Märklin bremsemodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Purellum
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: 1

Re: Märklin bremsemodul

Indlæg af Purellum »

8-)

Jeg har fundet dem :)

Bistabile relæer, type: Massuse ME-12-L2-12 ( 12VDC spoler, 2 omskifterkontakter. )

http://weclonline.com/downloads/pdf/07-08-5305.pdf

De skal vel koste 20,- pr. stk. + porto.

Per.

8-)
vectra
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Indlæg af vectra »

Purellum skrev:8-)

Jeg har fundet dem :)

Bistabile relæer, type: Massuse ME-12-L2-12 ( 12VDC spoler, 2 omskifterkontakter. )

8-)
Hej Per.
Godt gået :)
Jeg kører Märklin 3-skinne og har derfor brug for en 24V udgave. Har I dem på hylden?
Vh Torben
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)

Hej Vectra / Torben.

Nej, jeg har dem desværre ikke i 24VDC; men det må være til at løse.

Specifikationerne for hver spole i relæet: 16,7 mA; 720 Ohm; 200 mW og tåler faktisk 24VDC som max.

Bemærk at "Floodland" i det link som "Magnusmyggen" giver skriver at han bruger et 24V relæ; men billedet viser faktisk et 12 VDC relæ.

Det afhænger nok bl.a. af hvordan du styrer systemet ( relæerne ), er det kun en impuls du sætter på eller er det en blivende spænding; er det analog AC eller et digitalt signal?

Dioden "D3" i "Floodland's" diagram gør jo at du kun får den ene halvbølge af spændingen med; hvis du vil vil være helt sikker på at der ikke sker relæet noget kan en bette zenerdiode i serie med "D3" i hvert fald løse problemet.

Evt. må vi høre om der er andre med bedre ideer, og om det måske var et projekt for "print-smeden" at lave en lille produktion ??

Jeg har 100 relæer, og kan sandsynligvis skaffe flere.

Per.

8-)
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Hej Per.
Jeg tror ikke 12V contra 24V er det store issue for mig. Om ikke andet kan jeg gøre som du foreslår eller også kan jeg bruge min 12V spændingsregulator. Mit reelle problem er vist nok, at jeg ikke kan 'oversætte' tegningen af de forskellige ben på relæet til det fysiske relæ og derfor var interesseret i netop det diagram og relæ, som floodland foreskriver.
Hvis du har mulighed for at hjælpe mig med den opgave i relation til relæer generelt eller de relæer, I har til salg vil det være et stort skridt fremad for mig. Jeg vil gerne lave et bremsemodul med den funktionalitet, floodland beskriver og hans version er rimelig enkel og overskuelig for mig - som absolut novice ud i elektronik ;)
PS Jeg kører Märklin digital.
Vh Torben
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)

Jeg er nu ikke nogen "I"; men bare en privat person med et lidt for stort lager af mærkelige ting :D

Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig; men det er lidt af et arbejde at gøre det skriftligt.

Prøv at se på de to små billeder jeg har vedhæftet, og se om ikke det kan hjælpe dig lidt.

Det er dog muligt at du skal bytte om på de to blå nr. 6 og nr. 7; dem kan jeg ikke skelne fra hinanden.

Skal du bare bruge et relæ, så send mig din adresse på en privat besked, så sender jeg det til dig.

Jeg kan evt. skrive numre på relæet hvis du gerne vil have det.

Per.

8-)
Vedhæftede filer
Bremse 2.PNG
Bremse 1.PNG
Bremse 1.PNG (20.17 KiB) Vist 5465 gange
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Hej Per.
Jeg har forsøgt at sende dig en privat besked, men den står stadig i min udbakke, så jeg ved ikke om du har fået den? :?:
/Torben
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Sen står i udbakke, indtil Per har læst den. På den måde kan du se, hvornår den er læst....

Klaus
boholm
Godsforvalter
Scale: N

Indlæg af boholm »

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)

Det var billigt; men måske lidt upraktisk for dem der kun skal bruge en eller to stk. ;)

I hvert fald tak for linket, så ved jeg hvor jeg kan købe ind næste gang.

Per.

8-)
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)

Vectra spurgte hvordan spærredioder skal forbindes, så her er lige en primitiv ændring af Floodland's tegning:

Per.

8-)
Vedhæftede filer
Bremse 2 spærre.png
Besvar