Kontaktskinne - klip & tilbagemelding

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Asger 8220
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Kontaktskinne - klip & tilbagemelding

Indlæg af Asger 8220 »

Jeg har leget lidt med min CS3+ og et S88 AC modul. I den forbindelse har jeg klippet en C-skinne, for at lave tilbagemelding via den ene af de to skinner. Det fungerer fint. Isoleret med små røde "huer" og lidt neglelak. Jeg har én lige skinne (24188) brugt som tilbagemelding. Jeg har lavet en simpel hændelse, der aktiveres, når toget kører ind på skinnen, og det virker.

Spørgsmål: Hvis jeg ønsker at lave en længere sporstrækning (med f.eks. 6 lige skinner) som én samlet tilbagemelding, skal jeg så klippe alle (6) skinner på den sporstrækning, jeg vil isolere?

Min egen umiddelbare indskydelse er ja, de skal klippes, for ellers skaber skinnerne mellem de to isolerede yderpunkter jo forbindelse. Jeg må dog kunne nøjes med at sætte røde "huer" på de yderste skinner (?). Jeg vil dog gerne lige være sikker, så jeg smider lige spørgsmålet her i "Begynderspørgsmål". Det er jo en del skinner at klippe i. Se eventuelt vedhæftede tegning fra Märklin vedr. "klip" af skinner.

Vedhæftede filer
Klip af skinne.png
Mogens
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C cs 3 + med tp link
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kontaktskinne - klip & tilbagemelding

Indlæg af Mogens »

Ja du skal klippe alle skinner i det stykke du vælger, ja du kan sagtens sætte hætter på start og slut. Som en ekstra ting vil jeg anbefale dig og lige at lægge lidt neglelak på selve skinnens end så du undgår at få overgang da dette kan forekomme til næste skinne jan støde op til hinanden. Der er et råd jeg fik af afdøde Per Roed og som jeg har glæde af.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar