Godstrafikken får vinger

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Godstrafikken får vinger

Indlæg af moppe »

Eller rettere kører med vinger.

Fik en mail i dag, der henviste til en billedserie på ing.dk og gav mig til at se lidt videre.

Vestas har en vingefabrik i Lauchhammer/Dresden. Sidste år havde de et forsøg med at transportere vindmøllevinger på jernbane og det lader til at nu er det endeligt realiseret. Forsøget er dokumenteret her:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sOwgwNelU50[/youtube]

Som jeg ser det er det ITL V100 der indleder forsøget, efterfølgende køres der med ITL BR 185 til Padborg og derefter CFL cargo MX til Esbjerg.

I følge ingeniøren er der indgået fast aftale om transporten gennem Danmark
http://ing.dk/artikel/131759-vestas-dro ... -overtager
og den første tur har været kørt, Ole Dinesen har en del billeder her:
http://www.oledinesen.dk/danmark-2010-2 ... 0-08-2012/
I følge DR P4 og "Transporttidende" skal toget køre 2 gange ugentligt med vinger fra Lauchhammer.

For øvrigt spøjst at man vælger at fokusere på MX lokomotivet, der kun har leveret 1/3 af trækkraften, frem for dens 3-4 generationer yngre "halvsøster" CLF Cargo Class 66.

Vestas har tidligere kørt vindmøllevinger på tog i USA (hvilket der også henvises til i videoen, men det lader til at Enercon er gået skridtet videre og sender langt flere dele med tog (søg på windradzug på youtube)

Klaus
Besvar