Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...

Indlæg af moppe »

pejft skrev: 02 jun 2026, 06:39

192.168.0.250 kan i øvrigt være en del af problemet. Nogle routere er forudindstillede med begrænsning til et lavere antal enheder end 250 - f.eks. den YouSee har leveret hos mig. Den gik kun til 128, med mindre jeg hævede tallet i routerens opsætning.

Jeg har til gode at se en router, hvor der er begrænset antal adresser til rådighed.
Ja, DHCP serveren uddeler ikke adresser fra x.x.x.2 til x.x.x.255, men er oftest begrænset.
x.x.x.1 er som regel routeren selv (default gateway)
Adresser ud over området, hvor DHCP serveren uddeler adresser, kan man altid frit bruge, med mindre subnet maske er andet en 255.255.255.0 - hvilket den stort set altid er i hjemmnetværk.

Har gennem de sidste 20 år brugt x.x.x.240 og opefter til netværksradier, NAS servere osv derhjemme, på intenetforbindelser fra diverse udbydere, men hovedsageligt YouSee.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 01 jun 2026, 23:37

Jeg har tjekket indstillingerne i TP Nano routeren. Der står disse mange oplysninger:

• cut -

IP Address:192.168.8.3(Dynamic IP)

Hvis dit hjemmenetværk arbejder i 192.168.8.x adresseområdet, kan jeg godt forstå at du ikke kan tilgå noget som helst i 192.168.0.x adresseområdet.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 02 jun 2026, 00:07

Statisk IP adresse på CS3 - hvad skal jeg skrive i de 4 felter?

Det kommer an på, hvilket adresseområde dit hjemmnetværk bruger

Lincoln skrev: 02 jun 2026, 00:07

Og TP Nano routeren; er der nogle af de eksisterende tal, der skal ændres?

Du skal slet ikke rode med IP adresser i nano'en......

Klaus

Lincoln
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af Lincoln »

Hvis dit hjemmenetværk arbejder i 192.168.8.x adresseområdet, kan jeg godt forstå at du ikke kan tilgå noget som helst i 192.168.0.x adresseområdet.

Som jeg har beskrevet flere gange, så har jeg INGEN forstand på IP adresser, DNS, routere, WAN, LAN, DHCP samt et utal af andre fagudtryk, og jeg famler i blinde, hver gang jeg skal udfylde diverse felter med 123.456.789.0, for jeg forstår ikke ganske enkelt ikke hvordan tingene fungerer indbyrdes. Slet ikke når der er involveret adskillige apparater; CS3, PC, TP Link, husets router etc.
Så jeg får desværre ikke ret meget ud af det svar, når jeg ikke har forudsætninger for at forstå svaret.

Statisk IP adresse på CS3 - hvad skal jeg skrive i de 4 felter?
Det kommer an på, hvilket adresseområde dit hjemmnetværk bruger

Igen, jeg ved ikke hvad der menes med ”adresseområde” – det er første gang, jeg nogensinde har hørt om det begreb.

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Til nok de flestes tilfredshed, så har jeg nu droppet "drømmen" om at styre CS3 via min PC. Det er ganske enkelt for indviklet for mig, da jeg ikke har den fornødne baggrundsviden om internet, IP adresser, wifi, DNS, WAN, LAN, DHCP, subnet etc., deres indbyrdes samspil, samt at det er 4 apparater (CS3, PC, TP link og huset faste router), der skal indstilles helt perfekt for (måske) at få det til at virke.

TP Nano Link er røget i småt brandbart, og fremover må jeg nøjes med CS3s lille skærm og køre med max. to lok ad gangen. Jeg ved godt at standardbrugergrænsefladen kan have 9 lok på skærmen, men det bliver for småt, og jeg vil gerne have umiddelbar adgang til hvert enkelt loks funktioner, uden at skulle åbne en undermenu.

Det havde været ønskeligt, hvis Märklin havde lavet en nem(mere) måde at koble CS3 til en større skærm, når der ikke står "selvlært netværkstekniker" på ens CV 🫣

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har engang for en del år siden haft min CS3 tilsluttet en router - en Homebox fra TDC eller YouSee som var i overskud efter at have fået en ny model fra TDC. Så den gamle router med wifi blev så tilsluttet CS3 med kabel og en iPad via wifi men uden at gå på internettet og det virkede dengang. Men jeg havde ikke brug for det, så jeg har ingen erfaring med de nyere versioner af CS3 opdateringer.

Jeg har dog to MS2'ere tilsluttet CS3. En fra mit startsæt og en senere tilkøbt. De er tilsluttet som slaver og det fungerer fint.

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 02 jun 2026, 21:37

Det havde været ønskeligt, hvis Märklin havde lavet en nem(mere) måde at koble CS3 til en større skærm, når der ikke står "selvlært netværkstekniker" på ens CV 🫣

Det ER en nem måde. Der findes ikke nemmere måder.

Hvorfor har du ikke koblet din computer direkte til CS3, med kabel, som jeg har foreslået tidligere?

Klaus

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 03 jun 2026, 06:12
Lincoln skrev: 02 jun 2026, 21:37

Det ER en nem måde. Der findes ikke nemmere måder.

Hvorfor har du ikke koblet din computer direkte til CS3, med kabel, som jeg har foreslået tidligere?

Klaus

Fordi CS3 og min router står i hver sin ende af huset, og jeg har ikke lyst til at have et 20 meter kabel liggende på gulvet. Jeg kan desuden forstå, at selv med et kabel, så vil jeg stadig have problemet med den konstant skiftende IP adresse.

I går fik jeg nærmest ved et tilfælde det hele til at virke. Nulstillede TP Nano Link. Tilsluttede den PCen og opsatte den som klient. Satte den derefter i CS3, og kunne aflæse IP adressen til 192.168.0.100. Jeg indsatte herefter denne adresse i CS3 som en statisk IP adresse. Jeg indtastede herefter IP adressen i browseren på PCen (og VNC). Og så virkede det. Indtil her til morgen, 6 timer efter. Nu får jeg igen fejlen "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website
192.168.0.100 var for lang tid om at svare.".

Under opsætningen af TP Nano Link var der et sted, hvor jeg under LAN type skulle vælge enten ”Smart IP (DHCP))” eller ”Static”. I går valgte jeg ”Smart IP (DHCP)”. IP adressen var opgivet til 192.198.0.100, og kunne ikke ændres. I dag har jeg så prøvet at nulstille TP Nano Link igen, og denne gang under LAN type valgt ”Static”. Så får jeg muligheden får selv at indtaste en IP adresse og subnet mask. Jeg valgte for nemheds skyld samme IP som den blev tildelt i går, 192.168.0.100.

Der stod endvidere dette: ”We recommend you configure this AP with the same IP subnet and subnet mask, but different IP address from your root AP/Router.” Jeg ved ikke hvad der menes med AP og root AP/Router.

Nederst skal jeg under DHCP vælge ”Enable” eller ”Disable”. Jeg har valgt ”Disable”. Rent gætværk.

Jeg har herefter tilsluttet TP Nano Link til CS3, genstartet CS3, og herefter indtastet den faste IP adresse og subnet. Og forsøgt at åbne WebApp i browseren. Det virker ikke.

Så for mig at se kan jeg enten vælge at opsætte TP Nano Link med en dynamisk IP adresse hver eneste gang, jeg starter anlægget (fordi efter genstart har TP Nano valgt en ny IP adresse) – eller jeg kan vælge en statisk IP adresse, som slet ikke virker.

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Indstillingerne i TP Nano Link kan i øvrigt ikke redigeres efter opsætning. Hvis jeg efter opsætning tilslutter den til PCen igen, og går ind på tplinkwifi.net, så kan jeg ikke få adgang til TP Nano Link, men kun til husets router, som også er af mærket TP Link. Derfor er jeg nødt til at nulstille TP Nano Link hver eneste gang. Og selv da skal jeg tilslutte og afbryde forbindelsen til PCen 8-10 gange, før den fatter at jeg ikke vil redigere husets router, men TP Nano Link.

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Efter at have forsøgt 10 gange med hhv. en dynamisk og en statisk IP adresse, så er konklusionen:

Dynamisk:
Det virker én gang pr. opstart af CS3. TP Nano Link skal nulstilles og opsættes fra bunden hver gang, da det ikke er muligt at se/tilgå oplysninger om "dagens nye IP adresse". Det har ingen betydning om jeg indtaster IP adressen som statisk i CS3 eller ej, da TP Nano Link som sagt ændrer IP adressen i det skjulte.

Det kræveren del tålmodighed at genopsætte TP Nano Link på PCen, da den skal nulstilles 5-10 gange, og browserens cache skal ligeledes slettes 5-10 gange, før PCen vil "glemme" at det ikke er husets faste router, men TP Nano Link, jeg vil tilgå, når jeg indtaster tplinkwifi.net i browseren.

Statisk:
Det virker ikke. Under opsætning af TP Nano Link vælger jeg muligheden statisk IP adresse, og indtaster f.eks. 192.168.0.100 (eller hvilken som helst anden), og disabler DHCP, tilslutter TP Nano Link og i CS3 angiver IP adressen til 192.168.0.100, Router(husets) til 192.168.0.1 (jf. netværksindstillingerne på min PC), subnet til 255.255.255.0 og DNS til 192.168.0.1, og trykker "Anvend", så forsvinder DNS, men de øvrige bliver stående. Herefter prøver jeg at tilgå 192.168.0.100 i browseren. Resultat:
Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website. 192.168.0.100 var for lang tid om at svare.

Det er et irritationsmoment at skulle bruge op til en ½ time hver gang på at kæmpe med at nulstille og genopsætte TP Nano Link, og indtaste "dagens IP adresse" i CS3. Det har jeg hverken tid, teknisk indsigt eller tålmodighed til. Det er trods tog, der interesserer mig, ikke IT.

Så indtil Märklin (eller nogle andre) opfinder en nem og brugervenlig måde at projicere brugerfladen til en PC eller skærm, så må jeg holde mig til CS3s begrænsninger.

Besvar