Sørens lokomotiver og vogne

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af ErikL »

Må nu også rose dit nye indkøb, det var faktisk der jeg fik lidt inspiration.

Ser flot ud med alle de figurer på toget.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Må nu også rose dit nye indkøb, det var faktisk der jeg fik lidt inspiration.
Hvis du får behov for flere julegaver:
Pubbenkistenzug spur N

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af ErikL »

Den går nok ikke, desværre tror proppen er slået i :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af Søren »

I går besøgte jeg Hobbykæden for at hente min længe ventede klubmodel fra Trix. Toget er en model af den tyske ET 403 bedre kendt som "Donald Duck" pga. dens udseende.

Modellen forestiller ET 403 i den periode, hvor den kørte som Lufthansa Express mellem Düsseldorf Lufthavn og Frankfurt Lufthavn.
403-LH.jpg
Forbilledet
ET 403 var de tyske forbundsbaners svar på en state-of-the-art erstatning for de aldrende BR 601 dieseltogsæt (det tyske MA lyntog). Der blev sat en enorm sum penge af til projektet, der skulle udvikle et tog der ville skabe sammenhæng mellem komfort og sidste nye teknik. De første tre eksemplarer blev leveret i 1974, det skulle siden vise sig at blive de tre eneste eksemplarer.
Bundesarchiv_B_145_Bild-F079065-0011,_Frankfurt-Main,_Lufthansa-Airport-Express.jpg
Toget består af 4 vogne. To af vognene (BR 403) er styrevogne, en mellemvogn med storrum (BR 404.0) og en mellemvogn med restaurant og køkken (BR 404.1). Til tider kan toget ses uden sin restaurantvogn.

I udviklingen var der fokus på togets vægt, derfor består toget mest af aluminium og har et akseltryk på kun 16 ton. Takket være træk på samtlige aksler kan toget accellerere fra 0 - 200 km/t på 100 sekunder. Toget kørte dog kun 160 km/t på de fleste strækninger.
Bundesarchiv_B_145_Bild-F079065-0019,_Frankfurt-Main,_Lufthansa-Airport-Express.jpg
Toget var designet til brug i lande som Østrig og Schweiz, således kunne der monteres en strømaftager til brug i de lande på taget af styrevognene. Dette skete dog aldrig.
DB_Baureihe_403.0.jpg
Tiden rendte fra togsættet meget hurtigt. Det dyre togsæt med kun fire vogne var en udgift, der manglede egnede strækninger til den type tog, og der blev indført andenklassevogne i allerede eksisterende løb med andre typer tog. Alle parametre der gjorde toget overflødigt. Toget kom allerede i 1982 i drift som Lufthansa Express og kørte til 1993, hvor historien fik en brat og overraskende ende, da toget havde omfattende korrosionsskader. Togsættene blev hensat i Nürnberg og kom aldrig til at køre igen.

Hvor er de nu?
Alle tre togsæt, med undtagelse af en enkelt vogn, er dog bevaret og undergår pt. reperationer og istandsættelsesarbejde med henblik på at blive genindsat i trafikken. Det er Netinera Deutschland i Neustrelitz der foretager istandsættelsen.

National Express Holding GmbH har skrevet en 15-årig kontrakt med den nuværende ejer om leasing af togsættene til reklameformål og som aflastningstog i regulær drift som Rhein-Münsterland Express. Pr. december 2015 har National Express overtaget Rhein-Münsterland-Express i Nordrhein Westfalen. Så med lidt held, kan man inden længe atter se Donald Duck på skinnerne. :-)

Märklin har dermed også endnu en undskyldning for at udgive en model i epoke VI. Således vil togsættet også være eneste togsæt der har sprunget en hel epoke over. :-)

Modellen
Sendt på markedet første gang i 2012, består modellen af en fuld metalkonstruktion med trækkraften liggende i storrumsvognen (BR 401.0).
Trix_22379_et_403_steuerwagen_B_WP_20160109_22_49_10_Rich_LI.jpg
Der er træk på alle aksler via kardan og gearkasser. Motoren - eller motorene - er to fem-polede motorer med fire svinghjul. Teknikken er gemt under en invendig indretning, hvor sæderne kun lige består af toppe, da der skal være plads til teknikken nedenunder. Dog er indretningen forsøgt gjort mere detaljeret ved vinduespladserne, hvilket gør at man ikke lægger så meget mærke til det.
Trix_22379_et_403_motor_WP_20160109_22_48_12_Rich_LI.jpg
Alle andre vogne har fuld indretning med invendig belysning. Der er strømførende koblinger mellem alle vognene og strømoptaget sidder i styrevognene. Motorvognen har intet strømoptag og kan ikke køre uden begge sine styrevogne, da strømoptaget samtidig er afhængig af kørselsretningen. Det har den fordel at toget altid stopper foran evt. signaler. Når retningen skifter, kan man høre strømoptagets relæ skifte samtidig.
Trix_22379_et_403_restaurant_WP_20160109_22_48_22_Rich_LI.jpg
Togets indvendige belysning hænger sammen med frontlyset, som det ofte ses på lignende modeller. Der er en uheldig tendens til at førerumsbelysningen altid er tændt i den retning toget kører. Måske er det noget man kan programmere sig ud af med funktionsmapning. Jeg har ikke prøvet.
Trix_22379_et_403_front_WP_20160109_22_49_23_Rich_LI.jpg
Udover indvendig beslysning er der lys ved bordene i restaurantvognen. Og her begynder modellens mange digitale funktioner at blive spændende. Lysene i bordene tænder og slukker enkeltvis med jævne mellemrum. Dette skal simulere at folk kommer og går i restauranten. En separat funktioner slukker lysene helt, men lader hovedlyset i vognen været tændt.
Trix_22379_et_403_isolatoren_WP_20160109_22_49_01_Rich_LI.jpg
Trix_22379_et_403_steuerwagen_WP_20160109_22_48_32_Rich_LI.jpg
Dekoderen er Märklins nye mSD/3 lyddekoder. Det betyder at dens mange muligheder har kunne hjælpe med at gøre betjeningen af toget mere spændende. F.eks. er det ikke muligt at starte toget hvis knappen til at åbne dørene er trykket ned.
Trix_22379_et_403_steuerwagen_A_WP_20160109_22_48_01_Rich_LI.jpg
Toget har hovedafbryderlyd, motorlyd, rangerfløjt og advarselsfløjt. Derudover kan man under kørsel med jævne mellemrum høre dødmandsalarmen hyle, for hurtigt at blive slukket. I takt med den luksus som forbilledet skulle repræsenterere har mange af lydene fokus på oplevelsen inde i toget. Således er der en lyd der byder velkommen i Lufthansa Express til henholdsvis Frankfurt Lufthavn eller Düsseldorf Lufthavn. Annonceringen er afhængig af kørselsretningen, hvilket giver en sjov effekt.
Trix_22379_et_403_restaurant_licht_WP_20160109_19_03_26_Rich_LI.jpg
Toget kan remse stationer op undervejs. På samme måde som vi kender det fra forbilledet, kan den sige "Om et øjeblik ankommer toget til Köln Hauptbahnhof", ved gentagne tryk på knappen læses næste station op. Når toget er ankommet til Frankfurt, vil den begynde at læse stationerne op i omvendt rækkefølge for tilbageturen. Effekten kan synes ligegyldig for nogen, og spændende for andre.

Hobbykæden har stadig to modeller tilbage, den ene som Lufthansa Express og den anden som InterCity (hvid/rød/brun).

Fotos af forbilledet er fra Wikipedia

Diverse
ET 403 som Lufthansa Airport Express: Trix #23479, Märklin #37779.
ET 403 som InterCity: Trix #22778, Märklin #37778

Ejer du modellen? Jeg har vedhæftet to ikoner til Central Station 2.
Vedhæftede filer
Märklin 37778.png
Märklin 37778.png (4.68 KiB) Vist 7452 gange
Trix 22379.png
Trix 22379.png (4.34 KiB) Vist 7452 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af jhcn »

Stort tillykke! Det er et super flot sæt, og jeg synes det er sejt med de mange (anderledes) funktioner.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af moppe »

Hvor er den fin. Bordlamperne der slukker og tænder, er en sjov ide.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af Søren »

I går var jeg forbi Hobbykæden og hente mine nye "Mintlinge". Det er mintgrønne Silberlinge, altså tyske nærtrafikvogne fra epoke V.

Modellerne forestiller typerne der opstod efter et omfattende ombygningsprogram omkring 1993. Man kan kende dem på deres typenummer som starter med 4xx. Ældre Silberlinge starter med 7xx. Ombygningen blev foretaget af det italienske firma OFV (Officine Ferroviarie Veronesi).

Ud af OFV-ombygningen opstod vogntyperne ABn 417/419 (494 stk.), ABnrz 416/418 (192 stk.), Bn 447/448/449 (1008 stk), Bnrz 450/451/452 (334 stk), BDnf 478 (99 stk.) og BDnrzf 477 (102, "Karlsruher"-type), og 63 stk. BDnzf 479/481, samt 70 stk. Bnrdzf 480/483 ("Wittenberger"-type).

Da vognene ikke længere var sølvfarvede fik de navnet "Mintlinge" (sammentræk af Mint og Silberlinge). De røde udgaver har efterfølgende fået navnene "Rotlinge". :-)

Mine modeller er følgende:
- ABn 417 (50 80 31-54 020-8)
- Bn 448 (50 80 22-54 034-0)
- BDnf 478 (50 80 82-53 914-1) (Styrevogn af "Karlsruhe"-typen)

Med den tilføjelse, kan jeg nu lave farverige Epoke V oprangeringer som disse:
Midt epoke V
Midt epoke V
Sen epoke V
Sen epoke V
"Mintling"
"Mintling"

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af moppe »

Ved du om det kun var "karlsruher kopf" der var i mintfarver?
Syntes ikke at jeg har set wittenberger i mintfarven...

Og, hvilken model var/er det der passer til dobbeltdækkervognene?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af Søren »

Der var absolut Wittenberg i mint. Jeg har en enkelt Wittenberg ellers kører mine regionaltog med Karlsruhe.

Det er Wittenberg der kobles som styrevogn til dobbeltdækkerne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af moppe »

Fandt wittenberger i mint (fra den virkelige verden), der var også et med en mint wittenberger foran mint dobbeltdækkere.

Billede


Klaus
Besvar