Märklin Digital: Rigtig pult med Central Station som backend

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin Digital: Rigtig pult med Central Station som backend

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg har løbende eksperimenteret lidt med ideen om at lade min Central Station være styring for en rigtig pult. Med S88 Link (Märklin #60883) kan man allokere trykknapper til sin Central Station. Trykknapperne kan være en pult man selv bygger og udstyrer med "ringetryk" som kan købes mange steder. Jeg har købt en stak fra El-supply.dk.

Det er pærelet og resultatet er mucho cool. Jeg har til mit eksempel brugt en Märklin pult #72710, men det kan altså være en hvilken som helst trykknap.

Jeg forbinder min S88 Link til min Central Station. S88 Link kan placeres hvor som helst der er en Terminal (#60125) eller den kan forbindes til Terminal-porten på ens Central Station. Før jeg kan bruge trykknapfunktionen skal jeg fortælle centralstationen hvordan den skal opfatte S88 Link. Det gør jeg under indstillinger (Vælg Setup -> Vælg skruenøglen -> Vælg Info og vælg Link S88 i drop-down-menuen).

Der er en række indstillinger, men den interessante er de to sidste i listen: Spalten Tastatur og Zeilen Tastatur. Det er her jeg bestemmer hvordan S88 Link skal opfatte tastetryk. Med 8 x 8 (som er maks.) giver det 64 trykknapper.
Konfiguration af S88 Link
Konfiguration af S88 Link
Øverst under indstillingerne for S88 Link, skal jeg vælge "Tastaturmatrix".
Tastaturmatrix
Tastaturmatrix
Hvordan fungerer det så? Jo, du skal tænke det som en matrice. S88 Link har 16 skrueterminaler delt på midten mellem skrueterminal 8 og 9. For at få 64 trykknapper ud af det, skal jeg forbinde de første 8 taster til hver deres trykknap og returen fra trykknappen forbinder jeg til én af de 8 skrueterminaler fra 9 - 16. Foran hver trykknap sætter jeg en diode (1N4148). Jeg købte mine dioder hos el-supply.dk. De koster ikke meget.
cs2_s88_link_matrix.JPG
Eksempel:
Terminal 1 - 8 og alle retur på terminal 9 giver trykknap 1 - 8
Terminal 1 - 8 og alle retur på terminal 10 giver trykknap 9 - 16
Terminal 1 - 8 og alle retur på terminal 11 giver trykknap 17 - 24
...
Terminal 1 - 8 og alle retur på terminal 16 giver trykknap 57 - 64

Når kablerne er forbundet skal jeg sådan set bare fortælle min Central Station hvad knappen skal gøre. Dette gør jeg under Memory. Memory består af rækker og kolonner. Hver række kan være automatisk og manuelt styret - eller bare manuelt styret. På den måde kan jeg have automatik, men jeg kan også slå automatikken fra, hvis jeg vil styre tingene selv. Jeg bruger det ved min skyggebanegård, hvor jeg af og til selv vil styre togene. Så kan jeg koble dele af automatikken fra.

I Memory har jeg til mit eksempel to subrutiner A1 og A2. De repræsenterer to togveje. Jeg vil nu sørge for at A2 bliver aktiveret ved tryk på en tast. Som sikkerhed vil jeg også gerne have, at den kun bliver aktiveret såfremt en anden tast er aktiveret. Man skal altså aktivere både togvejstasten og en sikkerhedstast.

Jeg har proppet et par sporskifter og et signal ind i subrutinen A2. Men du kan også tilføje funktioner på et lokomotiv, overskæring, lys i huse eller hvad man ellers kan finde på. Det kan være hvad som helst der kan kaldes digitalt.
Togvejen A2
Togvejen A2
Jeg vælger række B til at styre tasterne for togvejen. Bemærk at række B er sat til automatik (lokomotiv + hånd). Jeg redigerer nu B2 (som skal styre togvej A2).
Memory
Memory
Subrutinen A2 bliver nu lagt ind i B2. Således bliver den kaldt, når B2 aktiveres.
Konfiguration i Memory
Konfiguration i Memory
Tasterne på min fysiske pult refereres med numre og angivelse af hvilken S88 Link der skal lyttes på. Har du flere S88 Link sat til, skal du derfor vælge den korrekte. De refereres med numre. Min har nummer 22.

Tasten nr. 1 i rækken 1 - 8 hedder 101, tast nr. 2 hedder 102 osv. Tast nr. 1 i rækken 9 - 16 hedder 109 osv.

Pulten i mit eksempel har 8 taster, og jeg vil have at togvejen skal aktiveres af tast nr. 2. Så i feltet "Kontakt" angiver jeg 102. Min Central Station fortæller mig at det er Linje 1, spalte 2. Hvilket er korrekt. Jeg angiver også at togvejen skal stilles ved tastetryk (lokomotivet på vej ind i billedet "Flanke" repræsenterer en aktivering). Var lokomotivet på vej ud af billedet, vil den reagere når tasten slippes.

Da jeg også vil have et sikkerhedstryk går jeg ned i rubrikken Betingelser, og angiver at mit sikkerhedtryk ligger på knap nr. 1. Jeg angiver derfor 101 i rækken (Linje 1, spalte 1). Lokomotivet i billedet "Tilstand" repræsenterer en aktiv tast, dvs. tasten skal være trykket ned, før subrutinen udføres. Igen, så er det fantasien der sætter grænser. Du kan også bruge betingelser til at sige, at den kun må aktiveres, hvis f.eks. bestemte sporafsnit er besat eller ej.

Herefter trykker jeg OK til det hele og vupti, togvejen kan nu stilles via tastetryk og sikkerhedstryk.

Jeg synes det er vildt smart! Det tilfører en hel ny dimension til digitalstyringen. S88 Link er et såkaldt CAN-modul, dvs. den sidder på CAN-bussen (sammen med Mobile Station og Boostere). Den har derfor sin egen adresse. Hvis du drysser terminaler (#60125) ud over dit anlæg, får du mange tilslutninger for S88 Link, men også Mobile Station, boostere osv. Det kan godt være en god idé at sætte et par stykker op på strategiske steder. Så skal du heller ikke trække lange kabler. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rigtig pult Central Station som backend

Indlæg af moppe »

Det er altså vældig praktisk, hvis man bygger en pult med en masse taster, så skal der kun et CAN stik til den.

Jeg syntes så til gengæld at det er upraktisk med de der dioder der skal monteres.....


Klaus
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: Rigtig pult Central Station som backend

Indlæg af vectra »

Søren Lauritsen skrev:Hejsa

Jeg har løbende eksperimenteret lidt med ideen om at lade min Central Station være styring for en rigtig pult. Med S88 Link (Märklin #60883) kan man allokere trykknapper til sin Central Station. Trykknapperne kan være en pult man selv bygger og udstyrer med "ringetryk" som kan købes mange steder. Jeg har købt en stak fra El-supply.dk.

...
Herefter trykker jeg OK til det hele og vupti, togvejen kan nu stilles via tastetryk og sikkerhedstryk.

Jeg synes det er vildt smart! Det tilfører en hel ny dimension til digitalstyringen. S88 Link er et såkaldt CAN-modul, dvs. den sidder på CAN-bussen (sammen med Mobile Station og Boostere). Den har derfor sin egen adresse. Hvis du drysser terminaler (#60125) ud over dit anlæg, får du mange tilslutninger for S88 Link, men også Mobile Station, boostere osv. Det kan godt være en god idé at sætte et par stykker op på strategiske steder. Så skal du heller ikke trække lange kabler. :-)
Hej Søren.
Super god idé og meget pædagogisk og forståelig vejledning. Det skal afprøves i praksis snarest.
Et enkelt tillægs spørgsmål:
Findes der en lige så smart måde at få vist både sporskifte stilling, signalvisning og togveje på en sportavle, der er opbygget efter dine/Märklins vejledning. Jeg tænker på brugen af LED til markering af den valgte funktion.
Vh Torben (vectra)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rigtig pult Central Station som backend

Indlæg af Søren »

Hej Torben
vectra skrev:Findes der en lige så smart måde at få vist både sporskifte stilling, signalvisning og togveje på en sportavle, der er opbygget efter dine/Märklins vejledning. Jeg tænker på brugen af LED til markering af den valgte funktion.
Med de nuværende produkter er løsningen, at have en anden decoder, med kontrol over LED'erne, til at lytte med på de kommandoer der sendes til sporskifte- og signaldecoderne. Du kan f.eks. give LED-decoderen samme adresse som din sporskifte- og signaldecoder. Så skal du stadig kun arbejde med sporskiftet og signalet i CS2'eren. LED-decoderen tænder og slukker blot LED'erne herefter.

Løsningen er dog ikke ægte tilbagemelding, da vi baserer det på antagelsen om at alle signaler altid skifter, og alle sporskifter altid stiller sig. I teorien kan de komme ud af synkronisering, og så vil sportavlen vise forkert. Det er også muligt at sporskiftet ikke stiller korrekt, hvorved tavlen også vil vise forkert.

Det er dog ikke anderledes end det allerede er med displayet på CS2, hvor den også antager at komponenterne får deres kommandoer, og at sporskifterne altid stiller sig. Så spørgsmålet er mere om man kan leve med den risiko.

Løsingen kræver en decoder-udgang for hver LED, du vil have til at vise noget i din sportavle. Märklin tilbyder decoder m83, som er forholdsvis prisfornuftig, og som kan bringes til at gøre det du ønsker. Decoder m83 kan styre 8 LED'er, som så kan repræsentere f.eks. 4 sporskifter. Du kan også gøre det lidt anderledes og lade LED'erne repræsentere togveje. Mulighederne er uendelige. Du kan justere udgangene til at blinke, flashe, blitze og hvad du nu synes kunne være sjovt. Se evt. min artikel om m83 og dens muligheder: http://railway.zone/post/cv-table-for-m ... -have-been

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rigtig pult Central Station som backend

Indlæg af Søren »

Nu jeg lige tænker over det, så er det måske også muligt at brygge en løsning, hvor man benytter S88 porte til at kontrollere stillingen på sporskifterne.

Det er en meget flot og forkromet løsning, som måske nok er prismæssigt over målet for, hvad den giver i værdi, men vurderingen af værdien er jo afhængig af interessen og behovet hos den enkelte.

Med hensyn til signalerne forholder det sig lidt anderledes, her kan jeg ikke se andre løsninger end den jeg tidligere nævnte - i hvert fald så længe der ikke findes signaler med indbygget feedback.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rigtig pult med Central Station som backend

Indlæg af Søren »

...og nu testede jeg det så rent faktisk også i praksis.

Den ultra-simple løsning:
m84-dekoder (ja, m84) til at styre dioderne
m83-dekoder til at styre sporskifterne

Giv dekoderne samme adresse, og hook m83'eren op på en plads i CS2'erens keyboard. Done! Det virker.

Du behøver selvfølgelig ikke at benytte Märklins dekodere, du kan benytte lige den dekoder du vil. Mit gæt vil være at du kan få en m84-lignende som er lidt billigere end Märklins. Märklins m84 bijobber som styring for hobbysignalerne, så den har nogle ekstra stik som fordyrer den en smule. Jeg mener ESU SwitchPilot kan opføre sig som en m84, og jeg ved at Littfinski (http://www.ldt-infocenter.com/) laver dekodere magen til m84.

m83 løsningen
Hvis du skal lave det med m83 som LED-dekoder, som jeg tidligere beskrev, så er du nødt til at kode skiftemekanismen op i CS2'erens Memory-board, da m83 behandler alle sine udgange som separate udgange. Den skal altså vide, at den skal slukke for den grønne LED, når den røde skal tænde. Ved m84 har du ikke det udfordring, da den indeholder et relæ som gør det for dig. m84 koster så det mere.

Cobalt Point Control Decoder
Sidst, men absolut ikke mindst, så er vi jo ikke de eneste i verden med den udfordring. Du kan også købe en DCC-kompatibel sporskiftedekoder fra en anden producent, som gør det hele for dig. :-) DCCConcepts har en dekoder, som fås med LED-udgange der skifter med sporskiftet.
2-porte: http://www.dccconcepts.com/Cobalt-Range ... du-per-out
8-porte: http://www.dccconcepts.com/Cobalt-Range ... du-per-out

DCC Concepts decodere virker selvfølgelig også med Central Station 2. Finn Lekbo kan skaffe dem hjem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Hans J Jørgensen
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 nov 2019, 19:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 7600 Struer

Re: Märklin Digital: Rigtig pult med Central Station som backend

Indlæg af Hans J Jørgensen »

Hej Søren
Kan man ikke bruge en almindelig S88 istedet for S88 Link. Så vidt jeg kan se vil det blot kræve dioder på alle indgange
Mvh
Hans Jørgen


Digital selvbyg som speciale, 6021, CS2 og MS2 Dansk/tysk anlæg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Rigtig pult med Central Station som backend

Indlæg af Søren »

Hej Hans Jørgen

Du kan bruge alm. S88 med den begrænsning at det er 1:1 med portene (altså ét modul = 16 kontakter). CS’eren spørger portene en efter en efter deres status. Det er bl.a. derfor at du skal angive længden på kæden af S88 moduler. I princippet er det blot alm. tilbagemelding hvor forbindelsen skabes af en kontakt i stedet for et sæt aksler. Her skal man bruge S88 AC modulet, uanset om man kører 2- eller 3-skinne.

Fordelen ved S88 Link er, at du kan indstille den til tastaturmatrice (ét modul = 64 kontakter), derved ændres måden hvorpå din CS spørger efter portenes status. Dette er kun muligt for S88 Link.

Fordelen er også, at fordi S88 Link går via CAN bussen, så har den sin egen adresse, uafhængig af sin placering i kæden af S88 moduler (den er altid den første). Det betyder at du aldrig skal kode referencen til kontakterne på pulten om, hvis du ændrer på opbygningen af din tilbagemelding. Den er altid den samme.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar