PIKO A vs Trix C

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: PIKO A vs Trix C

Indlæg af Søren »

Søren, selvfølgelig kan svellerne males, men det er noget større arbejde end noget rustfarve på skinnen... hvad jeg kan se på youtube videoer.

Altså personligt, så synes jeg det er et møgsommeligt arbejde at male skinner. Så jeg spraymaler dem brune, og farver svellerne tilbage til den farve jeg ønsker. Det er hurtigt og nemt med forskellige washes i sorte og brune nuancer.

du skal da ikke sige, at et nyt krydsspor lagt i 2026 bliver lagt med træsveller?!

Det kommer an på hvor og hvordan. Træsveller har nogle fordele over beton, som kan udnyttes i situationer hvor belastningen er stor, og elastitet er nødvendig. Som f.eks. ved sporskifter. Selvfølgelig har du også betonsporskifter, men hvis du kigger på dem, så kan du se at de ser anderledes ud end "almindelige spor". F.eks. er svellerne helt flade, og ikke buede i toppen. Det ligner faktisk grå træsveller.

De gange jeg har set, at nogen har lavet betonsvelle krydsspor i H0, har de ofte filet træstrukturen af træsvellen og malet den grå.

men for h.. hvor ser PIKO betonsvelle flexspor bare hamrende godt ud - og så er det hamrende billigt

Det er et rigtig godt spor.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pejft
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Indlæg af pejft »

Traxx skrev: 13 feb 2026, 01:04

Pejft, du plejer da altid at være på hobbymesse med digitaltog - sidste marts opdaterede du min ms2, tak for det - hvad fraholder dig i år?

Private gøremål med hustruen ..... det er (også) vigtigt.

Jeg er med igen på DMJU i Vejle.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Traxx
Trafikelev
Geografisk sted: 2 km fra København H

Indlæg af Traxx »

Godaften d'herrer

Jeg tror ved nærmere eftertanke, at jeg vælger Trix C. Det er jo trods alt lavet af Märklin og det ved man er kvalitet. Intet ondt sagt om PIKO skinnerne, men jeg synes i er kommet med nogle ret gode inputs - det elektriske system er overlegent, det er klart lettest at sætte sammen, drev og dekodere kan skjules - hvilket passer perfekt, når jeg tit laver om på mine sporplaner, så alt i alt, tror jeg Trix sporet passer mig bedst, så må jeg leve uden fx Y-kryds. Man har jo lov til at håbe det kommer en dag :) Desuden kender jeg geometrien som min egen baglomme - har lavet utallige opstillinger med Märklin C, og trix C er kompatibelt med Märklin broerne, lyssignaler m.v.

Trix laver også nogle billige spor kombo-pakninger, fx 62903, og jeg kan se på amazon tyskland, at de er med den nye RAL svelle farve. Jeg kan simpelthen ikke blande gammel og ny svelle farver. Kald det flueknepperi, kald det autistisk træk, men det er altså vigtigt for mig.

Jeg har 2 spørgsmål.

1) kan jeg bruge min PIKO smartcontrol wlan på trix skinnerne, hvis jeg bare lodder en tilslutning på? (umiddelbart tænker jeg at det ikke bør give problemer - har før loddet en roco multimaus tilslutning direkte til trix skinnerne, men better safe than sorry). Jeg kan selvfølgelig også bruge min Märklin MS2 på trix skinnerne, men den føles temmelig out of date i forhold, og økonomien er ikke lige til en CS3 her og nu, og jeg nyder friheden ved den er trådløs.

2) trix c sporskifter har en lille jumper - vedr. hjertestykket, se vedhæftede, der er 2 muligheder - kan i forklare mig fordele/ulemper ved disse og hvad vil i anbefale, jeg gør?

...og så bliver jeg altså nødt til at dele min begejstring:

Jeg fik mit første dekas lokomotiv i går - et contec rail MX med loksound. Jeg måtte have det, da jeg så det holde på skinnerne ved Hillerød station. Alt kørte perfekt, og hvor er det bare skønt, at kunne købe andet materiel end Märklin, og vide, at skidtet kører uden slæbesko, sporskifte og hjul problemer, og så er det dejligt stille uden lyden fra skoen. Det er tilmed i metal og blev fundet helt automatisk af min PIKO smartcontrol wlan - på samme måde som mfx. Jeg er fan (selvom jeg dog godt kunne have tænkt mig dekas havde lavet lyset noget mere varmhvidt - jaja, lidt perfektionist er man vel).

Vedhæftede filer
IMG_0070.jpg
trix.jpg
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Trix C-skinne er et godt valg.
Og du kan altid bruge hvilket som helst digitalsystem dertil.

Det vil sige om 5-6 år, når PIKO har introduceret endnu et digitalsystem og “glemmer” de nuværende, kan du bare skifte igen.

Klaus

Traxx
Trafikelev

Indlæg af Traxx »

Det lyder godt moppe.

Kan i hjælpe mig med spørgsmålet om hjertestykket/jumperen på trix c?

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Traxx skrev: 29 mar 2026, 19:46

Kan i hjælpe mig med spørgsmålet om hjertestykket/jumperen på trix c?

Ja.

Hjertestykket på sporskiftet er af metal.

Enten kan man lade det polarisere ved hjælp af drevet, eller lade det være isoleret (så det ingen strøm har).
Første indstilling giver det bedste når det kommer til strøm til lokomotiverne (specielt korte lokomotiver), men vil man skære sporskiftene op (køre baglæns ind i et sporskifte der står forkert), vil et polariseret hjertestykke give en kortslutning.

Klaus

Traxx
Trafikelev

Indlæg af Traxx »

Mange tak for hjælpen :)

Kan godt være jeg alligevel vælger at bruge min märklin MS2... satte den lige til et par trix skinner, og både min lokaltog (trix 22486) og dekas contec mx med loksound 5 fandt den via mfx. Det er jo smart, at slippe for at skulle indtaste og programmere lok, men jeg er blevet i tvivl, når man kører 2 skinne:

Skal man bruge MFX eller DCC? Alle dekodere kan begge dele idag tilsyneladende. Når man bruger MS2/CS3 er det måske ligemeget?

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Du behøves ikke at vælge mellem mfx og DCC, du bruger bare begge dele, hvis du vil….

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Skal man bruge MFX eller DCC? Alle dekodere kan begge dele idag tilsyneladende. Når man bruger MS2/CS3 er det måske ligemeget?

Hvis du benytter CS3, så er mfx klart at foretrække (i hvert fald til loks). Det har ingen indflydelse på selve styringen af loket, men bare det at den registrerer sig selv, så du ikke skal sidde og oprette alle funktionerne, ja, det er det hele værd.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar