"Store flytteuge"

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

"Store flytteuge"

Indlæg af moppe »

Til dem der ikke lige ved det, så er vi på modelbanen i Hadsten ved at udvide.

Den lille mørke hule, som har rummet vores opstilling bliver udvidet med 70 m2.

Det betyder at selve opstillingen skal drejes ud i det nye lokale og gøre mere publikumsvenligt. Det betyder også at vores gamle sporspiral skal skiftes til en ny, med yderligere en omgang i højden.

Spiralen er færdigsamlet og mangler nu kun en base at stå på og nogle spor.
IMG_1340.JPG
Det gamle lokale er praktisk taget ryddet for alt andet end selve opstillingen. Går alt som planlagt, sker flytningen af opstillingen i dag.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af Litra ME »

nu ved jeg godt at , jeg bare kan besøge "din bane" :-) (også for dårligt at jeg ikke har nået det endnu) men kan du ikke lige lave en håndskitse over anlægget og ændringerne, for det er altså lidt spændende at følge med i
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af gert »

I er da heldige ikke at skulle flytte så langt som vi skal med behov for specielle transportarrangementer :) :)

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af moppe »

gert skrev:I er da heldige ikke at skulle flytte så langt som vi skal med behov for specielle transportarrangementer
Nej, den "voldsomste" flytning bliver i aften og skal klares med 8 mand og 4 bjælker til at bære med. Vi skal sammenlagt flytte opstillingen noget der ligner 15 meter (frem og rundt og tilbage igen).


Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:nu ved jeg godt at , jeg bare kan besøge "din bane" :-) (også for dårligt at jeg ikke har nået det endnu)
Tag dig sammen :-)
Førstkommende søndag vil være en fin dag at gøre det på!
Litra ME skrev: men kan du ikke lige lave en håndskitse over anlægget og ændringerne, for det er altså lidt spændende at følge med i
Puha, håndskitse....... jeg skal prøve at tage et billede af vores oversigtstegning der inkluderer opstillingen i aften (hvis jeg husker det) og "klippe og klistre" lidt i den.


Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af moppe »

Nå, det blev ikke lige i dag......billedet var for ringe.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af Litra ME »

moppe skrev:
Tag dig sammen :-)
Førstkommende søndag vil være en fin dag at gøre det på!


Klaus
Ja det er sku ikke lysten der mangler :-)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af moppe »

Så er opstilling vendt 90 grader og ny helix på plads.

Den nye helix er pænt spor. Radius på ydersporet (opadgående spor) er 800 mm og med 94 mm mellem skinneoverkant, svarer det til en stigning på 1,9%, hvilket bør være overkommelig for langt de fleste tog.

Her er billede fra i går aftes, opstilling er ved at være forbundet til banen i den ene ende, nu mangler bare spor ned gennem helix og hen foran opstilling
IMG_1432.JPG

Klaus
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af Skott »

Godt arbejde!
Bliver spændende at følge det videre forløb.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Store flytteuge"

Indlæg af moppe »

Seneste opdatering er fra i går aftes.....

Den ene ende af opstillingen er forbundet (spormæssigt) til det store anlæg og i den anden ende har helix fået det opadgående spor monteret. Alle 400 ledere der er forlænget, er igen tilsluttet. Spor der førhen gik på tværs i lokalet, er ført langs forkanten af opstillingen og mangler sporforbindelse til helix.

I dag skal der arbejdes igennem for dem der kommer "på arbejde". Næste spor i helix skal monteres, det samme skal spor 3 og 4 (der dog kun tager en omgang rundt) og så skal de sluttes til elektrisk.

I morgen er det første dag i "sommerkøreplanen"! Alt skal helst gerne være klar.


Klaus
Besvar