303mm vogne på R1 - ægte 1:87

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Traxx
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: 2 km fra København H

303mm vogne på R1 - ægte 1:87

Indlæg af Traxx »

Hej alle.

Hvad er jeres mening om 'ægte' 1:87 - er det noget i går meget op i eller... ? (også med tanke på mange bygninger m.v. er langt fra 1:87)

Jeg har en del Märklin passager vogne i 1:93,5 og jeg synes det ser ok ud i R1... men jeg er i tvivl om jeg skal købe roco's dobbeltdækker sæt, som er 'ægte' 1:87 og vognene er ikke 282mm, men 303mm.. det er måske ikke den bedste ide, når man har en del R1 (360mm) kurver?

Samtidig ser det lidt underligt ud med PIKO's dsb dobbeltdækker, da de er 1:100 - så mine märklin snälltåget vogne er større... det ser noget forkert ud, når de holder side om side, med tanke på hvor store dobbeltdækkerne er i virkeligheden.

Hvad gør i?

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 303mm vogne på R1 - ægte 1:87

Indlæg af Søren »

Jeg forsøger at holde mig til én længdeskala. For mig er det 1:93,5. Det er udelukkende fordi jeg har flest vogne i den skala.

1:87 er selvfølgelig den korrekte skala. Så det er et spørgsmål om hvad du selv prioriterer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cargoman
Godsforvalter
Digital: Nej
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Indlæg af Cargoman »

Traxx skrev: 30 mar 2026, 05:20

Hvad er jeres mening om 'ægte' 1:87 - er det noget i går meget op i eller... ? (også med tanke på mange bygninger m.v. er langt fra 1:87)

Jeg kører 1:87. Alle mine passagervogne, minus enkel stamme, er i længde 1:87. Den ene stamme, som ikke er i ægte 1:87, er fra en tid, hvor vognene ikke fandtes i 1:87. Jeg kunne sagtens lave den stamme i ægte 1:87 i dag, men det har jeg valgt ikke at gøre.

Traxx skrev: 30 mar 2026, 05:20

Jeg har en del Märklin passager vogne i 1:93,5 og jeg synes det ser ok ud i R1... men jeg er i tvivl om jeg skal købe roco's dobbeltdækker sæt, som er 'ægte' 1:87 og vognene er ikke 282mm, men 303mm.. det er måske ikke den bedste ide, når man har en del R1 (360mm) kurver?

Samtidig ser det lidt underligt ud med PIKO's dsb dobbeltdækker, da de er 1:100 - så mine märklin snälltåget vogne er større... det ser noget forkert ud, når de holder side om side, med tanke på hvor store dobbeltdækkerne er i virkeligheden.

Hvad gør i?

Når du har så skarpe kurver, så er det i min optik lige meget om vognene er 282 mm eller 303 mm lange. De kommer stadig til at stå nærmest vinkelret på hinanden, når du kører gennem disse kurver.

Selv om du har så skarpe kurver, så ville jeg stadig vælge Roco´s dobbeltdækkere fremfor PIKO´s. Det er ikke kun længden af PIKO´s vogne som fejler, men vognene i det hele taget. De er lavet på en helt anden type dobbeltdækkere end DSB´s. Det kunne jo også være, at du på et tidpunkt vælger at bygge et nyt anlæg, og der beslutter, at mindste radius skal være større, end den du benytter i dag.

Mindste radius på min bane er 481 mm, svarende til Roco Line R4. Den valgt af flere årsager. En af årsagerne er, at jeg synes ikke, at det ser godt ud, når moderne, lange vogne skal igennem de helt skarpe kurver. En anden af årsagerne, og måske den vigtigste, min bane må gerne være forberedt for, at der måske kan komme nogle modeller, som ganske enkel ikke kan klare de helt skarpe kurver. Roco´s ICE-TD vil for eksempel ikke have noget der er mindre end 419 mm radius.

481 mm er stadig en skarp kurve i min optik, men det er jo nogle af de kompromiser man må sluge, når man bygger modelbane i hjemmet.

Med venlig hilsen
Rene
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Som René nævner, findes der vogne, der ikke kan køre i radius 1 (R1). Hos Märklin/Trix er R1 lig med 360 mm. Radius 2 (R2) er, så vidt jeg ved, altid understøttet af de almindelige modeller.

Det største problem med lange vogne i R1 handler ikke om udseendet i kurver – det ser ofte lidt spøjst ud i alle standardradier, og det er mest et temperamentsspørgsmål. Det reelle problem er, at lange vogne kan ramme tilbehør langs sporet, f.eks. køreledningsmaster, signaler og lignende. Selve sporet kan de fleste vogne godt klare i R1, men hvis du har placeret master og signaler tæt på, kan de lange vogne ikke komme forbi.

Langt de fleste modeller fra Märklin/Trix kan køre i R1, men der findes undtagelser. Eksempelvis Märklins ICE 4 og Metropolitan-sættet, hvor vognene er 303 mm lange. De kan ikke komme rundt i R1, hvis der står master langs banen.

Bemærk: Hvis du vælger at bruge minimum R2 på dit anlæg, kan broer blive en udfordring. Märklins R2-broer kan give problemer for visse vogne, som ellers fint kan køre i R2, men som ikke kan være der på grund af rækværket på broen. Det er derfor også noget, du bør tage højde for.

Märklins længdeskala 1:93,5 er et kompromis, der gør det muligt at bruge længere vogne, uden at de lige præcis rammer tilbehør langs sporet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

hxmiesa
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Indlæg af hxmiesa »

Jeg begyndte for nogle aar siden at udskifte alle mine gamle 27cm (og 26,4cm) lange Märklin vogne.
Den primaere grund til skiftet var et skift fra epoke IV til epoke III.
Jeg overvejede meget om jeg skulle gaa 1:87 eller 1:93,5.
Da jeg (paa davaerende tidspunkt) kunne have 6 af de kortere vogne pr. tog i skyggebanegaardene, i forhold til kun 5 af de lange, valgte jeg 1:93,5 stoerrelsen.
Selv om jeg synes at jeg taenkte laenge over det, fortryder jeg alligevel en del, at jeg ikke valgte de "rigtige" lange vogne; Dels er der langt stoerre udvalg og udbud i den rigtige skala, og dels kan jeg nu sagtens have meget laengere tog i skyggebanegaardene (efter en ombygning af disse).

Jeg har da et enkelt 30.3cm togsaet (Rheingold fra nye Lima/Rivarossi), og det er helt OK, ogsaa naar det koerer side om side med de andre togsaet. Saalaenge de enkelte vogne ikke bliver blandet, gaar det lige an, i mine oejne.

Angaaende udvalg i 1:93,5 skalaen, saa kan man stadig stoede paa aeldre Fleischmann og Roco vogne i denne stoerrelse! De gaar fint sammen med Märklin/Trix, -bedst med Roco universalkobling.

Traxx
Trafikelev
Geografisk sted: 2 km fra København H

Indlæg af Traxx »

Tak for jeres besyv d'herrer.

Gode pros & cons.

Jeg har besluttet mig at gå all-in på 'ægte' 1:87, og det gælder alle vogne.

Jeg har fået fat på Roco's dsb dobbeltdækker, og når jeg sætter den op mod 1:93,5 vogne (for slet ikke at nævne 1:100) ser det forkert ud i min optik. Jeg må prøve at se om ikke jeg kan reducere brugen af R1 på mit fremtidige anlæg.

Besvar