patinering af spor
patinering af spor
Hej alle
Nu har jeg efterhånden set på de forskellige anlæg med patinering af spor. Fra et eller andet sted jeg ikke ka huske hvor er, har jeg nogle dekorations sten der passer i størrelsen til skærver spor H0. De er lidt i stil med brunerede skærver der har ligget længe, men har desværre et svagt lilla skær.
Nogen der har en idé til hvordan de evt kan "rettes" i farven ? Er med på at de kan farves med airbrush, men giver det så et godt resultat ?
Har leget med tanken om at bruge en airbrush til at farve skinnekroppen med bremsestøv og andre farver der passer. Ideen var så, at farven også skulle på befæstelsen. Skærverne, skal de så også have en gang af samme farve som skinnerne, eller er der en anden farve der passer bedre ?
Nogen der har en beskrivelse af "how-to-do" ?
Som sagt har jeg en idé om hvordan jeg vil gribe sagen an, men vil først lige høre hvad andre har erfaret !?
Mvh Jesper
Nu har jeg efterhånden set på de forskellige anlæg med patinering af spor. Fra et eller andet sted jeg ikke ka huske hvor er, har jeg nogle dekorations sten der passer i størrelsen til skærver spor H0. De er lidt i stil med brunerede skærver der har ligget længe, men har desværre et svagt lilla skær.
Nogen der har en idé til hvordan de evt kan "rettes" i farven ? Er med på at de kan farves med airbrush, men giver det så et godt resultat ?
Har leget med tanken om at bruge en airbrush til at farve skinnekroppen med bremsestøv og andre farver der passer. Ideen var så, at farven også skulle på befæstelsen. Skærverne, skal de så også have en gang af samme farve som skinnerne, eller er der en anden farve der passer bedre ?
Nogen der har en beskrivelse af "how-to-do" ?
Som sagt har jeg en idé om hvordan jeg vil gribe sagen an, men vil først lige høre hvad andre har erfaret !?
Mvh Jesper
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: patinering af spor
Hej Jesper
Jeg lægger mine spor i ganske almindelige grå skærver fra Noch. Jeg kan ikke huske varenummeret, men jeg finder det når jeg kommer hjem. Det er meget små og fine skærver, og jeg synes det giver et godt resultat.
Jeg kan ikke lide når skærverne bliver for store. Skærver kan jo have vidt forskellige størrelser, men på min lokale jernbane, kan der ligge ca. fire skærver på tværs af en svelle. Da jeg valgte skærver til H0 gik jeg ud fra samme målestok. Jeg tror mine skærver egentlig er beregnet til skala N.
Når skærvnerne er lagt, og limen er helt tør, farver jeg skærverne op med en airbrush. Det simulerer den rust, som med tiden til flyve fra hjul og skinner ned og farve skærverne. Mængden af rust er op til dig selv. Hvis jeg overdriver farven, så får jeg ofte et "malet resultat" som konsekvens, så tålmodighed er en dyd. Hvis jeg synes der er for lidt farve, kan jeg give det af flere omgange. Jeg venter altid til malingen er tør da det kan snyde.
Min procedure:
1. Læg skinner og mal skinnestrengene.
2. Læg skærver i midten af sporet, børst skærver væk fra skinner og sveller, lim skærverne fast.
3. Læg skærver i siden af sporet, børst skærver væk fra skinner og sveller, lim skærverne fast.
4. Airbrush skærver og skinner for at patinere sporet.
Før jeg limer, væder jeg skærverne med "wet water", det er i princippet vand med en dråbe opvaskemiddel. Det gør at limen flyder bedre. Med tørretid på lim kan det godt tage et par dage, fra start til slut, før sporet er færdig.
Når jeg lægger skærver på siden af sporet gør jeg det af to omgange. Først limer jeg et tyndt lag skærver fast på siden af det skrå stykke. Når det er tørt lægger jeg resten af skærverne. På den måde er det nemmere at styre, da skærverne ikke skrider ned af skråningen.
Jeg synes det er vigtigt at male skinnestrengene før jeg lægger skærver, så undgår jeg maling på skærverne, hvis penslen smutter. Det er ikke umuligt at rette op, det er bare irriterende og kan altså undgås ved at male skinnerne først. Jeg har ikke brugt at airbrushe skinnestrengene.
Med hensyn til dine skærver med lilla skær, så brug dem hvis de passer i størrelsen. Jeg har set lyserøde skærver i virkeligheden, det ser fjollet ud, men det findes altså. Det afhænger helt og aldeles af det stenbrud skærven kommer fra. Jeg vil dog nok blande dem med andre modelskærver, så det ikke bliver alt for lilla. :-) Du kan jo evt. lægge et billede af dine skærver op, så vi kan se farven.Jesper J skrev:Som sagt har jeg en idé om hvordan jeg vil gribe sagen an, men vil først lige høre hvad andre har erfaret !?
Jeg lægger mine spor i ganske almindelige grå skærver fra Noch. Jeg kan ikke huske varenummeret, men jeg finder det når jeg kommer hjem. Det er meget små og fine skærver, og jeg synes det giver et godt resultat.
Jeg kan ikke lide når skærverne bliver for store. Skærver kan jo have vidt forskellige størrelser, men på min lokale jernbane, kan der ligge ca. fire skærver på tværs af en svelle. Da jeg valgte skærver til H0 gik jeg ud fra samme målestok. Jeg tror mine skærver egentlig er beregnet til skala N.
Når skærvnerne er lagt, og limen er helt tør, farver jeg skærverne op med en airbrush. Det simulerer den rust, som med tiden til flyve fra hjul og skinner ned og farve skærverne. Mængden af rust er op til dig selv. Hvis jeg overdriver farven, så får jeg ofte et "malet resultat" som konsekvens, så tålmodighed er en dyd. Hvis jeg synes der er for lidt farve, kan jeg give det af flere omgange. Jeg venter altid til malingen er tør da det kan snyde.
Min procedure:
1. Læg skinner og mal skinnestrengene.
2. Læg skærver i midten af sporet, børst skærver væk fra skinner og sveller, lim skærverne fast.
3. Læg skærver i siden af sporet, børst skærver væk fra skinner og sveller, lim skærverne fast.
4. Airbrush skærver og skinner for at patinere sporet.
Før jeg limer, væder jeg skærverne med "wet water", det er i princippet vand med en dråbe opvaskemiddel. Det gør at limen flyder bedre. Med tørretid på lim kan det godt tage et par dage, fra start til slut, før sporet er færdig.
Når jeg lægger skærver på siden af sporet gør jeg det af to omgange. Først limer jeg et tyndt lag skærver fast på siden af det skrå stykke. Når det er tørt lægger jeg resten af skærverne. På den måde er det nemmere at styre, da skærverne ikke skrider ned af skråningen.
Jeg synes det er vigtigt at male skinnestrengene før jeg lægger skærver, så undgår jeg maling på skærverne, hvis penslen smutter. Det er ikke umuligt at rette op, det er bare irriterende og kan altså undgås ved at male skinnerne først. Jeg har ikke brugt at airbrushe skinnestrengene.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: patinering af spor
Hej Bahnfannet
Først vil jeg sige det er en fin hjemmeside du har stablet på benene dér. Der er god med info. Men undrer mig lidt over hvor du gemmer midterlederen......... Der står jo Märklin på noget af materiellet og skinner...
Men mht til din beskrivelse, kan jeg ikke finde nogen billeder. I øvrigt vil det være dejligt med billeder som supplement til en beskrivelse. Det gælder så beskrivelser generelt.
Men jeg vil da prøve dit forslag.
Mvh Jesper
Først vil jeg sige det er en fin hjemmeside du har stablet på benene dér. Der er god med info. Men undrer mig lidt over hvor du gemmer midterlederen......... Der står jo Märklin på noget af materiellet og skinner...
Men mht til din beskrivelse, kan jeg ikke finde nogen billeder. I øvrigt vil det være dejligt med billeder som supplement til en beskrivelse. Det gælder så beskrivelser generelt.
Men jeg vil da prøve dit forslag.
Mvh Jesper
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: patinering af spor
Jeg kunne ikke finde billeder af selve processen, men jeg har taget et billede af resultatet. Billedet viser min prototype på et dobbeltsporet modul. Det fungerer kun som diorama, da der hverken er en fin modulkasse eller elektriske forbindelser. Det er rent test-landskab, hvilket også forklarer diversiteten i landskabsstilen.Bahnfannet skrev:Når jeg kommer hjem vil jeg se om jeg kan finde billeder af processen, det er klart, at billeder er bedre end tekst. :-)
Strækningen på billedet skal forestille at være ret ny, så den er kun meget lidt patineret. Jeg har brugt en svag airbrush, som kan være svær at se på billedet.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: patinering af spor
Hej igen Jesper. Jeg tror jeg kom til at slette mit sidste indlæg, da jeg lagde mit billede op. Så du får lige highlights fra det slettede indlæg igen. :-)
Ellers søg på Youtube på "Ballasting track", der er masser af how-to videoer. Der er også mange forskellige teknikker, så kan du evt. finde en teknik som du synes passer til dig. :-)
F.eks. er Big Al Mayo altid klar på at vise dig det, selvom jeg ikke er helt stor fan af hans teknik, så fungerer den sådan set udmærket. Min teknik er blot mere "livrem og seler". Det er et spøgsmål om tålmodighed, tror jeg. :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U3whKYHfQGQ[/youtube]
Thanks! Fordi der står Märklin på kassen betyder det ikke, at jeg ikke kan bruge det i min 2-skinne verden. Jeg har mange af Märklins forskellige produkter og de fungerer upåklageligt. Det er i øvrigt Trix C-spor, og de har ingen midterleder. :-) Jeg er komplet ligeglad med hvem der producerer tingene. Jeg ved godt at nogle 2-skinne-folk stejler, når de ser et Märklin-logo, men det gør jeg ikke. ;-) Hvis jeg kan bruge det, så køber jeg det.Jesper J skrev:Først vil jeg sige det er en fin hjemmeside du har stablet på benene dér. Der er god med info. Men undrer mig lidt over hvor du gemmer midterlederen......... Der står jo Märklin på noget af materiellet og skinner...
Jeg synes ikke jeg har nævnt, at der skulle gøre det. Måske misforstod du min signatur som en del af indlægget. Jeg kunne ikke finde billeder af processen, men jeg har fotograferet mit diorama, så du kan se resultatet af processen. :-)Jesper J skrev:Men mht til din beskrivelse, kan jeg ikke finde nogen billeder. I øvrigt vil det være dejligt med billeder som supplement til en beskrivelse. Det gælder så beskrivelser generelt. Men jeg vil da prøve dit forslag.
Ellers søg på Youtube på "Ballasting track", der er masser af how-to videoer. Der er også mange forskellige teknikker, så kan du evt. finde en teknik som du synes passer til dig. :-)
F.eks. er Big Al Mayo altid klar på at vise dig det, selvom jeg ikke er helt stor fan af hans teknik, så fungerer den sådan set udmærket. Min teknik er blot mere "livrem og seler". Det er et spøgsmål om tålmodighed, tror jeg. :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U3whKYHfQGQ[/youtube]
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: patinering af spor
Lidt om skærver:
http://moppe.dk/skaerv.html
Med hensyn til brunering af skinner, så er her en let løsning:
http://www.testors.com/product/141256/F ... Marker_Set
Klaus
http://moppe.dk/skaerv.html
Med hensyn til brunering af skinner, så er her en let løsning:
http://www.testors.com/product/141256/F ... Marker_Set
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1730
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: patinering af spor
Vores erfaring er lidt omvendt:
Først græsset fra grøften og op
Så lidt sand i græsset og så mere og mere intens op mod skinnerne
Så først ballast mellem skinnerne, da vi kører K skinner og skal være påpasselig med knopperne
Også på de 2 ydersider og ind i sandet
Hver gang er det med lim
På den måde bliver det ikke så kompakt og de 3 ting kan glide over i hinanden
Med patinering er vi ikke kommet til endnu
Først græsset fra grøften og op
Så lidt sand i græsset og så mere og mere intens op mod skinnerne
Så først ballast mellem skinnerne, da vi kører K skinner og skal være påpasselig med knopperne
Også på de 2 ydersider og ind i sandet
Hver gang er det med lim
På den måde bliver det ikke så kompakt og de 3 ting kan glide over i hinanden
Med patinering er vi ikke kommet til endnu
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).