Henriks indkøb og projekter

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af moppe »

På en LoPi V4 som den du har købt, er Aux3 og 4 ikke "forbundet" til nogen funktionstaster.

Prøv at sæt følgende værdier:
CV31 = 16,
CV32 = 2
CV490 = 32
CV506 = 16

Så bruger du F5 til at tænde slutlyset og det skifter automatisk med retningen.

Personligt foretrækker jeg dog en helt anden programmering, hvor F1 bruges til at undertrykke lyset ved førerstand 1 og F2 undertrykker lyset ved førerstand 2.
Dermed tændes alt lys med F0 (lys funktion), lokomotivet rangeres hen til sine vogne og når vognene er tilkoblet, trykker man på funktionstasten der svarer til førerstanden koblet ind mod vognene og kun lyset i "den frie ende" fungerer (selvfølgelig med automatisk skift mellem rød og hvid). Ved tryk på F3, går lokomotivet i rangerfart (halv hastighed) og tænder hvid lys i begge ender (dobbelt A).

Det kræver lidt mere af programmeringen, men er slet ikke umuligt med en LoPi V4.

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af jhcn »

moppe skrev:På en LoPi V4 som den du har købt, er Aux3 og 4 ikke "forbundet" til nogen funktionstaster.

Prøv at sæt følgende værdier:
CV31 = 16,
CV32 = 2
CV490 = 32
CV506 = 16

Så bruger du F5 til at tænde slutlyset og det skifter automatisk med retningen.
Mange tak! Det virkede jo fint!
moppe skrev:
Personligt foretrækker jeg dog en helt anden programmering, hvor F1 bruges til at undertrykke lyset ved førerstand 1 og F2 undertrykker lyset ved førerstand 2.
Dermed tændes alt lys med F0 (lys funktion), lokomotivet rangeres hen til sine vogne og når vognene er tilkoblet, trykker man på funktionstasten der svarer til førerstanden koblet ind mod vognene og kun lyset i "den frie ende" fungerer (selvfølgelig med automatisk skift mellem rød og hvid). Ved tryk på F3, går lokomotivet i rangerfart (halv hastighed) og tænder hvid lys i begge ender (dobbelt A).

Det kræver lidt mere af programmeringen, men er slet ikke umuligt med en LoPi V4.

Klaus
Hmmm.... Spændende tankegang. Måske jeg skal komme forbi din kuffert en dag :D
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af moppe »

Det kræver ikke nødvendigvis min "kuffert". En af de smarte ting ved lokprogrammer V4 er at man kan lave ændringerne i programmet uden at have en lokprogrammer (hardware) og så eksportere en "hvilke ændringer har jeg lavet" liste der viser hvilke cv værdier man skal ændre for at få det resultat man ønsker.


Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af jhcn »

Jeg har ikke været så god til at vise nye indkøb frem, men posten kom med to nye godsvogne i går. De skulle skaffes fra Holland, men jeg synes de var det værd!! Jeg elsker sådanne vogne, og Märklins kvalitet er virkelig lækker. Til gengæld ved jeg ikke meget om hvor tro de er mod den virkelige verden, men det bekymrer mig ikke!
Märklin 47051.001.jpg
Märklin 47051.003.jpg
Godt nytår til jer alle!!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af Søren »

jhcn skrev:Til gengæld ved jeg ikke meget om hvor tro de er mod den virkelige verden, men det bekymrer mig ikke!
Lækre vogne. Jeg tror ikke du behøver frygte, at en Sgns med en Samskip container ikke har fundet sted i virkeligheden. :-)

Sidste vogn i dette tog, kunne godt være din, selv som det er lidt svært at se:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=n1N5YdHkbYM[/youtube]

Her er din tankcontainervogn:
http://karow900.startbilder.de/1200/con ... 471228.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af jhcn »

Søren Lauritsen skrev: Lækre vogne. Jeg tror ikke du behøver frygte, at en Sgns med en Samskip container ikke har fundet sted i virkeligheden. :-)

Her er din tankcontainervogn:
http://karow900.startbilder.de/1200/con ... 471228.jpg
Det har du helt sikkert ret i!!
Forresten er den anden ende af tankene ret sjov, det er nemlig en stor smiley.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af gmmz »

Fede Vogne.. måske skulle de på ønskelisten
Da længden af Samskip container er 45 fod,
er det bedre at transportere 2 stks på en Sggmrs eller Sdggmrs end 2 stks på 2 Sgns
så bliver toglængden ikke så lang, men den skal nok også have kørt Samskip på en Sgns

jeg har desværre ikke nogen billeder af det, men lidt inspiration til patinering får du her..
D-DB 31 80 495 4 951-8 Sggmrs 2012-03-14 Pa P1010315.JPG
D-AAEC 37 80 455 6 657-7 Sgns 2015-03-12 Pa IMG_0172.JPG
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af jhcn »

Jeg har ikke været så god til at vedlige holde denne tråd, men I skal ikke snydes for at se hvad jeg kunne pakke op juleaften :)
Märklin 48054.jpg
Mck 0706.jpg
Glædelig jul & godt nytår til jer alle!!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af jhcn »

Jeg har ikke fået opdateret denne tråd længe - igen, men forleden fulgte der lige et nyt lokomotiv med hjem fra Ken/Hobbykæden
Ludmilla.jpg
Som det nok ses, så kom jeg til at købe et Märklin lokomotiv igen, mest fordi jeg både gerne ville have en Ludmilla som denne og prøve Märklins kolddampsudvikler - fedt ord!!

Den virker fint, og selvom røgen ikke er sort, men jo bare er em, så ser det ok ud. Tanken rummer 7 ml og det er nok til lang tid
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Henriks indkøb og projekter

Indlæg af Søren »

Jeg håber ikke nogen har lovet dig sort røg. 😊 Det er ikke rigtig muligt (og formentlig heller ikke sundt).

Fordelen ved vandrøgen er at den ikke har en nedre grænse for hvem der må benytte den. Man kan i princippet putte det i MyWorld og StartUp lokomotiver, hvis det skulle blive aktuelt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar