Eller rettere kører med vinger.
Fik en mail i dag, der henviste til en billedserie på ing.dk og gav mig til at se lidt videre.
Vestas har en vingefabrik i Lauchhammer/Dresden. Sidste år havde de et forsøg med at transportere vindmøllevinger på jernbane og det lader til at nu er det endeligt realiseret. Forsøget er dokumenteret her:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sOwgwNelU50[/youtube]
Som jeg ser det er det ITL V100 der indleder forsøget, efterfølgende køres der med ITL BR 185 til Padborg og derefter CFL cargo MX til Esbjerg.
I følge ingeniøren er der indgået fast aftale om transporten gennem Danmark
http://ing.dk/artikel/131759-vestas-dro ... -overtager
og den første tur har været kørt, Ole Dinesen har en del billeder her:
http://www.oledinesen.dk/danmark-2010-2 ... 0-08-2012/
I følge DR P4 og "Transporttidende" skal toget køre 2 gange ugentligt med vinger fra Lauchhammer.
For øvrigt spøjst at man vælger at fokusere på MX lokomotivet, der kun har leveret 1/3 af trækkraften, frem for dens 3-4 generationer yngre "halvsøster" CLF Cargo Class 66.
Vestas har tidligere kørt vindmøllevinger på tog i USA (hvilket der også henvises til i videoen, men det lader til at Enercon er gået skridtet videre og sender langt flere dele med tog (søg på windradzug på youtube)
Klaus
Godstrafikken får vinger
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Godstrafikken får vinger
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk