skønt, at kunne købe andet materiel end Märklin, og vide, at skidtet kører uden slæbesko, sporskifte og hjul problemer, og så er det dejligt stille uden lyden fra skoen. Det er tilmed i metal og blev fundet helt automatisk af min PIKO smartcontrol wlan - på samme måde som mfx. Jeg er fan (selvom jeg dog godt kunne have tænkt mig dekas havde lavet lyset noget mere varmhvidt - jaja, lidt perfektionist er man vel).